torsdag 1 maj 2008

Bortskämd i Hässelby

Det har vi verkligen blivit idag - bortskämda alltså - hos kompisen Berit och Herr P i Hässelby utanför Stockholm. Tjejen vet verkligen vad matkonst handlar om - en fröjd för ögat, gommen och magen.
"Lucky" oss - fick vi med oss valborgsmiddagen hem också - en mustig gryta som doftar så himla gott. Det blir nog inte bara en middag utan kommer att räcka för minst två utspisningar till. Mmmmmmhhh. 1 000 tack.



Corky
Inte nog med det. Jag fick även "Corky" i present av Berit. Kolla in den! Vet inte vad plantan heter men den sitter i en glaskupa med krossade mosaikbitar i och är virat runt en spiral som liknar en korkskruv tycker jag. Med andra ord: en Corky som passar väl in i min konstnärsblogg, eller hur!!?



Linsblomma med metallis
Och om ni vill veta hur min skapelse från gårdagen gör sig i spishörnet i Berits kök kolla här. "Blomman" består av en välvd tulpanvas med tre orkidéstrutar. De oregelbunda mönstren i glasen består av röda linser (!!) och krossad glas. I mitten ligger en boll med fint metallflis som avger världens coolaste ljuseffekter.

Dagens skapelse
Dagens skapelse blev en "metallblomkål" med en liten eprom-bagge i. Även den har fått ett fint nytt hem hos Berit och Herr P.
Jag tycker att ett kök får gärna vara utsmyckat med konst - som helst ska ha en anknytning till matlagning så klart. Och är man en matkonstnär i Berits klass så förstärks ju liksom upplevelsen ... hoppas jag i alla fall.


PS. Grytan var ljuvlig: såsen en dröm, smaken enastående, köttet härligt mört. Tur att vi fick en XXXL portion. Å... fotbolls VM 1962 hölls i Chile. Yieepphhiiiee DS

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Trevligt att det smakade. Vi åt också av grytan och tyckte den var bra. Det bästa är ju att det inte är någon grädde i den. Bara buljong och rött vin. Skojigt att kunna ge dej något också, även om det inte kan lagras på samma sätt som din konst.
Kramar
MrsBettan