söndag 26 mars 2017

Skyltsöndag #98

16,4 grader ute idag och mestadels sol. Det är väl en logisk BP-förklaring för att jag inte är direkt tidig ute med mitt bidrag till denna Skyltsöndag. Men den som väntar på något gott…;-)

Här kommer veckans skyltskörd.


Språkpolisen i mig reagerade direkt här – Gå till boten med problemet. Sedan läste jag texten och hoppades på att fler än jag leker språkpolis, läser och reagerar på BRIS uppmaning.


Den här skylten är riktigt fyndig tycker jag. Himla rolig text. Dessutom gillar jag Hasselbackspotatis, dock inte nödvändigtvis i form av en soffa.


Här finns det inte bara skyltar. Nej då, en tampong(!) har hamnat mitt bland påsarna med färska rödbetor. Inte att undra på att jag ogillar rödbetor i alla former. Å nej, jag har inte arrangerat bilden. Tiden då jag använde tamponger är liksom förbi om man säger så.


En minst sagt annorlunda skyltning för en högtalare(!). Jag menar just i fall att man får för sig att lyssna på musik när man dyker till exempel så är ju den här högtalaren den perfekta lösningen.


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.


Det här inlägget är mitt 26:e inlägg till Blogg 100. 26 down, 74 to go.

22 kommentarer:

Ama de casa sa...

Jag reagerade också direkt på första skylten. Tror nog att det är det som är meningen. Smart! Klart man läser vidare.

Hasselbackspotatis är verkligen jättegott! Kanske får jag ge mig på såna framöver nu - det är ju jag som är den främste hackaren här hos oss ;-)

Haha! Rödbetor kan ju också "blöda" rätt rejält, så tampongen kanske kan fylla sin uppgift där :-D

Tack för härlig skyltning - och tack ännu en gång för att Skyltsöndagen lever kvar!

MargaretaG sa...

Mycket som händer hos er, vet inte om något hänt i den har staden då jag av olika anledningar hållit mig inomhus trots strålande sol och värme under gårdagen (inte din värme, men solvärme) idag har det varit riktigt aprilväder och mor som fyller år så dagens innesittande är väl helt godkänd.

Om Bollnäs äter på McDonalds så har vi ju förklaringen till deras förlust. =) En mus som var läcker men känns inte speciellt nytt med sladd, nästan som att gå bakåt i tiden.
Ja, första skylten fick en verkligen att läsa vidare, smart. Gillar hasselbackspotatis, men om jag skulle äta mer potatis så blev jag nog en ännu större soffpotatis - inte världens nyttigaste mat, men gott.
Kändes ganska äckligt med tampongen där, inte rödbetornas fel så jag fortsätter att äta och gilla även dem.

Ha en bra söndagskväll - nu ska jag sätta mig i soffan, men tar med datorn för säkerhetsskull.


Åke sa...

Jag var nära att dyka oförvitligt igår, den högtalaren kanske skulle passat då :) Det här med BRIS är riktigt bra.

Maria sa...

Jag är allergisk mot stavfel och hajade till vid första skylten - bra knep av BRIS för att få uppmärksamhet för sin kampanj!!
Vi har hittat typ allt som går att hitta på jobbet (om du bara visste vad äckliga människor är!!) så en oanvänd tampong tyckte inte jag var så farligt ;-)

Olga T sa...

Ha ha! Kul idé med skylten. Nu gillar jag ju rödbetor men utan det tillbehöret du visar.... Funderar över högtalaren. Vill ha mer information där. Men i badkaret (om jag hade något) hade den passat och i badtunnan (om jag hade någon) eller i poolen (om jag hade någon) hade den också passat. Och dykcertifikatet har jag inte använt på 25 år. Så troligen inget för mig så alltså.

Emma, Sol som sol? sa...

Men alltså fy vad äckligt! Tur jag redan ätit middag ... Jag kan bara inte fatta hur den kom dit!?

Sedan vet jag ju inte om det blev bättre av att märket på rödbettorna är MOEK.

Brukar inte O och E uttalas som Ö?

Ditte sa...

Finurliga och kluriga skyltar och en med ett i mitt tycke udda tillbehör. Tänkte här på rödbetorna. Rödbetor gillas i skilda formen men då utan tamponger.
Brisskylten fick mig också att haja till och man tittar extra. Bra där! Sedan tänkte jag vidare på "boten" som i att böta. Och kanske att brott mot barn skulle bötfällas i större utsträckning än vad som sker idag. Lite långsökt -jag vet. Men det kom upp i knoppen.
Högtalaren i vatten - tja varför inte.
Vad gäller hasselbackspotatis tycker jag det är gott. Men i soffan? Tveksamt.

Days by Johanna sa...

oj reagerade med på bris. och en tampong bland färska rödbeter känns ju så där.... tur vi alltid köper på burk haha...

Comsi comsa sa...



Tänker nog att det hade varit några snäpp värre om det varit en använt tampong som låg där, fast då hade du blivit så förskräckt att du glömt att fota. Eller förresten du hade ABSOLUT fotat. :)))

Härlig skyltning.

Kram ♥

Geddfish ♥ sa...

Jag googlade på brisbot och det är faktiskt en bris chat som heter så. Så man går till boten (inte till botten, som jag ville haft det). Men visst hajar man till!

Fy, för tampongen, även om den var fräsch, bah! Ger ju associationer...

Toppenväder här också, har solat på balkongen för första gången i år! Städat upp lite där och så. Wunderbar!

Tack för rolig skyltning! Kram!

Susanne ❤️ sa...

Helt underbara skyltar du hittat som vanligt :)
Ganska otrevligt med tampong mitt bland grönsakerna det får mig att tänka på vad folk har gjort med sina händer innan dom tar och känner på olika saker i butikerna...
Usch vet jag svävar ut som vanligt i tankarna men nu fick jag må illa känsla igen......haha
och du sista skylten eller högtalaren har jag precis införskaffat eller rättare sagt min son till mig och han påstod att den var vattentät haha förstod dock inte riktigt syftet haha, mer än att jag är klumpig och skulle lätt kunna RÅKA tappa den i vatten eller ngt ;)
Stor Kram till dig

Susjos sa...

Vilka roliga skyltar du hittat! Hasselbackpotatis-soffan var ju så cool!
Å rödbetor som är så gott!
Högtalare i vatten? Hmm....
Kram och ha en fortsatt trevlig kväll!

Marina sa...

Härligt med skyltar som man reagerar på där det faktiskt fyller ett syfte!

Eva Trillian sa...

Heja BRIS! SÅ bra att de finns!

Anonym sa...

Tack för kommentar hos mig. Ja det var kul att göra nått med kollegorna och se nya tunneln. Att springa var väl sådär. Jobbigt med backarna i servicetunneln. Men det känns skönt efteråt. Håller med om att Hav är bäst i Hötorgshallen. Trevliga, hjälpsamma och så hade de ju bästa bläckfisksalladen. Och Oriental supermarket är ju en lite doldis om man jämför med de asiatiska affärerna på Olof Palmes gata. Men den är ju mycket bättre. Mer heltäckande utbud och bättre priser. Härliga skyltar. Och underskatta inte högtalare som tål vatten. Det har jag ofta nytta av i scoutsammanhang...
/malena

Steve sa...

Fiffigt av Bris? Nja, de fångade i a f inte mig. Ibland är det bättre att vara tydlig för att få budskapet att gå fram.

Anki sa...

Här blir man då aldrig besviken - finns nog ingen som är så uppmärksam som du och hittar en massa bra skyltar ... och en del annat bra! Vattenhögtalare och hasselbackssoffa ... riktigt bra grejer!
Bravo BRIS ... behövs verkligen!
Ha en bra måndag - och tack för att du fortsätter förvalta denna roliga utmaning!

Geddfish ♥ sa...

PS.
BP, du reagerade på Power Big Meet! Jodå, det kommer hit och har varit i Västerås de senaste åren. Liknande evenemang finns lite här och var. Men det blir STORT, för mig kanske för mycket, vad vet jag!

Jag ska blogga om det en annan dag.
DS


Anni sa...

Tampong bland rödbetorna var ändå det mest udda jag sett. Tur att den var oanvänd :-P

Ut och njut måndagsvärmen nu, vettja!

cat sa...

Först hajade jag till över första skylten, men då botar förekommer i min värld, så fattade jag snart vad de menade.
Håller med dig om rödbetor!
Försöker minnas när jag senast åt hasselbackspotatis, mums!

KaJsaLisa sa...

Ha ha, sämsta ordvitsen hittills i första bilden. Sen högtalarreklamen känns en smula svårbegriplig :)

nalta norrland sa...

Ogillar rödbetor å blev ju än mer avskräckt efter Din bild ;-)

BRIS är bra, det gillas :)

Vattentålig högtalare känns rätt onödig i min värld.