onsdag 7 juni 2017

Det var helt fel dag…




… att gå till frissan. Men det började bra. När jag väntade på bussen var gatan torr och åsynen av denna fina lastbil i rätt färg gjorde mig glad.


Före och efter
Väl vid Danderyds Sjukhus där jag bytte till tunnelbana började det regna och storma. Men det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder sägs det. Kan berätta att det finns det visst – busväder alltså. Min nya orangea jacka höll för regnet. Jag var snustorr på överkroppen. Däremot var jag dygnsur från rumpan neråt. Såg ut som en dränkt katt med mopp på huvudet när jag öppnade dörren till frisersalongen. Torkade upp hjälpligt och hade ingen mopp kvar när jag gick därifrån. Sedan upprepades proceduren fast åt andra hållet – minus mopp då.


Nya Karolinska Sjukhuset och Hagastaden växer. Å ja, jag vet att byggkranar gör sig bättre mot en blå himmel.


Den här snurrande stolen hade några mörka fläckar efter jag suttit på den. Men det var ju bara vatten;-)


Ja just det - idag fick många paraplyer bekänna färg. Den här höll visst inte måttet. Observera mina fötter och ben som speglar sig i papperskorgen.

Det här inlägget är mitt 98:e bidrag till Blogg 100. 98 down, 2 to go.

PS. Jo då, jag hann även med att lämna några vattenpölar efter mig hos Vietnamesen Bun Bo Hue, där jag intog en värmande Pho Ga soppa i den 12-gradiga kylan. DS.


17 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Det verkar som att sommaren var under maj? 12 grader ... Hu! Här har vi haft närmare 29 och lite svalkande vindar. Pilutta dig, liksom!

Geddfish ♥ sa...

När har vi sommar? svar: ibland.
Ja, som det kan ändra sig så totalt! Jag stack ut en sväng i eftermiddags, då det höll upp. Hann precis hem, innan värsta skuren kom igen.
Det är väl inte konstigt att vi har vädret som samtalsämne.
Super dokumenterat av dig.

Ditte sa...

Idag var det blött under stora delar av dagen och skönt änd¨å att din jacka höll dig torr. Vad gäller paraplyer var det nog många som inte höll måttet idag. Läcker bild där på papperskorgen med speglongarna.
Och att ta en värmande soppa på en av mina favortivietnameser i stan var dig väl förunnat. Pho Ga soppan har hag testat och jag gör det gärna igen. Särskilt om jag är kall.
Ska i morgon kväll testa den vietnamesiska restaurangen "Minh mat" på Odengatan. Rapport kommer.
Här på Söder kom solen fram på kvällskvisten och det kändes klart uppiggande.

Åke sa...

Tur man inte besöker frisseringar :) En annan kör rakapparat ;) ...vilken tur man har...

Mias Mix sa...

Ja vilken skur det kom idag. Verkligen spöregn. Hjälpte min moster ute på hennes gård så vi var också dyngsura när vi var klara. Att jag skrev regn på min tacksamhetslista är för att det behövs regn, så låga grundvattennivåer just nu, vattenbrist i stora delar av Sverige med vattningsförbud som följd.
Härligt med både orange jacka och stövlar! Hoppas du blev nöjd hos frissan!

nalta norrland sa...

Så himla trist, när man lämnar frissan vill man ju helst att håret ska se snyggt ut en stund... 🙀
inte se ut som en dränkt katt 🙄
Lastbilen var skitfin, gillar färgen 😶

KajsaLisa sa...

Lastbilen var ju jättegrym, stolen gillar jag också både form och färg och parraplybilden rätt talande. Själv har jag accepterat att hår torkar snabbare än jeans och man kan ju inte få allt .:) ( om man inte använder sydväst givetvis)
Själv jobbade jag kväll idag och visste vad som väntade så det blev hela kitet och det var inga dåliga kläder för jag kom till jobbet snustorr.
Med anledning av din kommentar så googlade jag på regnrock M59 ( det finns nyare som är skitfula)
Ifall du är intresserad så kolla den här länken
http://www.rodastjarnan.com/faltuniformer/regnrock-m59-14061 Affären ligger i Stockholm
Den på bilden är ju inte så vacker, men den har tydligen gjorts av flera tillverkare i olika material och färger från grått till grönt, matta och blanka, min är blankgrön. Köp i så fall riktigt overzize så du får till längden sen ett skärp i midjan och lägga upp eller vika upp ärmarna
Den jag har är modifierad med skärp, en klaff på insidan så det inte rinner mellan knapparna och en kil bak i sprunnet så baksidan på byxorna klarar sig, sen några utseendedetaljer.
Men då måste man slakta en i samma färg och priset är ju inget problem om man hittar en.
Skulle du vara intresserad och hitta två du gillar så kan jag mejla en beskrivning, pratar med Sandra.
Annars har Hööks hästsport på Kungsgatan en lång variant, lite dyrare men funkar även på vintern, det finns gott om plats för fleecetröjor under..
https://www.hooks.se/ryttare/damklader/regnrock-crw
Så dök givetvis din färg upp när jag googlade. :)
http://e-line.sikab.nu/SIKAB/Varselklader/Regnklader/Regnrock_Hellang_orange?id=9095-20-

Anki sa...

Tjusig lastbil - läcker färg! Vi fick lite regn här också ... och mycket blåst! Skönt att man har tak över huvudet och att man kan tända en brasa :)

Eva Trillian sa...

Kanske fel dag om du inte vill bli blöt ;) men å andra sidan slösade du ju inte en fin dag på att sitta hos frissan ;)

Ama de casa sa...

Huvvaligen vilket väder... Och det där med att det inte finns nåt dåligt väder? Det är helt klart en myt. Jag jobbade mycket utomhus under min karriär som bajskrattare, och vi hade jättebra arbetskläder men dåligt väder var det ändå. Ofta.
:-)

Gillar speglingen där - hade gärna sett före/efter-moppen där också :-)

Och apropå klippning... Du är som alltid oerhört observant - visst hade Anders klippt sig :-)

Marina sa...

Jag råkade också befinna mig utomhus då det stora ovädret rullade in igår, och jo, det finns dåliga kläder ;)

Steve sa...

En lastbil i rätt färg och din dag är räddad.

Olga T sa...

Och jag skulle skriva att med så många lyftkranar är din dag räddad! Hoppas idag blev en bättre dag.

Days by Johanna sa...

Regnigt värre :( Ser ut coh vara snygg färg på dojjorna med!

Haha ja han tryckte i sig allt den lilla pågen, servitrisen var impad när hon tog hans tallrik att allt var slut....

Anni sa...

Jag led lite med sonens parallellklass som var på Gröna Lund just den dagen ...
Men som det skrevs här ovan - så bra att du inte slösade bort en solig dag i frisörsstolen!

FREEDOMtravel sa...

Vilken fin lastbil! Förstår att den fick komma med på bild :) Området runt Karolinska är lite spännande eftersom det ändras varje gång man kommer dit ... Jag är där då och då eftersom landstinget har verksamheter överallt i området. Dels Karolinska i sig självt förstås, men landstinget finns också i många byggnader på andra sidan bron.

Husbilen-Ellen sa...

Antingen är det inget sommarväder eller också är det typiskt svenskt sommarväder. Lätt att glömma år från år.