tisdag 14 mars 2017

Weekly photo challenge: Vecka 11 – Sten

Så här säger synonymer.se om ”sten”:

berg, bergmaterial, grus, singel, klippa, block, bumling, ädelsten, juvel, kärna.

Kan väl säga som så att jag lyckades med tre av synonymerna på ett kanske litet annorlunda sätt. Bilderna är tagna igår och idag, och det trots att jag inte var/är i form. Har nämligen drabbats av en förkylning från ”hell” för första gången på minst 10 år. Så jag ska nog inte klaga alltför mycket, vilket jag inte gör heller. Nu vet jag dock vad killen i reklamen menade med:

- Ni tjejer snackar om att föda barn… men ni skulle bara veta hur det känns när en kille är riktigt förkyld.


Enjoy!


Här har jag lyckats med att fånga en krokodil på innergården. Den är gjord av grus och snö.


Det här cirka 25 meter långa berget vid sidan om vår parkeringsplats består av samma material som krokodilen.


Här under Stocksundsbron hittade jag några arrangerade bumlingar och stenar.


Några av stenarna där är sprejade.


Sist men inte minst en färgkick! Viveca Sten. Jag tänkte nog lite ”outside” the box här;-)


Det är Sanna som har uppfunnit världens roligaste temautmaning – Weekly photo challenge. Här hittar ni fler ”steniga” bidrag.

Det här inlägget är mitt fjortonde inlägg till Blogg 100. 14 down, 86 to go.

PS. Kikar in hos er under kvällen. Atjoooooooo;-) DS.


27 kommentarer:

nalta norrland sa...

Ååå huvva då, krya på kram.

Jag ogillar sån där smutsig snö... indränkt i grus å snusk ligger ju snön kvar i evigheters evighet.

Vi har fått ett par nya cm ren vit snö under eftermiddagen ;-)

En fråga, har Du Instagram?

Comsi comsa sa...


Din förkylning BP måste snarast kollas upp - ser du krokodiler på gården så är det allt bråttom. :)

Krya på dig och bli fort frisk.

Kram ❤

Days by Johanna sa...

Härligt stenande här. Mindre kul med förkylning, hoppas den försvinner snabbt, :)

Rullebör är helt korrekt det skånska ordet för skottkärra! :)

oh ja jag är tacksam för han ärvt den sovgenen av pappsen. Min mormor säger hela tiden vi inte vet riktigt hur det är och ha barn då Hugo är så snäll. Så det var kul hon fick se att han har lite temprament som sin mor på hans fördelsedag, då var han så arg på sin mamma för hon väckte honom...

btw. du som tar en del foton på människor, och så där, du råkar inte ha en bild på en man på cykel, en kvinna funkar med som jag skulle kunna få låna av dig till ett blogginlägg, självklart får du länk som tack :P

Susjos sa...

AJaj aj, en förkylning är aldrig kul, allra helst en mansförkylning, hihi! Krya på dig fort!
Vi har också en jättehög med snöblandat grus på återvändsgatan, omöjligt att smidigt vända med bilen där, den är i vägen!
Smart med Viveca Sten, hihi...jag funderar vilken sten jag ska fota till samma utmaning ,men på instagram.
Kram och drick nu te med honung ikväll :-)

Geddfish ♥ sa...

Det verkar oroväckande! Du måste snabbt kurera dig.
Uppdraget är dock slutfört med pluspoäng! Stenkul!

Bevare mig väl sa...

Så stenhärliga bilder! Känns bra att du också ser figurer i det mesta - det är ju en krokodiln den stenspragliga varianten. Jag har en svan i samma material i mitt album :-)
Så vi står oss gott vi konst- iga med en synnerligen känsla för konst, den abstrakta typen du vet:-)
Krya på dig!

Ditte sa...

Stenkul inlägg! En frisk fläkt! Men det är däremot inte din förkylning. Skynda dig nu att bli frisk.
Krokodiler på torra land och berg på parkeringsplatser är väldigt fyndigt och inte desto mindre finns de där. Atrrangerade stenar och sprayade stenar piggar upp men lite väl dolda kanske. Förtjänat en mer framskjuten placering.
Men å andra sidan gade ju Viveca Sreen en sådan.
Det här har du gjort stenbra. Kan man säga sjukt bra så kan man ju säja stenbra. Eller?

Susanne sa...

Denna fotoutmaning älskar jag. Lite klurigt är det allt, min stenbild har jag inte hittat ännu.

Steve sa...

Där fick du till det. Krya på dig!

Åke sa...

Killar är stenhårda :) Nu har jag inte fött barn... men förkyld har jag varit ja. Härligt inklägg om sten :) Jag bor ju på en ö byggd av stenarter... jag kan bara nämna att så mycket jag har grävt här, har jag gett upp gett för många år sedan att gräva en grop för all sten jag tagit upp. Det blir alltid sten över... du ska se min stenhög som ligger i ett hörn av tomten...

Anki sa...

Ett stenkul inlägg! Häftigt perspektiv där vid Stocksundsbron - snyggt!
Mansförkylningar kan vara jobbiga... krya på dig!

Stare Ström sa...

Jaa! Visst tänkte du utanför boxen med Viveka Sten! Kul!!

svar: Nej, det är inte en anka! Det är ju Charles de Gaulle som ligger där. Hans näsa är en fossilerad sjöborre!!! :-) För övrigt tyckte jag att jag gjorde det lätt för dig!

nalta norrland sa...

svar Jag har Instagram å YES jag lägger ju ut en hel del bilder :)
Har ju liksom en förmåga att dels ta kort å dels vilja dela med mig :D

Skulle jag dock tvingas välja blir det bloggandet jag väljer som prio 1, jag gillar ju att dokumentera å skriva, spara på minnen :)

Välanvänd... har Du aldrig känt Dig välanvänd, kanske t o m på fel sätt ;-) hur mår Du nu med den manliga förkylningen som härjar i Din kropp... kanske är Du lite välanvänd å slut på?
När huvudet värker, tankarna krockar å orden kommer ut i fel ordning, när kroppen protesterar när Du rör Dig å livet känns allmänt off, ja då är Du välanvänd ;-)

Ama de casa sa...

Jag tycker helt stensäkert att du fick med fler än tre synonymer - snyggt jobbat! Jag ser både berg, bergmaterial, grus, singel, block och bumlingar i bilderna. Dessutom hittade du verkligen kärnan i ämnet "sten" - vilken klippa du är! :-)

Men nu får du faktiskt ta och krya på dig, din stackare...

Emma, Sol som sol? sa...

Det var inga tegelstenar du fotade där i bokhyllan, direkt.

Förkylningar är pina, när det känns om att man har grus i ögonen och halsen är rå ungefär som om man har svalt vassa stenar medan näsan är fylld med stenens minsta beståndsdel: gegga.

Nä, nu orkar jag inte vitsa vidare. Jobbigt med förkylningen, hoppas du inte åkte på den mamma och jag hade med hemsk hosta och örontrassel. Ta det lugnt och läs en bok!

Vintern är vacker i Sverige och man har sinnebilden med stora flingor som singlar ned,solen gnistrar. Men verkligheten är mer som den där krokodilen.

cat sa...

Se där ja, en klassisk BP-tolkning! Tänk att det kan finnas krokodiler där man minst anar.
Gillar helt klart sista bilden bäst både vad gäller färg och tolkning.

KajsaLisa sa...

Krokodil:) ingen hittar så mycket i bilder som du :) Stocksundsbron gillar jag, verkligen originell bildvinkel som ingen tänkt på. sen måste jag säga att den sista var fyndig.

Anita Malta sa...

Här gillar jag Krokodilen och vinkeln du valt när du fotade under bron bäst. Plus, tänket utanför boxen. Fyndigt och intressant då jag inte hört talas om denna Sten vilken jag ska googla på. Krya på dig :-D

Maria sa...

Prosit :-)
Gillar att du går utanför boxen! Jag borde kanske ha fotat min farfars brorson (orkar inte ens räkna efter om/var han blir till mig) som heter just Sten. Fast det såklart - då hade jag ju sabbat min röda tråd eftersom han bor ganska långt ifrån mig! Min favorit blir bilden under bron. Gillar att fundamenten är i olika fina färger!
Krya på dig omgående!

Olga T sa...

Åååå under Stocksundsbron!! WOW vilken bild! Finns det något mer att säga? Jo! Krya på dig!!!!

Annette sa...

Jag gillar förstås raden med böcker ;) Ser du förresten deckaren på söndagar? Innan vi dör. Riktigt bra och med en oväntad twist i senaste avsnittet. I kväll blir det deckaren på fyran. Och så har jag precis läst ut en deckare; Kristina Ohlssons senaste. Många mord blir det.

Beppan sa...

Klurigt som vanligt. Särskilt sista bilden - Viveca Sten :-)
Krokodilen ligger visst och vaktar något där....
Hos oss ligger det stora monster längs gångvägen - men de är vita.

Mias Mix sa...

Viveca Sten - suverän tolkning! Annars gillar jag krokodilen :)

Carita Liljendahl sa...

Väldigt många varianter på Sten och bra som vanligt hos dig!
Inte kul att du blivit förkyld, men det är något vi inte tycks slippa...
Krya-kram!

Eva Trillian sa...

Hoppas du redan är på väg att krya på dig!
GIlalr dina stenbilder :) speciellt när du tänkte outside the box!

Anni sa...

Sten-krokodil, sten-bok och sten-bro = sten-kul vinklingar!
Hoppas att du börjar må bättre, men det är för väl att du kan njuta vårsolen på balkongen. Det låter som ett toppenskönt ställe att vara både förkyld och frisk på.

llh sa...

Finfin stensamling du fixat fram trots opasslighet. Känner med dig i ynket ty i frågan om förkylningar är jag en hel karl (trots att jag fött tre barn inklusive tvillingar) inatt och sedan några dagar tillbaka med hostan från helvetet.
Ett extra wow för Krokodilen, helt i min smak om man nu måste ha snöklumpar kvar.
Viveca Sten har jag aldrig läst, borde jag?
Pigga på dig om du inte redan är frisk, jag är lite efter min tid i vanlig ordning.