torsdag 11 april 2024

Tråktorsdag


Jamen visst var den en riktigt Tråktorsdag. Jag menar vad sägs om 6 grader, blåst och regn i stort sett hela dagen. Då var det perfekt att ”leka redaktör åt grannen. Som jag sagt förut, jag en himla massa trevliga grannar:-) 

”Barns och ungas rätt till kultur”
Grannen ska snart ta sin masterexamen i statsvetenskap. Examensarbetet handlar om ”Barns och ungas rätt till kultur”. Personligen kan jag inte tänka mig ett tråkigare ämne än statsvetenskap. Eller jo, kanske matte och ekonomi då. 

Korrläsa/rätta
Det märkliga med att korrläsa/rätta en annan persons text/avhandling förutsätter nästan att man inte gillar/förstår ämnet. För om man tycker att texten är intressant vill man ju skriva den själv och kan inte koncentrera sig på att endast "hitta grodor", rätta och skriva om den befintliga texten. Som sagt – i det här fallet var det inga problem alls;-) 

Inga tråkiga bonusbilder
Alla tre bilder jag lägger upp har inte det minsta med inlägget att göra. Ettan visar tydliga vårtecken som inte finns hos mig utan bilden är tagen av en gullig kompis på en annan del av Stockholm. Tusen tack!

Majblommor
Bilder #2 och #3 visar att försäljningen av majblommor pågår för fullt. Killarna som gissningsvis var i 10 årsåldern var oerhört proffsiga och "flytande" på Swish;-) Dessutom vände killen bort blicken när jag knappade in min kod. Snyggt. Årets majblomma är helt i min smak:-)

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

15 kommentarer:

Susjos sa...

Kul att du kan hjälpa till som "redaktör" med grannens arbete, examensarbetets ämne lät ju lite spännande ändå!

Så härligt med vårblommor, tack till din kompis som hittade dem!
Å så söta pojkar som säljer majblommor! Å fin är den verkligen i år!
Ha en fin kväll!
Kram!

Guldkryckan sa...

Statsvetenskap, matte och ekonomi....inte min grej heller. ;)
Majblommor igen, bra grej det iallafall, ingen i familjen som säljer längre, då sparar vi ju lite pengar här om vi inte hittar någon annan. ;)

Ha nu en fin kväll Bp.

Hannas krypin sa...

Jag tänker att det kan ju bli tradigt att läsa ett examensarbete om man har noll intresse av ämnet. Men gör man det i syfte av att leta fel blir det ju en annan sak såklart.

LillaSyster sa...

Söta småkillar =) Antar att det ringer på dörren i helgen då av någon som vill sälja. En blomma i bästa färgen=)
Det blåser storm, men solen visade sig en kort stund i em. Smart att be dig rätta!

Ditte sa...

Instämmer helt i den vädermässiga trista dagen men fram på kvällskvisten upphörde regnet här på söde och det blev lite svagt blå himmel och termometern gick upp till +12. Hade en trevlig date på Urban Deli vid Nytorget med min äldsta och bästa vän , Eva. Vi firade våra marsfödelsedagar med ostron i urval, så goda, och koreansk råbiff samt goda drycker. Så trevligt och fantastisk service. Sen en skön promenad hem i kvällen.
Kul att du fick läsa korrektur. Har gjort det några gånger och allrid gillat det. Men inte får det vara större grodor eller oengagerad text.
Och visst kan en glädjas åt våren med sina vackra blommor. Så även en mulen dag.
Majblomman i år tycker jag också är fin och att köpa den är ett bra sätt att stödja barn som har det svårt. Absolut.

nalta norrland sa...

Inte sett en enda majblomma försäljare än så länge, jag som inte har Swish kan ändå inte köpa…
Vädret tänker jag inte ens nämna.
Finfina blomster.

Klimakteriehäxan sa...

Lustigt nog har jag inte köpt nån majblomma på flera år - ingen har försökt sälja en till mig! Vi får se om det blir ändring i år. Köper om de erbjuds, lovar!

KajsaLisa sa...

Barn i hatt var ju en kul bild, men visst var det en riktigt tråkig dag idag. Man kanske skulle livat upp den med en Majblomma

Klimakteriehäxan sa...

PS kul att du läser korr, det är alldeles för mycket slarv med det nu för tiden! Och kanske har du en poäng med att mindre egenintresse ökar effektiviteten, men helt säker är jag nog inte på det.

Anki sa...

Så bra att du kan vara behjälplig med korrekturläsning ... även om ämnet inte var lockande för dig :)
Här har jag inte sett till någon majblommeförsäljare alls än.
Jag hade ingen tråkig torsdag alls ... vädret var hyfsat, men blåsigt och eftermiddagen tillbringade jag med bästa Charlie, innan jag skjutsade honom till fotbollsträningen :)

Hanneles bokparadis sa...

Så bra att vi har swish, fungerar i många sammanhang, även till kyrkkaffe och kollekt.

femfemman sa...

Schysst granne du också som hjälper till med att korrekturläsa!
Man tänker att det inte är så mycket med grannsamhörigheten när man bor i ett hus som "ditt". Men jag tycks ha helfel!
Statskunskap... nja. Matte... gärna. Ekonomi.. nej!
Så fint att du träffade någon som SÄLJER majblomma. Jag vägrar att köpa via nätet. Barnen måste få anstränga sig lite!

christian sa...

Det var väl bara vädret som var tråkigt då, resten tycker jag var riktigt trevlig, både bilder å innehåll!
Klok tänkt det där med korrekturläsning, ligger en hel del i det...

Ha en fin fredag!

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Så fint att han som sålde var så respektfull. Tycker det låter väldigt fint . Hur har ni det med vädret? Vår som här!?

Carita Liljendahl sa...

Majblomman, en fin tradition! Tycker det riktigt gamla var finare än dagens i plast men visst går den här hem också hos mig :)