lördag 11 mars 2017

Ett mässbesök till: Del 2 – Allt för Sjön

En anledning till att maken och jag besökte båtmässan Allt för Sjön igår var Freedomtravels inspirerande inlägg därifrån. En annan orsak var att vi för sisådär 20 år sedan besökte mässan varje år, då jag råkade jobba på ett företag som sålde båtmotorer. Alltså tyckte vi att det skulle vara kul att jämföra ”då och nu” samt att kolla hur och om båtmarknaden hade utvecklats. Ganska ambitiöst med tanke på att vi är inga båtmänniskor;-)

Båtar
Att båtmässan har ”krympt” var det ingen tvekan om. Vi saknade bland annat anrika Storebro, ”lilla” Uttern (två svenska klassiker, Azimut och Ferretti (världens fräckaste ”italienare”). Vi såg inte en enda husbåt heller. Så utbudet tyckte vi var aningen avslaget på båtsidan. Det var då en himla tur att den gamla hederliga Folkbåten ”is still going strong” och att finska Targa med sina rena och avskalade arbetsbåtar utan minsta lull lull fanns på plats.



Båtmotorer
Här verkar det ha hänt en del de senaste 20 åren – åtminstone hos Evinrude. Dessa läckra ”monster” fanns då inte på min tid;-) Så himla snyggt designade båtmotorer och i många olika och fräcka färger. Bra jobbat där!


Bästa monter
Kan inte låta bli att utse Yamaha’s enkla men snygga monter som mässans bästa. Jag menar det är ju inte varje dag man ser gråa champinjoner alternativt hjälmar växa upp på en båtmässa;-)


Tillbehör i C-hallen
Segel- och motorbåtar samt båtmotorer fanns i mässans A-hall. Tillbehören, en himla massa krimskrams och ytterligare salami, ostar, marmelader och godis fanns i C-hallen. Här hittade jag bland annat en mås som hade landat på ett fat samt nå’t riktigt vettigt faktiskt – ihopvikbara ”lunchlådor” som är perfekta om man har platsbrist i sina skåp, vilket man borde ha på en båt eller i en husbil/husvagn.



Det var allt från fredagens mässbesök. Ja, det fanns mycket mer såklart, men jag har en känsla av att ni inte är så värst roade av båtliv;-) Inte jag heller.

Det här inlägget är mitt elfte inlägg till Blogg 100. 11 down, 89 to go.

18 kommentarer:

Maria sa...

Nej båtar är jag inte jätteroad av och fåglar är jag livrädd för. Jag gillade dock burkarna på sista bilden men eftersom jag plastbantar får jag stå över även dem :-)

Carita Liljendahl sa...

Ja, folkbåten är en fin båt.
Och nog betyder ju båtmässorna att sommaren snart är här.
Som man längtar nu!

Comsi comsa sa...


Båtar kommer båtar går "skylten" Skulle du sparat till skyltsöndag, fast du har nog försett dig gissar jag. :)

Kram ♥

Geddfish ♥ sa...

Min pappa byggde en båt, en gång i tiden. Men mitt intresse har väl inte utvecklats.
Gillar dock att titta på dina fina bilder, och fina färger fixar du till också.
Nu fortsätter jag titta på Mellon 💙

Ditte sa...

Båtar har vi haft, mest segelbåtar och under båtperioden gick vi årligen på båtmässan men jag tror den var roligare förr. Mer båtar som var båtar menar jag, och inte bara utställningsobjekt. Tur att i alla fall den hederliga Folkbåten och Targan fanns. Men var fanns Uttern och Storebro? Och italienarna? Inget är som förr...
Båtmotorerna gillade jag och kul att de fått både nya färger och nya modeller.
Tack för din rapport som jag läste med ett stort leende.

Marina sa...

Det där med hopvikbara plastburkar skulle var en ypperlig idé i mina skåp också - utan båt!!

Anki sa...

Båtar är inget för mig - inte numer i alla fall, men kul att få hänga med på mässan ändå :) Gillar de hopvikbara plastlådorna ... praktiskt!

FREEDOMtravel sa...

Kul att läsa ditt reportage! Förstår när jag läser det att vissa saker som var med på mässan förr inte var det nu. Vi har bara varit där de senaste åren, så vi har inte kunnat jämföra på samma sätt. Vi upplevde båtmässan som stor, däremot upplevde vi också att Vildmarksmässan krympt rejält, tyvärr. Husbåtar hade vi gärna sett! ;) Den där bilden på Yamaha-motorerna fotade vi också, men den har vi inte visat (som tur är då, haha ;)) Idag visar vi 7 aktiviteter som vi (mest Peter då) testat! :)

Biggeros sa...

Visst har det hänt mycket på båtmarknaden. Såklart ska det ju tuffa framåt på de vågorna blå=)Jag har nog inte varit på båtmässan mer än 20 års sedan. Jag kunde anse att det var ganska så roligt att lulla omkring och jämföra de snabba lyxvråken till sjöss. Min pappa har alltid varit båtintresserad och bytt ut dem titt som tätt. Jag hade även velat se en husbåt=) Jag blev ganska så inspirerad av Freedomtravel båtinlägg. Trevlig Söndag

Emma, Sol som sol? sa...

Det där såg lite ... trist ut. Brukar inte båtmässan vara en jättestor grej? Avspark för våren? Eller det kanske var för 20 år sedan.

Steve sa...

Båtliv ingår inte i min palett. Stackars mås. Som om det inte finns tillräckligt med levande måsar.
Inget toppbetyg till båtmässan om plastlådorna är det bestående intrycket.

Åke sa...

Förut när är man var yngre och tokig (nu är man bara tokig)så åkte jag alltid ned till Båtmässan varje år, ja enkel 40 mil :) Jag kommer ihåg jag skulle införskaffa mig en typ GPS (som då gick på radio fyrar) Gjorde upp ett pris med en leverantör på hemmaplatsen, men jag tog med mig 10.000 ändå... och den var billigare på hemmaplan (någon hundring) Motorer har alltid lockat mig och så sjön då... Har tappat räkningen hur många båtar jag haft... Men segelbåt nummer fyra står då på gården ;) Dom där stora V8:orna är av intresse men jag åker Cheva som inombordare i stället... Johnsson står det på utombordaren (40 hk) såg jag igår. Yamaha motorerna var liksom läcker :)

Ama de casa sa...

Jag gillade måsen och dom klatschiga burkarna :-) Men båtliv för mig nuförtiden verkar bara gälla kryssningsskepp. Du såg inga såna där på mässan? ;-)

Kolonilotta sa...

Själv besökte jag inte mässan i år. Men kärfar åkte upp till Sthl för den och köpte en ny plottrare till segelbåten.
Typ sjökort i en liten dator.

nalta norrland sa...

Båtar är inget för mig, något sjöliv har jag icke, är ju kroniskt rätt för att drunkna... visst jag vet galet med sådan fobi... men nu är det så å jag blir dessutom sjösjuk på bryggan ;-)

Eva Trillian sa...

Det är väldigt vilket utbud på mässor det finns! Kul!
Båtlivet är inte mitt val av liv -men är glad över de som har det intresset, speciellt om båten har segel :) De gör sig så fint på havet de dagar jag är där på sommaren.

Anni sa...

Fullständigt ointresserad av båtar om de inte har tennkulemotor spanar jag för fullt på dina bilder för att se om du lyckats fånga mina vänner på någon - men icke.

anders.vallersta@gmail.com sa...

Jaha, ännu en missad mässa ;-( Tack för dina bilder :-)