onsdag 10 april 2024

Sveriges fulaste nyproduktion 2024


Brf. Stratos blev femte fulaste nyproduktion 2024. Två av mina kompisar bor i det huset. Tur att man bor inuti och inte utanpå/utanför...


Den 9 april 2024 presenterade Arkitekturupproret den åttonde upplagan av Sveriges nya arkitekturpris, det omtalade Kasper Kalkon-priset. Årets byggnader nominerades av  Arkitekturupprorets över 60 000 följare.

Täby Park
Berättade ju för er att två flerfamiljshus i Täbys nya stadsdel Täby Park hade nominerats till vackraste respektive fulaste nyproduktion 2024, och att de låg bredvid varandra. Var aningen lättad när jag läste att huset (brf Stratos) som hade nominerats till Sveriges fulaste ”bara” kom på femte plats. Det finns alltså fyra hus i landet som är ännu fulare. Grannbyggnaden kom inte med bland dom 20 första som var vackrast. Nu vet ni det.

Motivering
5. Brf. Stratos, Täby Park (Öknamn: “Mordor 2”) med 600 röster
Stad: Stockholm, Täby
Arkitekt: Okänd. (Vågar inte stå för sin skapelse?)
Byggaktör: Viktor Hanson
Inofficiellt namn: Mordor 2″

Du tyckte kanske att Kv. Romberg i Mellbystrand (ovan) var oöverträffbart i sin fulhet? Vad sägs då om Brf. Stratos i stockholmsförorten Täby? Runt 1960-talssunket i Täby centrum pågår en enorm utbyggnad i en illamående-framkallande takt.

Ju fler dystopiska och likriktade skräpbyggen som smälls upp, desto mindre blir lusten att någonsin flytta till Täby. Becksvarta kuber med balkonger inklämda emellan sig, så att det första man ser när man kommer ut är grannhusets kolsvarta vägg.

Nej tack. Att kalla dessa vanskapta barackstaplar för “Mordor” är en uppriktigt förolämpning mot Saurons mörka skräckrike. Källa: Arkitektupproret

"Uppföljning"
Kunde inte låta bli att ”följa upp” det hela. Bara lite. Begav mig till ”ytterkanten” av Täby Park idag och hamnade då i ”Nya Viggbyholm”. Och där är då verkligen inte vackert heller. Ja, kolla bilderna så förstår ni. Men Täbys senaste Lidl-tillskott var fint, väldigt fint.

Har sett många gabioner, men den här bautastora höga "gabionväggen" slår det mesta. Ful som sjutton. 
På det här fula) flerfamiljshuset har man gjort ett försök att åstadkomma tegelstensnostalgi med fejkade tegelstenar i olika färger. Men byggkranen är snygg i alla fall:-)

PS. Skrolla ned i Arkitekturupprorets länk här. Då kommer ni till brf Stratos och till de vackraste byggnadskreationerna i Sverige. DS. 

12 kommentarer:

femfemman sa...

Men jag tycker inte alls det är fult. Sen skulle jag ju aldrig vilja bo där, men det beror ju på att jag är lantis!

LillaSyster sa...

Fruktansvärt fula byggnader som aldrig kommer att få själ och hjärta....... enligt mig=) Hoppas att kranen står stadigt för det blåser ju storm, har varit ute och hämtat hem min stol jag hade på brunnslocket och penséerna låg spridda. Då har jag ändå en stor sten i botten på krukan så de borde stått kvar. Men om nu Max- skylten kunde blåsa ner på en bil tidigare i em så kanske det inte var så lustigt att min stol med fyra ben, knatade iväg en bit. Det är bara att hoppas att vägen är farbar imorgon, just nu larmas det om kö och nedfallna träd ända ut på E4:a. Fy vad jag är trött på blåst.....

nalta norrland sa...

Det där med fulaste eller vackraste huset/byggnad är ju lite tvivelaktigt eftersom det är olika hur vi betraktar saker, Du minns kanske Ting1 i Örnsköldsvik… den byggnaden var ju med i fulaste-tävligen 😅
0 grader och det känns småkyligt.
J är ute på jobb, akut vattenläcka.

Ditte sa...

Visst är det så att det mesta ligger i betraktarens ögon. Och bor en i huset så slipper en ju se det. Men i ett så fult hus (i mitt tycke alltså) som "Stratos" är skulle jag ine välja att bo-
Har varit inne och tittat på listan över landets finaste och fulaste byggnader. Men även bland de fina fanns i mitt tycke de som var fula.
Och apropå fina hus så var många av de jag såg i går i Djursholm just det. Vackra.
Tack för ett kul inlägg.

Susjos sa...

Ja jösses, var in på länken och kollade fula och vackra hus, kyrkan i Göteborg tar nog priset som fulast!

Husen i Täby är inte snygga heller, hoppas det är bättre på insidan!

Kram!

Anki sa...

Fula och själlösa ser de ut ... och nej tack, där skulle jag inte vilja bo!

Guldkryckan sa...

Jodå, vi har en hög med nybyggnationer här i stan, den ena fulare än den andra… ruggigt illa.
Tur man slipper det iallafall, vår lägenhet är ju vintage, nostalgi nästan ju. 😉

Ha de gött Bp.

Klimakteriehäxan sa...

När träden grönskar blir alltihop lite mer förlåtande ... men nog har jag sett snyggare kåkar ...

Annika sa...

Ja lite barackliknande är de allt.
MEN jag har nog sett värre ändå. Tror också det blir bättre sen när blommor och träd börjar grönska.
Kan dock tänka mig att lgh är snygga.

christian sa...

Kollade lite på hemsidan du länkade till men men men .....
....var är alla byggnationer härifrån?!? Var de så fula så de inte ens fick vara med?!? Måste nästan ta en fotorunda så du får se avskummet som slår det mesta (allt?)....
Ditt första foto är ju rena skönheter jämfört med det vi får uppsatt framför näsorna i Örebro.

Carita Liljendahl sa...

Jag måste säga att jag tycker inte alls att husen på första bilden är fula :-)
Men jag gillar ju grått. Har sett fulare.
Så av mig får det ett tröstepoäng <3

Stefan sa...

Nyköping har en del nya områden som skulle kunna konkurrera om priset som fulast. Tragiskt att man måste bygga snabbt och inte snyggt.