tisdag 28 mars 2017

Weekly photo challenge: Vecka 13 - Frukt


Så här säger synonymer.se om ”frukt”:

1. fröhus, balja, bär, klyvfrukt, nöt, stenfrukt
2. köttig skenfrukt, äpple, päron, plommon; förbjuden frukt förbjuden njutning
3. resultat, följd, utbyte, lön


Själv tänker jag bjuda er på en liten exotisk fruktcocktail med nytagna bilder hos den lokala ICA. Måste medge att jag är betydligt mera äventyrligt lagd när det gäller att testa mat än sådana här frukter. Den enda jag har ätit är Pitahaya (den röda saken i första bilden) som jag tyckte inte smakade någonting. Resten av frukterna har jag inte smakat. Har ni? Hoppas ni gillar min cocktail. Om inte, bjuder jag er på en färdig fruktsallad med en mera vanlig frukt i sista bilden - melon. Omtänksamt av mig, eller hur;-)








Sanna
är uppfinnaren av detta roliga fototema.

Flera frukter hittar ni här.

Det här inlägget är mitt 28:e bidrag till Blogg 100. 28 down, 72 to go.

32 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Spännande, de flesta har jag provat....
Fruktsallad är gott men det måste finnas något salt till enligt mig....

Kram ♥

nalta norrland sa...

Är dålig på det där FRUKTansvärt nyttiga ;-)

Här på skolan har de infört "fruktstund", vilket innebär att fem dagar i veckan äter Elin nån form av frukt på "lektionstid", frukten tas med hemifrån, det finns tyvärr barn som aldrig har nån frukt med sig utan får sitta å se på när klasskompisarna äter...

Emma, Sol som sol? sa...

Jo, jag har nog smakat på det mesta va det där. Vi köpte frukt till jobbet och hade provsmakning en gång. Precis som du konstaterade vi att det mesta var rätt smaklöst. Tror dock inte att det är frukternas fel utan att de helt enkelt har plockats och hanterats fel. Det är ju bara så, den mesta frukten är godast när den är solmogen.

Vackra är de i alla fall och tacksamma att fota!

nalta norrland sa...

Kände Du på Dig att jag tänkte på Dig då jag var ute å halkat omkring för att få ihop mina kilometrar :)
Dels just för att snön var så otroligt smutsig, men Du såg väl att vi har vit snö oxå ;-) men dels för att jag tog bättre bilder med skärpa idag då jag gick helt själv å Din teori var ju "sämre" bilder då jag hade sällskap :)
Ice bugs är ständiga följeslagare.
Före sista april tror jag inte vi är utan snön,
inte så länge vi har minusgrader under natten.

Var ju faktiskt å fotade en bild till söndagens skyltning dessutom :)

Ditte sa...

Tack för att du tittat efter vad gäller definitionen av frukt. Mitt inlägg kommer...
Rambutan och Kiwano har jag testat och så i Thailand och där smakade de bra. Men jag tror man kan avså en del av dessa frukter här eftersom smaken ändras under lång transport och att frukterna plockas omogna. smaken.
En fin fruktkavalkad blev det och en "grand finale" med fruktsallad. Toppen! Och gott!

Mias Mix sa...

Mmm massa god frukt! Äter ofta fruktsallad. För frukterna är ju så mycket godare när man skär itu dem. Visst är det lustigt. Ett äpple är så himla tråkigt att äta som det är. I en fruktsallad är det jättegott. Eller river äpple. När vi var i Sydamerika blev det fruktsallad till lunch nästan hela resan.

FREEDOMtravel sa...

Jag älskar att prova ny mat, men när det kommer till frukt är jag sämre. Jag provar gärna om jag blir bjuden, men det blir inte av att jag köper... Är helt enkelt mer förtjust i mat än frukt. Men vackra är de! :)

Susjos sa...

Tack för den smarriga melonfrossan på sista bilden, de andra frukterna känner jag inte till?
Gillar frukt, men det blir mest vanliga apelsiner, bananer och äpplen...

Hm, tack för lite info om inglasad balkong, vill verkligen ha glas som går att dra ifrån helt, är rädd för att vi behöver inglasad balkong för Majas skull hur som helst....

Marina sa...

Här frossar jag verkligen i allt vad exotisk frukt heter och älskar den! Jag vet att jag bara blir besviken om jag köper den i Sverige så oftast låter jag bli. Inte nog med att smaken inte blir densamma, den är alldeles för dyr där också. Den högra frukten på översta bilden, mangosteen, är fantastiskt god om du frågar mig! Även rambutan är väldigt söt och god - och vacker med sitt röda igelkottlikande skal, antar att den inte ville vara med på bild ;)

Eva Trillian sa...

Frukt är gott - men måste vi verkligen importera allt som världen har att erbjuda? Svaret på det blir nog att det kanske är bra. För; fikon! Så himla gott!

Anki sa...

Spännande frukter du bjuder på! En del har jag smakat, men långt ifrån alla. Fruktsallad är gott, men då ska den vara hemgjord :)

Susanne sa...

Den enda frukt jag smakat i ditt bildcollage är fruktsalladen ;)

Ama de casa sa...

Jag har testat många av dom där, men typ bara en gång per frukt. Sen återgår jag till mina favoriter - äpplen :-) Och även andra frukter, men mer av det vanliga slaget.

Coolt att dom har så många exotiska varianter där på ert ICA :-)

Steve sa...

Där finns mycket nytt för mig att testa.

cat sa...

Oj det här var frukter jag nog aldrig har sett förut. Är inte heller det minsta äventyrligt lagd när det gäller just frukter. Har nog en rätt skeptisk inställning till såväl smak som konsistens.

Days by Johanna sa...

Är sämst på frukt, borde bli bättre på det... någon dag. Så nej har inte ätit någon av dessa, vet knappt va de heter haha!!! :)

Ja melon då såklart det 'är gott!

KaJsaLisa sa...

Lite grann ett toppentema för dig och du levererar fina bilder. Men den sista gjorde mig mest fruktsugen

Carita Liljendahl sa...

Den där förbjudna frukten hade varit kul att föreviga i olika former :-D

Anita Malta sa...

Åhh.. vilken härlig fruktblandning, älskar frukt och äter flera varje dag. Trodde jag skulle finna mycket av den exotiska frukten här på Borneo men det blir mest papaya. Mangon, som är favorit, hade tydligen bara säsong under en vecka ;) På den övra bilden tycker jag mig se dragon fruit, den du kallar Pitahaya, samma sak, finns också här men smakar som sagt inte mycket. Den intill känner jag mycket väl igen och har också ätit men glömt namnet.
Färska fikon !! Så supergott men då ska de vara färska och det finns det gott om på Malta i sommar... Sen kan jag inte namnen på de två undre heller. Trodde jag var bättre än så men ska kika vad andra skrivit när jag är klar. Fruktsalladen från Brasilien verkar liiite långväga :-)

Bevare mig väl sa...

Kort och gott BP: Frukt -igt - be-frukt-ad och frukt-samt att läsa ditt inlägg!!
Såååå -frukt!
:-)

Stare Ström sa...

De duger gott, allihop!

Per-Anders sa...

Frukt är gott. Fast många av de exotiska frukterna har jag inte smakat.

Herr Nilssons Fru sa...

Vilken härlig fruktsamling du bjuder på. de vattnas redigt i munnen utan att jag redigt vet vad de smakar. Men några har jag allt bitit tag i.

Jag har inte en susning om vad alla roliga frukter heter idag. En av mina grabbar ville ha exotisk fruktbod på sin examen.(många år sedan) De fick han o mammas plånbok blev alldeles tom – kors i jösse namn så dyrt de blev. Jag plockade till mig de mesta jag såg 😊
Fruksalladen tog jag en av, du hade ju så många..tack.
Kramiz

Days by Johanna sa...

Ja det hoppas jag för förskolan är så jäkla bra! :)

Ja det är fodrade regnkläder han har på sig, men de är nog snart ett minne blott om det skall fortsätta vara så här varmt :)

Kolonilotta sa...

Vilken härlig fruktcocktail! De flesta har jag smakat. Men långt ifrån alla skulle jag köpa. Vissa är ju helt smaklösa i min mening. Specielt drakfrukten i första bilden. Konstigt namn den har fått. Vet att den har ett "riktigt" namn också.
Ramburan tror jag att den heter.
Härligt val av frukter till utmaningen.
Stor kram

Äventyret framtiden sa...

Spännande frukter! Flera av dem har jag inte testat ännu, men
så fort tillfälle ges så ska jag ge mig i kast med dem en efter en.

Annette sa...

Jag är som du, testar gärna olika maträtter och kryddor, men är sämre på frukt. Kiwano och Rambutan har jag dock ätit och det var väldigt gott, särskilt kiwano. Snygg är den också att dekorera med. Det var nog faktiskt sådana jag skar i skivor och lade runt julskinkan på julafton.

Karin sa...

Här var det mycket spännande och nytt som jag aldrig sett eller hört tidigare.
Tack för att du bjuder på nyheter!
Kram Karin

Anonym sa...

Nya (för mig) okända frukter. Härligt!

Musikanta sa...

Smakar gärna på din fruktsallad. De andra frukterna får vara. Kan inte namnet på en enda :-).
Ingrid

Anni sa...

Vilket fantastiskt utbud du har på din ICA! Jag tror jag har smakat de flesta utom den som ligger i ett tunt skal, på bilden ovanför fruktsalladen. Jag köpte frysta melonkulor på Picard igår, det är betydligt billigare än den där melonsalladen och så himla gott att bland ner några kulor i en sallad.
Läckra bilder du tagit - jag hade velat se dig stå där med näsan och kameralinsen ner i lådorna.

Sara Pepparkaka sa...

Det blev en exotisk fruktsallad!