lördag 23 februari 2013

In the ”Mood” en lördag


Idag bestämde jag mig att komma ”in the Mood” och åkte in till huvudstaden. Tänkte spendera alla pengar som var kvar på kontot inför löningen på måndag. Lätt som en plätt, och mitt mål var gallerian Mood som jag faktiskt inte hade besökt innan. H*n som mötte mig vid ingången (se bild ovan) fick mig att klia mig i skallen, och nej - jag har inga förutfattade meningar;-)



En salig blandning
Gallerian med sina tre plan är – mrrhhhmmmm… annorlunda. Den har massvis med fina matställen som jag inte testade då jag precis ätit mig mätt på en turkburgare i Hötorgshallen – ooooops. Butikerna är också… annorlunda. Många udda märken (Lindex, H&M med mera göra sig icke besvär) och om jag säger Alessi och ”Posh Living” så förstår ni att man nog borde ha betydligt mera pengar kvar på kontot än vad jag hade för att shoppa loss.



Doggis
För att komma ”in the mood” i lugn och ro har Mood ett eget doggis som dock heter hundlounge på fiiiint språk här och hunden ser ut som en trimmad häck; hittade dock inget ”dagis” för tvåbenta som visserligen inte skäller men väl kan skrika i folkvimlet.



Utsmyckning
Kopparrör är dyra som ni vet och ett väldigt begärligt stöldgods om man säger så. Men Mood lyckades med att betala en förmögenhet (antar jag) för att få till denna helt suveräna utsmyckning. Mums, bara den var värt besöket hos Mood å det kostade ingenting att titta på den heller;-)
Med andra ord så har jag alla mina pengar kvar på kontot…



28 kommentarer:

Susanne sa...

Jag gillar Mood intensivt, en underbar galleria.

Anna sa...

Har precis tagit likadan bild som den översta :)
Idag va de väl kö till Möood? Alla småtjejer köade läste jag.

Olga T sa...

Ser ut som om du varit i mitt pannrum! Jag syftar då på sista fotot;)
SV:Vanligt? Nej jag tänkte samma sak....men vad är ett vanligt fönster? Samtidigt så är det ett tecken på att jag har noll kreativitet när det gäller bloggen nu. Ett oladdat kamerabatteri och ett gradassigt och askallt väder som gör att ska man gå ut måste man gå raskt så man fort kommer in igen.

PS. Snygg header!

Mona sa...

Man kan undra hur alla dessa gallerior ska klara sig ekonomiskt, men ett sånt här posh:t ställe har väl massor av penningstarka kunder. Hundlounge, jo jag tackar jag!

Men det verkar vara ett coolt ställe. Den där kopparutsmyckning är superläcker och jag gillar modellen utanför ingången bara för att den är så annorlunda.

Stare Ström sa...

Undrar om konstnären till kopparrören är utbildad rörmokare också? Verkar vara ett komplicerat verk. Så kul att se dina bilder- och billigt blir det för mig också på det här sättet!

Marit Johansson sa...

Hahahaha... jag har inte varit där men det ser ju ut som det är värt ett besök, speciellt med tanke på att du hade kvar alla pengar efteråt!

Margareta sa...

Kan varken säga bu eller bä eftersom jag aldrig besökt stället. De få gånger jag stannar till i Sthlm vill nog andra butiker än HM, Lindex och KappAhl besökas, fast ... utbudet är olika i varje stad.

Tycker mig se likheter med en känd person i första bilden.

De där pengarna man ska ha vid slutet av månaden ... de är jag dålig på att spendera på kläder.

Att överhuvudtaget ha tanken att gå in med den fyrbenta på ett shoppingcenter går över mitt förstånd och i det här fallet är förståndet stort. Däremot saknar jag ofta det andra, för de tvåbenta. =) Både bra för de små och de lite större.

Visade sambo det sista, det finns en viss anledning =) - en värmeanläggning, sade han. Nej, en utsmyckning fick jag rätta - inte ofta när det gäller rör och dylikt.

Apropå Mood så har jag läst hos en gammal (lika ung som mig) klasskamrat på FB att hon verkligen gillar Mood. Men vi växer och får olika shoppingintressen, hon kläder och jag ... gubbdagis och liknande butiker. Hahaha - det kunde absolut ingen tro när vi var i tonåren.

Jag rekommenderar inte dig att besöka mig innan jag hunnit lägga ut ett nytt inlägg - kallat riktigt kallt, men kanske lite svalkande.

ler lite eftersom jag har vinter och kyla runt mig (åtminstone ser det ut som det) och så väljer jag att leka i fotostudion. =

Nu ska jag se Plura på trean - ha det gott, själv har jag druckit ett superbt sydafrikanskt vin som till och med fått internationella priser, läser jag på flaskan.



Marit Johansson sa...

Hahaha... såg just din kommentar, du är f-n galen!! Och inte ens en smiley efteråt :)

Freja sa...

Har jag missat helt! fast jag går aldrig och shoppar på mina resor, shopping är inte min "grej" Fast kopparkonsten hade jag nog uppskattat!

Rantamor sa...

Ja var ska jag börja...
den där som står där utanför butiken var då en mager och blek typ.
Jag tror inte att jag hade gjort mig besvär att gå in i den affären och Rantafar hade jag då absolut försökt lämna in, men eftersom han har bara två ben och inte lyfter benet å pissar så hade de inte skrivit in han.
Så just därför hade vi nog vandrat förbi....

Kvällen börjar att lida mot sitt slut och jag kommer nog att slänga storkroppen under duntäcket och vakna till en söndag och därmed också kyrkdag.
Vi brukar ibland höra kyrkklockorna klämta, och då vet vi att...
1, det är söndag...
2, att någon ska jordas...
3, att vi faktiskt fått tinnitus...

Tjingelingen från Rantamor.

Villa Frejas bokblogg sa...

Har aldrig varit där men tänker ändå, vilken win win situation att ändå ha pengarna kvar på kontot. Pengar är på nåt sätt finast just där.

Mona sa...

Nu har jag sett programmet och gillade verkligen vad jag såg. Bara det att byggnaderna är rundade ger ett skönhetsintryck, men vid en hastig titt kan man ändå tänka åh nej, vilket hemskt komplex.

Men det är vackert. När man ser helheten uppifrån är det ju en fantastisk skapelse. Men även om man bor längre ner så är det ju underbart med all grönskan. Det ser nästan ut som en skog i mitten. Precis som sades i programmet är det snyggt både med helheten och att fasaderna tåls att titta på mer detaljerat.

Vi har också ett område med anknytning till rymden i Göteborg, men det är helt vanliga fula höghus från miljonprogrammets tid. Får se om jag vid något tillfälle kan ta mig ditut och fota. Det känns lite som med risk för liv och lem, för där ute skjuts det titt som tätt. M a o ingen förort där jag skulle kunna tänka mig att bosätta mig.

Eva Trillian sa...

Bästa sättet att shoppa loss på :) utan att spendera ett öre!
Vi var med yngste sonen på IKEA idag - han skulle inhandla ny säng - så HÄR spenderades det minsann :)
Imorgon bär det av hemåt igen. Inga nämnvärda gallerior på vägen, så vitt jag vet ;) men jag ska hålla utkik!

Husbilen-Ellen sa...

Det var ett nytt ställe för mig. Kanske inte mitt ställe, men kopparutsmyckningen gör att jag skulle kunna tänka mig en titt in där. Ha dé bra!

Mona sa...

Ja, det var Bergsjön jag tänkte på. Jag bor i ett trevåningshus byggt 1950. Det börjar bli lite slitet, fönstren är i mycket dåligt skick och behöver bytas ut. Det kommunala bostadsbolaget vet detta mycket väl, men ändå har dom inte ens med våra fönster i någon tidsplan. Dom behöver väl våra surt förtjänade pengar till alla fallskärmar och mutor... Men det är charmigt med sin 50-talsprägel. Här finns inga plastlister eller plastkarmar. Allt sånt är i gediget trä. Det finns nästan bara tvåor i området (53 kvm), typiska arbetarbostäder.

Det lustiga är att det byggdes i stort sett ett exakt likadant område med exakt likadana hus samtidigt med vårt. Jag har ännu inte varit o besökt det andra området, bara sett det på bild. Men jag måste bara åka dit och kolla vid tillfälle. Det andra området ligger i Torpa och mitt ligger i Högsbo. Man brukar säga att vi bor i gamla Högsbo för när dom delade in Göteborg i stadsdelsnämnder så bestämdes det att vi inte skulle tillhöra Högsbo utan Centrum! Därför bor jag lite i ett ingenmansland. I vissa sammanhang tillhör jag Högsbo och i andra Centrum. Ibland tillhör jag inte något, eftersom vissa tror att vi inte finns...

Här kan du se lite av mitt bostadområde. I andra huset från höger bor jag. Det är min port du ser och högst upp till höger ser du mina fönster: http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se/2010/march/thematic-photographicunder-construction.html
Det man inte ser på bilden är att på andra sidan huset är fönstren i vardagsrummet byggda som ett litet burspråk. Som du ser hade vi också sol den dagen april 2009. Det kan vara värt att komma ihåg! Herregud, det här är i stort sett de första bilderna jag tog med min första digitalkamera.

En sak som dom pratade om i filmen, och som jag tycker är jätteviktigt, är det är ljus igenom hela lägenheten. Det byggs så många lägenheter nu för tiden som bara har fönster åt ett håll. Så skulle jag heller ALRIG vilja bo.

Helens Universum sa...

Ser ut som ett härligt besök!
Ha det gott!
/ Helen

Jane sa...

Ibland är det en himla tur att man inte bor i Stockholm ... mer pengar kvar - ibland är det tvärtom, vilka fototillfällen man missar alltså :( Känns liksom lite "färdigfotat" här.
Sitter och väntar på att den där omtalade solen ska visa sig (vaknade kvart i 7, ganska typiskt en ledig dag!) så jag och den fyrbente kan ta en sväng med kameran. Vi såg en strömstare vid bäcken här i närheten, tänkte försöka fota den, ha ha - lite skillnad mot dina intressanta kopparrör :)
Ha en härlig söndag!

Anonym sa...

Pengar kvar på kontot när ny lön kommer låter nästan för skumt.

Della sa...

En mycket lyckad tur alltså. Eller misslyckad om du nödvändigtvis skulle tömma kontot. Fast du har ju söndagen på dig också.

Ama de casa sa...

Dom kanske har snott kopparrören? Dom har i alla fall vridit på dom :-)

Dom där skorna på första bilden skulle nog passa mig... ;-)

Hörni sa...

Men gud vad läckert, alltihop! Cool staty och vackra kopparrör och vilken bra idé med hundlounge.
Kan inte ICA börja med det också..? ;)

llh sa...

Ett infoinlägg till på raken! Tackar inte nej, inte alls. Mood har jag missat, disaster strikes, tur att du håller mig uppdaterad. Tror nog den gallerian är värld ett besök om inte annat för kopparrören och maten

Linnéa sa...

Kul! Jag var där förra fredagen. Har också tagit bild på den häriga figuren utanför. En spännande galleria, precis som du skriver. Åt Pintxos, basiska "tapas", gott. Sen fanns det ju som du säger massor av matställen o affärer. Men handlade inget, dyrt.

Kopparrörsbilden är ju bara helt suverän. Den missade jag. Fina bilder allihop!

Pysselfarmor sa...

men jistarns vilken typ...men det är väl en staty...eller uppblåsbar manlig Barbara :-))
Undrar hur det kommer att gå för alla gallerior och butiker som öppnas. Någon gång kommer den bubblan också att spricka.
Min snöiga skuggbild tog jag i januari när jag var på gården i norr
:-))

Guldkryckan sa...

Löning på Måndag...skulle jag också velat ha, men jag får vänta till på Tisdag..tur att månaden bara har 28 dagar, annars hade jag fått vänta till på Onsdag...urk...eller nåt ;)

Här har vi just beställt en ny matsalshylla, eller skåp heter det nog när jag tänker efter..vi har ju fått det beryktade "dillet" att möblera vår matsal med lite nyare prylar istället för gamla.
Jo..så vi börjar närma oss målet: En komplett matsal.

Fast nån kopparanordning står jag nog över denna gång....orkar inte ut o "baxa" grejerna ;)
Är ju svindyrt det där att köpa.

Känner en del människor som tjänar sitt levebröd på att stjäla koppar, finns mycket pengar att tjäna på sådana aktiviteter..i slutändan är det ju vi skattebetalare som betalar detta...men jag förstår att de gör det när det finns skrupelfria handlare som tar emot eländet.

Sen..om jag ska vara ärlig...ett halvt koppartak har jag nog ingen möjlighet att omförvandla till nåt sådant vackert som på bilden..tyvärr ;)

Lennart sa...

Mood verkar ju vara ett något annorlunda ställe förstår jag. Skojig varelse där som mötte dig, ser ut att vara en som följer modet antar jag. Utsmyckningen med alla rör gillar jag, ser härlig ut.

LissenTo sa...

Kopparutsmyckningen får mej in the mood. Konstigt, det hade den inte fått förr.
Man ändrar sig liksom :-)

Anonym sa...

Vilken fantastiskt fin bild du har tagit på vår skylt i MOOD. Har du något emot om vi använder den på vår hemsida eller lägger ut den på facebook? Maila mig gärna på patric@poshliving.se.