lördag 4 mars 2017

Lördagscitat



Citat: Laughter is the sun that drives winter from the human face.

Källa: Victor Hugo

Det är Eva’s förtjänst att jag nu också ser ansikten överallt. ”Fenomenet” kallas förresten för paraidoli, vilket jag inte visste innan. Blogglandia är fantastisk:-)
Här ser ni ett ansikte på ett cementblock som håller ett byggstaket på plats. Kameran fick inte plats mellan staketsektionerna så därför får ni titta på lite mera än ett ansikte. Och för att vara riktigt säker på att ni ska se samma sak som jag roterade jag bilden 180 grader;-)

Marie i Skrifvarstugan har uppfunnit Lördagscitatet.

Det här inlägget är mitt fjärde till Blogg 100. Four down, 96 to go.


14 kommentarer:

Comsi comsa sa...


Jag lider också av detta vad det nu hette... :D)
Ser ansikten över allt, ibland frågat jag någon vad dom ser, ofta visar det sig att dom ser samma sak som jag. Så detta är nog rätt vanligt... :)

Kram ❤

Geddfish ♥ sa...

Jag är också med i klubben! Ser ansikten och figurer överallt.

En gång kommenterade jag två gånger i din blogg idag ;) ja, det gjorde jag.
Kram 💚

Kolonilotta sa...

Klart jag ser ett ansikte! :)
Svar: jag ser nu när jag läser igen att min förklaring av spelet lätt kan misstolkas. Men det jag jag förtydligat nu. Man skall alltså försöka pricka bollen inuti glaset.inte slå ner det. Gör man det får den i motståndarlaget som nyss kastade svepa ölen ur det glaset som bollen hamnade i.
Så det är mest bordet som blir lite kladdigt av att det stänker lite...

Ditte sa...

Ett ansikte ser jag klart och tydligt här. Och nu vet jag tack var dig att det heter paraidoli om man ser ansikten på olika ställen. Det visste jag inte tidigare. Och ansikten kan jag också se lite varstans.
Citatet var bra! Och skratt behövs alltid.

nalta norrland sa...

Pareidoli verkar vara ett tillstånd flera av Dina läsare lider av,
eller lider vet jag väl inte... det berikar ju livet :)

Herr Nilssons Fru sa...

Jag ser ansiktet - sött. Go lördagsafton.
Kramiz

Ama de casa sa...

Haha! Du ser ansikten överallt - och ändå är du inte med på Fejjan? ;-)

Jag ser också grejer överallt, inte nödvändigtvis ansikten :-D

Emma, Sol som sol? sa...

Jag tror att människan är programmerad att se ansikten, något att försöka identifiera sig med, att försöka förstå och avläsa om det är farligt eller ej. Bra eller inte? Grundläggande eller flumdum?

Inte mitt att avgöra. Men det ligger nog djupt begravet i vår natur.

Steve sa...

Pareidoli, då är väl du på "din mammas gata". Du som ser nåt i det mesta och ofta sånt som vi andra inte ser.
Jag fick oxå lära mig nåt nytt här.

Anki sa...

Ett bra och sant citat. Jag lider av samma sak ... för ansikten det ser även jag på alla möjliga och omöjliga ställen :)

Anita Malta sa...

Kul fenomen, även jag har börjat se ansikten lite överallt :-)

KajsaLisa sa...

Kul åkpmma, den skulle jag också vilja lida av :)

Carita sa...

Kul stolpe, ser faktiskt ut som ett fejs :-)

Eva Trillian sa...

:) Tack för länken!
Gillar ansiktet - och att jag inte är ensam i min knasighet ;)