onsdag 10 februari 2021

Onsdagsmix från frysboxen



Det är nog lika bra att jag gått i ide de senaste veckorna. Annars hade min hjärna blivit djupfryst, och jag hade inte fått ihop mina dagliga inlägg. Men som ni ser på bilderna finns det faktiskt mycket modiga människor som trots rullator rör sig på innergården och utnyttjar snön som tvättmedel för sina mattor. Beundrar kvinnan. Jag menar hon måste ju vika/rulla ihop mattorna, forsla hem dom på rullatorn och sedan hänga mattorna på tork. Hoppas hon har bokat tvättstugan som har ett torkskåp.

Nu till Orsakullans frågor.

Vårtecken
Nej, 5-12 minusgrader gynnar inte snödroppar och krokusar. Men dagarna har blivit kännbart längre.

En vinst på en miljard kronor
Ja, vad skulle jag göra med en miljard kronor?! Ärligt talat så vet jag inte. Skulle nog ta kontakt med Zlatan och be om råd. Han har ju mera erfarenhet av sådana belopp än vad jag har;-)

Bästa måltid
Vad är det godaste jag ätit undrar Orsakullan. Har ätit mycket gott under mitt liv. Vad gäller kött så är det en ”London steak” i Naples Florida. Den godaste fiskrätten har jag ätit på fiskmarknaden i Agadir. Man pekade på en fisk av odefinierbar ras i disken. Sedan grillades den på en öppen kolgrill – otroligt gott.

Det är Orsakullan som håller i ”Februari 28 dagar”.

PS. Självklart är alla gångvägar på vår innergård röjda. Däremot ligger all snö kvar på gräsytorna och boulebanan. DS.

12 kommentarer:

LillaSyster sa...

Härligt att se att det är fler än jag som snötvättar mattor! Gå i ide ja det har jag funderat på länge....väck mig i april känns det som. Men visst märks det skillnad på ljuset om eftermiddagarna- alltid något! Men det vore ju trevligt om termometern kom upp på plusgrader. Men, men en dag i taget och en dag närmre våren kommer vi för varje dag som går. I väntan får man bläddra i fröpåsarna och drömma!

Annika sa...

Ja, det där med snötvättade mattor har jag sett SÅÅÅÅ många som gör nu på vintern i mitt instagramflöde. Måste vara ett mkt bra sätt att rengöra dem på. Heja henne som ska baxa upp mattan på rullator och allt.
Skulle nog prova själv om vi hade mer snö här.

Snödroppar såg jag idag då jag var ute :-)

Ditte sa...

Bra jobbat av denna dam och att dra rullatorn med matta i snön är tungt även om det är plogat. Men att snötvätta mattor är gammalt och riktigt bra. Om det är ren snö vill äga. Även maken har i år snötvättat ett par mindre mattor i snön på balkongen och så blöta blir de inte. De torkade snabbt i badrummet.
Vad gäller vårtecken har jag sett att magnoliaträden hade knoppar och även sälgen var utslagen på innergården. Och ljusare dagar är ju påtagliga.
Spännande att läsa vad du ätit som varit bäst. För egen del skulle jag inte kunnat välja. Beror så mycket på-

Emma, Sol som sol? sa...

Vilken kvinna! Det är ju hur tungt som helst med mattor. Hon sover nog gott i natt!

Klimakteriehäxan sa...

Det godaste jag ätit - skulle jag aldrig kunna peka ut. Har ätit (onödigt) mycket gott. God mat är en glädje.

Geddfish ♥ sa...

Att snötvätta är inte min grej. Kommer ihåg det året som jag köpte ullbäddar till mig och de yngsta barnen. Skittungt, ju! Nä, inte min grej. Tuff tant där!

Vilka iakttagelser du får, så där gratis!

Eva sa...

Imponerande med mattvätten! Hoppas hon klarade både mattorna och rullatorn. Det är en jäkla vinter vi nollåttor har fått, eller hur! Nu räcker det tycker jag.

femfemman sa...

Det var en tuff kvinna! Snötvättade mattor doftar så gott. Den friskhet! Måste slänga ut våra trasmattor i snön också! Bra att du påminde!
Vårtecken? Nix! Förra året började snödropparna visa sig i mitten av februari.Känns avlägset just nu.
Godast mat? Fiskplanka på Pio i Halmstad ligger bra till. Eller hemlagad fiskgryta med saffran. Finns mycket gott att äta. Blodpudding platsar också på listan.
Vad ska man ha en massa pengar till? Anser att drömmar om stora vinster är heltokiga. Jag tror inte att rikedom är vägen till lycka. Men pengar så att man klarar sig och lite mer, det behöver man förstås. // Anna-Lena

Anki sa...

Verkligen en prestation av damen!
Som alltid roligt att läsa dina svar ...inga vårtecken här heller, förutom ljuset då . och det är ju härligt!

Ama de casa sa...

Duktigt av tanten att fixa det projektet! Snötvättat mattor har jag aldrig gjort ens då när jag hade chansen, däremot tvättade vi alltid mattorna på bryggan i sommarstugan på somrarna.
Det godaste jag ätit? Helt omöjligt att välja ut bland allt det goda jag proppat i mig :-)

Paula sa...

Finns det något mer tillfredsställande än att titta på när andra anstränger sig? Fniss, duktig gumma! Jag har inte slitit ut mina mattor, nu har jag förpassat alla trasmattor till förrådet annars lämpar de sig bäst för snötvätt, med piska, ser inte att tanten har någon piska, i så fall är det ju rätt lönlöst. När jag piskar ut min inbodda ilska över trasmattorna och sen lyfter upp dem serjag verkligen hur mycket smuts som fastnat i den vita snön...på gott och ont!
Vet du vad jag blir mest frustrerad av i rådande kyla, jo påpaltandet! tack o lov har jag en tålmodig vovve som ligger pall medan matte tar på sig thermokjol, jacka, benvärmare, kängor, jacka, mössa, halsduk, vantar. Detta upprepas i oändlighet, morgon middag kväll. Puh! På tal om det så är det dags att ta eftermiddagsturen nu innan mörkret lägger sig.
En miljard, hur många nollor är det?? Skulle absolut skänka bort det mesta, men till vad???

Christian sa...

Fina bilder ... ser kyligt ut :)
Så bra att veta att du inte vet vad du ska göra med en miljard kronor, bara att höra av sig till mig så tar jag hand en del av det så blir dina bekymmer genast mindre!