fredag 12 april 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag” – v. 15: Roliga frågor




Färgsprakande
Kunde inte låta bli att fota dessa färgsprakande tandborstar. Tänk om man hade haft sådana roliga borstar när man var liten. Synd bara att de bara finns för barn. Jag som vuxen med barnasinnet i behåll hade gärna använt en så färgglad tandborste. Förresten – vem säger att jag inte kan göra det;-)

Fem en fredag

1. Vad kommer spela mest roll när du blir 80?
I mitt fall är det ju inte så långt dit om man säger så;-) Att jag har barnasinnet i behåll och inte blir en ”grumpy old woman”.

2. Har du lånat eller tagit något du sen aldrig lämnat tillbaka?
Ingenting jag kan komma på.

3. Fixar du saker själv, eller låter du någon annan fixa åt dig? Det beror på vad det är. Men vid rent "fysiska" saker tar jag det säkra före det osäkra nuförtiden och anlitar någon som "kan jobbet".

4. Vad var din favoritleksak som barn?
Lego och pappas Märklintåg spår H0.

5. Vilket är det konstigaste djuret?
En näsapa vars näsa er ut som en penis;-)

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

13 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

tja, grinig tant kan ju en bli ibland, de roligaste sakerna hittar man ibland i barnhyllan, lego hade lillebror och jag, min favorit var bygga med meccano

Carita Liljendahl sa...

Bra svar på fråga nummer ett! Tänker lika, men hade nu lite väl mycket fokus på benet och därmed blev det hälsan :)
Och Färgsprakande... glömmer ofta... Får njuta av andras fina foton istället :)

Susjos sa...

Härligt färgsprakande tandborstar!
Nog har du barnasinnet i behåll ;-)

Märklintåg minsann, det brukar min man prata om...

Näsapor ser speciella ut, absolut! Haha!
Trevlig helg!
Kram

Ditte sa...

Verkligen färgglada och läckra tandborstar. Snygga bilder. Och , varför inte testa att köpa några. Möjligen kan själva borsten vara lite mindre på en barntandborste men det är ju inget problem. Ska också tita efter dessa.
Som vanligt fint att läsa dina svar. Maken fyllde ju 80 i september sp jag tänker lite även för honom. Jodå, för mig själv också.
Han och jag hade svarat som du på 1, 2. På 3 hade jag svarat som du och maken fixar. Favoritleksak för mig var nog min sportutrustning och en sportbil, att skruva upp med nyckel och som hade en bilradio . Maken svarade just att det var en kniv som han kunde tälja med och pilbågar som han täljde. Även såg och hammare. (Detta på Åland och på 1940-talet.
Kul att fundera.

Paula sa...

Du kommer nog alltid att hålla humöret uppe, för om man inser att man ska försöka vara glad så är man nog det. Jag hade inget lego som barn, inte tåg heller, kanske därför jag har tummen mitt i handen?
Näsapan tycker jag synd om, jag tror den inte ser något annat än sin egen näsa...roliga djur finns det gott om!

femfemman sa...

Ja, det var roliga frågor.
Kommer inte ihåg lego från barndomen
Min bror f 61 hade nog en del lego
Jag fick leka m dockor..och så lekte hag skola med både kompisar och dockor. Tänk att jag fortsatt "leka" på sätt hela livet.
Åttio .. ja, dut är det inte långt... om man nu får vara med

LillaSyster sa...

Just nu har jag en lila tandborste=) Men de där var ju något extra!
Kul sprak! Ha en fin lördag.

Guldkryckan sa...

Snygga borstar helt klart, själv har jag en eltandborste men utan den hade jag hellre haft en sådan som på bilderna...absolut.
Barnasinnet hoppas jag själv att jag får behålla så länge som möjligt, helst till min eventuella bortgång om måååånga år. ;)

Hade ett enormt märklintåg som liten med svindyra vagnar och lok, undrar så vart det tog vägen.

Ha nu en fin lördag Bp. :)

christian sa...

Tänkte väl att du inte skulle bry dig om att det var en barntandborste.... ;)
...borsta på!
Barnasinnet är ju så grundläggande för att hålla sig ung....men grumpy old man är jag ju redan..... ;)
Imponerande var dina favvoleksaker.....Märklin är ju en tysk klassiker, vad hände med din pappas?
Hahahahaha....näsapan var ju suverän, den måste jag komma ihåg :)

Trevlig helg!

Janerik Sundh sa...

Bra svar på första frågan och jag tror inte det är någon risk för dig.
Jag anlitar också hjälp när det gäller praktiska saker, det är bara elektroniken (mobil, surfplatta, dator och TV) jag fixar själv. Med dem hjälper jag en del andra också.

Klimakteriehäxan sa...

Lego hade aldrig jag, men väl byggklossar av trä. Minns inte hur kul jag tyckte de var.

Kina sa...

Jag tror inte du blir nå´n grinig gammal tant BP. Det blir man inte om man är lite positiv och tar det som kommer med en klackspark, och så har jag uppfattat dig. Sedan hinner vi ju inte bli det, varken du eller jag, eftersom vi inte har så lång tid på oss!😄
Då kan det inte vara roligt att vara näsapa! Jag menar, att gå omkring och se ut som en penis kan ju inte va kul! Ha det gott!

Äventyret framtiden sa...

Jag gillar tandborstarna, glada, granna och roliga. Själv har jag alltid samma elborste, byter bara borsten nu och då.