torsdag 4 april 2024

Tråktorsdag


Klart det är en Tråktorsdag när…

…termometern visar två minusgrader och det är grått.

…lägenheten skriker efter städning.

…Frans (bilen) envisas med att visa vintertid/normaltid på displayen. Hade hoppats på automatisk omställning till sommartid i en sådan modern bil.

…en överbliven bit Salma lax från ”påskbuffén" hade blivit dålig och fick slängas. Suck. Hatar slänga mat. Tur att Gubbröran hade klarat sig.

…en restaurang dissar singlar, dvs. man kan bara boka bord för minst två personer. Singlar är uppenbarligen ovälkomna. Innan jag skriver ett väl valt inlägg och namnger stället ska jag ”ställa dom mot väggen” troligen på lördag, då vi är två som ska besöka restaurangen. I vanliga fall hade jag bojkottat stället direkt, men deras mat är alldeles för frestande.

… det närmaste en städning jag kom idag var att slänga en massa dokument i datorn och sortera upp resterande i olika mappar. Slängde även ett antal foton. Tror att det är Karin som har inspirerat mig till denna tråkgöra;-)

… de enda telefonsamtalen jag får är från mäklare och olika lotterier. Tre bara idag. Suck!

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

DS. Bara en bild jag lägger upp har någonting med inlägget att göra, och den är synnerligen tråkig. Är helt säker på att de flesta kommer tycka att även bild #2 är föga upphetsande;-) Jag menar vem tittar upp i taket för att se en grunka som brandkåren ansluter slangen till för att kommer åt vatten för släckningsarbete. Personligen tycker jag att mojängen är riktigt läcker:-) DS.

11 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Haha, som vanligt får du mig att skratta åt dina tråktorsdagar. Hur spännande som helst. Frans som gör som han vill, vädret som gör som det vill, laxen som också gjorde som den ville...
Tråkigt detta med singeldissandet dock. Hoppas du får dem ordentligt ställda mot väggen så ändring sker.
Se där, städat fick du också och visst är det ett tråkgöra, där är vi helt överens du och jag. Tänk att det smittar😉.
Jag gillar brandkårsgrunkan, tycker den är jätteläcker..Aha, nu ser jag att du också gör det. Förstås, vad annars, haha

Monica sa...

Konstigt min gamla bil byter tid som
tur är.
Det blev inte så mycket snö som dom
lovade och snart är den väl borta
igen.
En flaska vin är ju aldrig fel och Memma
har jag aldrig ätit men efter vad du skriver
att den smakar hoppar jag nog över.
Löjtnantshjärtan och även den mindre
Fänrikshjärtan har jag gott om.
På tomten har Lupinen aldrig varit invasiv
förr var den väldigt vanlig i trädgårdar
tycker också den är fin och ger mat åt
humlor och bin.
Man hittar på så mycket skit så hälften
kunde räcka, flera arter som drar till sej
fjärilar mm är helt plötsligt livsfarliga.
Ha det bra :-)



LillaSyster sa...

Det var det dummaste jag hört på länge att man som singel inte är välkommen att äta, absolut skärpning för de restaurangerna.
Lite städning är bättre än ingen städning. Vädret låter helt hemskt, säger hon som sitter i sommarklänning på balkongen just nu och njuter av ett glas rött efter restaurangbesöket. Det är inte så knepigt att ställa om klockan lustigt att det inte skett per automatik, men i klockamenyn väljer man sommar el vintertid det fick vi göra även på Hyundai och mitsubishin- medan Mercedesen sköter det självt. Jeepen har ingen klocka, men hade det funnits så hade den varit mekanisk precis som i de gamla Mercedeserna som jag är uppvuxen med dvs de mellan 1968-1988. Ha en bra kväll! Strunta i att svara så slipper du det där tramset

Guldkryckan sa...

Att inte kunna boka bord för en är ju en skam för den restaurangen tycker jag.
Skärpning alltså.

Här har det inte städats så mycket heller, jag borde väl men varken jag eller hustrun orkar.
Däremot hade hon nybakat bröd när jag kom hem idag… gott. 🙏

Ha nu en fin kväll Bp.

Ditte sa...

Hej!
Har ändå haft en helt ok torsdag. En del sol här på Söder och mycket snö har smält undan. Skönt. Inga munusgrader heller idag. Lite trist att Frans inte automatiskt ställer om sig. Men tyvärr är det så även med moderna spisar och annat.
Oh, kastad salmalax. Synd. Frys den nästa gång. den håller.
Vilken himla trist restaurang som dissar en om en beställer bord för en person. Pust! Bra att du ställer restaurangen mot väggen och gör det personligen.
Bra jobbat med att städa och sortera dokument. Skönt att få det gjort.
Var i städartagen häromdagen men då gällde det vår klädkammmare och skönt att ha det gjort.
Ska ta mig an dokumenten på datorn också. Men det får vänta en vecka.
Har barnbarnet Max, nu 14 år, på besök och det är en fröjd. Sicken kille. Så fin.

Susjos sa...

Vår gamla bil byter inte tid heller , liksom spisens klocka. Bilen vet jag att jag kan fixa om tiden på, spisen är faktiskt svårare!
Du har haft en riktigt tråktorsdag, min har varit heelt annorlunda, sååå ljuvlig på Vendelsö!
Ha det gott!
Kram!

femfemman sa...

Ska bli väldigt intressant att läsa om när du ställt dem mot väggen. Tur att de ( antagligen) inte vet vad som komma skall.

Synd på laxen.

Här regnar det så gott mot takfönstret. Betyder att snön antagligen är borta o morgon bitti.

Go natt!

Klimakteriehäxan sa...

Kan nog förstå dig: ingen toppentorsdag! Inte hos mig heller. Men vänta bara, i morgon är det ju fredag!!!!!


KajsaLisa sa...

Jag hade också problem med tidsomställningen, tog upp det i mitt bidrag. Sen det där att man inte kan gå ut och äta ensam är ett jävla oskick. Har dom råd att bete sig så, dom har ju bölat över krogkris både under pandemin och räntehöjningen.

Hannas krypin sa...

Intressant affärsidé att dissa singlar. Håller med om alla dina punkter. Det var verkligen en tråkig torsdag.

Hanneles bokparadis sa...

märkligt med restaurang som dissar singlar, äter ofta (?) lunch ensam