måndag 4 juli 2022

Glad måndag





Kan inte låta bli att chocka er en aning idag, för som ni alla vet älskar jag sol och värme. Så varför lägger jag då upp tre bilder som är gråsvarta, eländiga och inte minst väldigt blöta. Solsting kanske? Nej inte riktigt;-) 

Omgång 1
Hittills under sommaren har det regnat pyttelitet här i Täby, och när det väl gjorde de var det under kvällen och natten. Men plötsligt idag hände det. Omgång 1 med en rejäl regnskur kom efter klockan 14:00. Beviset ser ni på bild 1. 

Omgång 2
Omgång 2 kom drygt en och en halv timme senare. Och den var häftig, riktigt häftig. Först hörde man mullret på avstånd, sedan kröp det närmare och närmare för att till slut "landa" mitt över Täby. Sommarens första åskoväder. Som vanligt var det ingen idé att försöka fota blixtrar, men regnmängden som ”träffade” Täby var enorm. Det var riktigt spännande och lite maffigt att sitta på balkongen och beskåda ovädret. Bild 2 och 3 visar ”stämningen” på ett perfekt sätt.

Så jag blev faktiskt lite glad över självaste "showen":-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

13 kommentarer:

femfemman sa...

Visst finns det charm i oväder? Var ute och gick när det kom en ordentlig regnskur i eftermiddag. Rätt mysigt! Torra kläder finns ju där hemma. Ingen åska, det är inte så mysigt då man är utomhus. Eller när den går riktigt nära. Finns inga åskledare på landet. Om man undantag gamla kopparledningar, som istället leder in blixten i husen.

Geddfish ♥ sa...

Jag har jämrat mig lite för vädret de senaste dagarna. Regn, blås och svala temperaturer Jag känner mig bortskämd då jag helst vill ha ljuva värmegrader, samtidigt som jag tänker på vinterns köldgrader och är lycklig ändå.

Jag tror att ni behövde detta regnet för ordningens skull.

Jomen visst har jag haft en glad måndag!! En hel del sittning på balkongen!

LillaSyster sa...

Oj oj oj vilken dramatik. Här kom några få droppar då jag gick hem, men inte så att jag blev blöt. Ha en bra kväll =)

Klimakteriehäxan sa...

Jag har upplevt måndagsoväder, alla ingredienserna fanns med!

nalta norrland sa...

Åskväder är inte roliga men ändå ett riktigt skådespel, här har åskan mullrar och regnet öst ner lite till å från, men jag har lyckats parera regnskurarna och tagit mig ut med the dogs, inte en regndroppe men blöt om fötterna blev jag.
Regnet behövs, vara trist det blir kyligare väder dessutom.

Guldkryckan sa...

"Omgång" två där var nog lika mycket som här, blixt och dunder, man såg knappt andra sidan vägen pga regnskuren modell extrem.
Skönt med lite svalka tycker ju vi efter den höga värmen sista tiden, men det får gärna regna på nätterna istället. ;)

En show blev det ju idag, det tackar vi för.

Ha det bäst Bp.

Ditte sa...

Lite regn även i innerstan. Men idag kom det. Och än mer i Uppsala där jag var. Vi höll på att dras med både vind och regn. Var ute och väntade på en buss. Rejält av åska även där.
Du fick verkligen till fina bilder som dokumentation av dagen. Bra jobbat!


Susjos sa...

Naturen hade verkligen en glad måndag, för den blev nog väldigt tacksam för regnet! Vi fick bara nån droppe regn på oss i Furusund, men när vi kom hem till stugan så kom det världens störtskur! Skönt , men nu får värmen och solen gärna ta över igen. Snygg bild på regnovädret!
Ha det fint!

KajsaLisa sa...

Var likadant hos mig, när jag skulle hem. Nej jag hade inte packad ned regnrocken men min tunna räddare i nödenjacka hade jag inte packat upp ur ryggan låg där upptäckte jag. Blev bara blöt ett par centimeter upp på jeansshortsen. Men gympadojorna blev rätt sunkiga. Det blir sandaler i morgon.

byblixtra sa...

Ett sånt skyfall!
Det där åskovädret kom hit i dag på förmiddagen.

Äventyret framtiden sa...

Japp, så är det! Ibland blir dagen glad trots att det störtregnar! Men regn är skönt när det behövs. Så trevligt trädgårdsmöblemang på första bilden! Ser nylackat ut men gissar att det är vått.

christian sa...

Håller helt med, ett riktigt åskväder att beskåda inifrån det är mäktigt, man känner sig väldigt liten när naturen har sin gång . . .

Carita Liljendahl sa...

Hahaa! Ett kul inlägg - kunde varit tråktorsdag! Ösregn och gråväder och tomma bord. Men Glad måndag såtillvida att regn behövs. Och lite åskmuller som gratis show!