måndag 13 mars 2017

Helgbilden och Glad måndag







Efter ett besök på Hamburgarstugan i Arninge i lördags tog maken och jag en promenad i det fina vädret. Det första vi snubblade över var ett antal glada herrar i 60-årsåldern som meckade med sina mopeder modell äldre.

Filmstjärnor
När jag gick fram och frågade om jag fick fota mopederna fick jag ett glatt svar:

- Självklart får du göra det! Men vi vill också vara med på bild, då blir vi kanske filmstjärnor, även om vi ser lika slitna ut som våra mopeder.

Minst 50 år på nacken
Killarna berättade att deras mopeder hade minst 50 år på nacken och att de hade ägt dom sedan de ”fyllt moppe”. Sadelväskorna ni ser på bilderna innehåller förresten inte bara termos och fika utan framförallt verktygslådor, som kom till användning redan innan den första mopedturen i år kunde gå av stapeln. På en av mopederna hade nämligen bakdäcket fått punktering.

Mötet och den korta pratstunden med dessa herrar som definitivt hade barnasinnet i behåll gjorde åtminstone mig glad.

Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.

Carita har uppfunnit Glad måndag.

Det här inlägget är mitt trettonde inlägg till Blogg 100. 13 down, 87 to go.

27 kommentarer:

Ama de casa sa...

Haha! Coola grabbar med coola moppar! :-)

Snygg kombi av dig också - du är verkligen vass på såna :-D

Åke sa...

När man slutar leka är man gammal :) Go Gubbs Go :) Det ska vara du som finner sånt här såklart )

Ake sa...

Du!!! När jag tittar om ser jag: Det där är inga 30 mopeder ;)

Stare Ström sa...

Vilket trevligt möte och jag ser att vårsolen sken!

Comsi comsa sa...


Cool BP - coola gubbar och coola moppar. :)

Kram ❤

Ditte sa...

Detta blir jag också glad av att se och att ha barnasinnet kvar är så viktigt.
Mopparna är ju verkligen cult och deras ägare verkade vara verkliga entisiaster. Härligt!
Och det vackra vädert gjorde ju sitt till.
Och visst har det varit en glad måndag, trots att jag är genomförkyld men jag vill ju helst att alla dagar ska vara glada. Gör mitt bästa för det.

nalta norrland sa...

Den turkosa, på andra bilden, den gillar jag :)

Tänk att Ni nu har sån vårvärme att sånna där fordon kommer fram :)

Per-Anders sa...

Köra moppe är verkligen något som framkallar minnen från ungdomen.

Maria sa...

Vad härligt att de ville vara med på bilden :-)
Jag har faktiskt aldrig kört moppe men min dotter har ju en nu så jag skulle ju kunna ta en provtur nån dag....
sv: Undrar om det ens går att bygga en städskrubb av kaffesump och olja?!? Skrattade nog lika mycket åt din kommentar som du av mitt inlägg ;-)

Susjos sa...

Verkligen coola gubbar och coola moppar! Jag ha rinte heller kört moppe, men har väl åkt med där bak i min ungdom.
Härliga vårbilder du kommer med idag!

Geddfish ♥ sa...

Kanonreportage!!
Coola gubbar och inte minst coola BP! Härligt, när man tar hand om sina dyrgripar.

En sen kommentar, ja jag vet, inte likt mig, har lyssnat på "eftergospel".
God natt!

Steve sa...

Ett härligt gäng. Vem minns inte sin första moped.

KajsaLisa sa...

Härligt, man blir lite sugen på att skaffa en. Gamla moppar är charmiga.

Marina sa...

Gamla hederliga godingar alltså ;)

Åke sa...

Jag menade att de inte bara gör 30 km / timmen :) Det här är äkta gubbar som gasar runt för nöjets skull :) Man kallar det kort och gott för: Bruks moped :) En av de här har så grov ljuddämpare och grovt avgasrör som andas så utomordentligt till den stora cylinder och topplock ;)

Helen sa...

Vad roligt att de trevliga herrarna kunde ta årets första utflykt med mopparna, även om det blev en del meckade efter vägen :). Det är skoj med gamla fordon, om det så är mopeder, bilar, båtar eller annat. Det är svårt att inte bli glad när man ser de ute och köra.

cat sa...

Vad härligt att stöta på så glada och fotovilliga personer! Söta gamla mopeder :-)

Anita Malta sa...

Här kan man ju inte bli annat än Glad !! Härligt inlägg och så himla roligt att de absolut ville vara med på bild :) All heder till dessa trevliga Herrar och deras fina Gamla moppar, plus till dig som delar med dig.

Anki sa...

Vilket trevligt möte med gubbarna och deras moppar :) Kul att de ville vara med på bild också :)

Biggeros sa...

Vilken bra start på dagen att träffa dessa veteraner!!!
Otroliga glädjespridare må jag säga!!!

anders.vallersta@gmail.com sa...

Kul reportage. Har en kompis som brukar finnas i sådana gäng. Verkar roligt, i alla fall då solen skiner ;-

Mias Mix sa...

Ja visst blev man glad av detta :) Ett glatt vårtecken!

Anonym sa...

Gubbar och gubbar! Fanns det inga gamla käringar med i gänget.
Man kallar väl äldre kvinnor "käringar", om man kallar äldre
män "gubbar", gör man inte?

Ruth i Virginia

Åke sa...

Om du frågat hur länge de åkt moped skulle du med all sanorlighet fått svar som: Över 50 år också :) Jag köpte min första för 8:- av en granne året 1967 :) Åke hade då hunnit bli 8 år ;) Jag minns faktisgt inte vart den tog vägen... Jag ska intervjua fd grannen vad han kommer ihåg... Jag fick en ide om ett inlägg ja... Du väckte min moped ådra :) Mopeder väckta mitt motorintresse som jag har kvar ännu idag ;)

BP sa...

Svar till Ruth:

Hahaha! Nej, det fanns inga kärringar med i gänget. Å om det hade funnits några i sällskapet så hade det varit "gummor" ;-)

Eva Trillian sa...

Härlig inställning av mopedisterna :) Gillar svaret du fick!

Anni sa...

Ett riktigt glad-inlägg! Man brukar ju säga att skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker - men här var det några som visade att man kan behålla och vårda det man har istället för att hela tiden skaffa nytt och "bättre". Underbart!