torsdag 8 maj 2008

Trix, Flix och konst på bussar

Jag förvarnade er ju igår... inför stundande EURO 2008 kommer min blogg handla mycket om fotboll. Idag blir det ett litet inlägg om mästerskapets maskottar - Trix och Flix samt konsten att måla spelarbussarna i de olika länders färger och klistra en passande slogan på fönsterrutorna.

Sveriges gäng = full poäng
Vi börjar med Sveriges spelarbuss som ser ut enligt ovan, ganska så okay tycker jag. Vår slogan är väl ungefär så lagom töntig och blå-gulögd som en svensk slogan kan vara i sådana sammanhang: "Sveriges gäng = full poäng" översatt till engelska: "Sweden’s team, what a dream".
Det är uppenbarligen en konst - som ytterst få verkar behärska - att skriva korta, roliga och träffsäkra slogans typ:

Holland: 1 mission, 1 feeling, together we are orange. >> Herregud!!!
Ryssland: Russian hands are all for one! Russia’s proud of her sons! >> Ska de ut i krig eller?!!
Turkiet: Would passion of Turkey fit into this bus? >> Svar NEJ, men de ska kanske sälja parfym - Passion of Turkey?!!
Portugal: This coach is driven by the Will to Win. >> Den gillar jag, mitt i prick så att säga.
Jag garanterar ett och annat gott skratt om ni kollar UEFAs webbplats och de 16 deltagande länders bussar och slogans

Trix och Flix
Trix och Flix är EURO 2008s officiella maskottar. Dessa två varelser (de ser ut som djävlar eller sådana där skämtfigurer man hade i tysk karneval på 60-talet tycker jag) ska föreställa två så kallade "pixies", vilket översatt till svenska betyder "skälmska naturväxen". Va f...n är detta och vad har "pixies" med fotboll att göra?
Ja, det är en konst att skapa maskottar också och det är inte många som behärskar den... heller.

Ge mig en St Bernadiner, tack
Alpländerna Schweiz och Österrike är ju ganska så ... jag vad ska jag säga - traditionellt gammalmodiga (fyndigt, va?!)- , så jag saknar deras syn på humor och det är jag glad för. Men en cool St Bernadiner hund hade väl varit mera passande tycker jag.
Skulle ni mot förväntan vilja veta mer om dessa skapelser så finns hela bakgrunden till Trix och Flix här.
Och här kan ni se förebilderna till Trix och Flix (bilden är tagen från Hoppsala)

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Då försöker jag igen att ge en kommentar - jag fick fel alldeles nyss. Jag hade ingen aning om attt man kunde gå in och se vad de hade för slogans, kul.
MrsBettan