onsdag 8 mars 2017

En déjà vu med röd tråd

Det är perfekt att ha en blogg om man vill dokumentera och minnas vad som hänt några år/månader/dagar sedan. Nu vet jag inte om jag direkt vill minnas det här och det här, men då det hände igår igen så är ju bloggen perfekt för att ”jog my memory”;-)

Mindre ”spännande” den här gången
Jo då, efter den sjunde vändan med snökaos i stor-Stockholm igår (och idag) den här vintern kunde jag ytterligare en gång bevittna en stackars ledbuss som inte lyckades ta sig uppför den pyttelilla backen utanför vårt hus. Nu blev det betydligt mindre ”spännande” den här gången, då hjälpen i form av en Arriva servicebil kom inom en kvart.


Laddad med sand
Någonting måste Arriva har lärt sig från tidigare incidenter, för den här gången var bilen laddad med sand och skyffel. En ettrig liten servicekille sprang fram och tillbaka och sandade framför alla av bussens hjul.


Resultat efter fem minuter

Här ser ni resultatet efter fem minuters mera eller mindre hårt arbete - bussen kryper uppför backen.

Sanddynor?
På tal om sand så skulle de här två bilderna föreställa några sanddynor på Gran Canaria till exempel. Det gör de inte utan så här såg bussens fönsterrutor ut idag – från insidan. Om det är samma buss som havererade igår vet jag dock inte;-) Att bilderna är lite blåstickiga beror på att jag slängde dom genom några funktioner i Photoshop som börjar på "Auto". Tyckte att efekten blev lite kul.



Det här inlägget är mitt åttonde till Blogg 100. Eight down, 92 to go.

PS. Lägg märke till att jag lyckades med en röd tråd – bussar. DS.

23 kommentarer:

nalta norrland sa...

Jag tackar gudarna att Norrland vanligtvis klarar sig från de missöden som 08a land har i trafiken så fort det kommer "lite" snö.
Jag har faktiskt problem att förstå att bussar är så dåligt rustade.
Nu händer det även missöden i trafiken i städer som Umeå,
där står bussarna då det blir halt.
Det är väl bara så att vi glesbygdsbor har vant oss vid dåligt plogade vägar, vi har vana vid vinterväg.

Bilderna på bussrutan var ju cool :)

Comsi comsa sa...



Suck för stillastående bussar, tåg .......

Kram ♥

Emma, Sol som sol? sa...

Nästan så jag först trodde du återanvände foton! Men som du sa, de verkar ha lärt sig något! Kan ju nästan tycka att de borde ha lärt sig redan från tidigare vintrar men vi blir ju lika handfallna varje år.

Misstänker att fotona blev vackrare än vad bussfönstren var i verkligheten.

nalta norrland sa...

Ha ha Du synar min bluff 😜 Nää vi har typ noll kollektivtrafik, men det går att åka buss mellan Umeå - Östersund å då ligger ju Åsele strategiskt i mitten å dem bussarna ställs typ aldrig in, lika samma med bussar till från Vilhelmina och Lycksele, skolbuss & skoltaxi går i alla väder 😶 Norrtåg ja tåg är ju en helt annan sak liksom städerna längst Norrlandskusten, där ställs bussar in ibland pga halt väglag. Men jag har ju bara snackat om Norrlands Inland, glesbygdsbor 😀 Jag likställer i mångt å mycket Umeå med 08a land 😜

FREEDOMtravel sa...

Jag har inte åkt buss idag, men jag har varit på ett 3 timmars seminarium om landstingets kollektivtrafik. Har bland annat lärt mig att Stockholms läns landsting kör 2089 bussar, varav 2088 körs på förnyelsebar energi. (Ja, buss nummer 2089 är en historia för sig, men jag kan säga så mycket som att den körs på en ö, av ett litet litet bolag med en chaufför ;))

Olga T sa...

Ja. idag har t.o.m med vi drabbats av ovädret. Vi är annars ofta förskonade från det. E6 var så hal idag att det var som att köra på såpa. Riktigt otäck upplevelse. Nu vill vi ha vår!

Susanne ❤️ sa...

Själv låg jag hemma med huvudvärk inte migrän men molande vilket gör en slut :( så när jag kom upp såg jag bara att det var vitt slapp trafiken och stillastående bussar ;) så tråkigt när alllt gång på gång blir lamslaget när det blir lite snö ..
Och du lyckas med RÖD tråd väldigt ofta kram

Ditte sa...

Vad gäller trådar så lyckas du ofta tycker jag. Att sedan färgerna på dem kan variera är bara uppiggande. Men idag var tråden verkligen röd. Tänkte både på bussens färg och ditt humoristiska sätt att beskriva hur bussen idag snabbt kunde komma loss. "Learning by doing" kanske. Var nog surt där i november på flera sätt.
Dessuton var "sanddynorna" från insidan av en buss. Alltså än mer rött i tråden om än med några gråblå inslag.
Tycker du fick till sanddynsfotona jättebra. Eloge!

Susanne sa...

Är sååååå trött på denna snö. Ge mig vår nu!!!!!

Geddfish ♥ sa...

Den röda tråden kände jag igen. Trodde först du körde repris, nä, skojar. Men jag kände igen bussen sen sist!
Ja, tänk att fruset vatten kan ställa till så mycket. På TV igår, pratade de om fluffigheten, bah!
Men i morgon blir det plusgrader och regn!

KajsaLisa sa...

Som inbiten fotonörd beundrar jag dina bilder, skjutna med auto. Det är inte tekniken som står i centrum utan motivet. Jag har massvis med olästa fotomagasin hemma som som är olästa där man resonerar tvärt om.
Exempel en så kallad rockfotograf som visade hur han jobbade och klagade på att spottarnas ljus förstörde hudtonerna.
Sen tog han med en lärling för att ta dom perfekta rockbilderna. Banden bestod av gamla gubbar som var så orörliga att han lika bra kunde målat av dom. Men han fick säkert till hudtonerna i photoshop.
Notera att hans utrustning säkert var tre gånger dyrare än min.

Anni sa...

Säger bara fy. Fy för snön och halkan och skitiga fönster. fast dina bilder är toppen, dem ska vi (inte) ta fram i sommar när vi har +30 och torka.

Och så ber jag nästan om ursäkt för att jag förstörde din aptit. Visste inte att du var så kräsmagad - du verkar ju tåla det mesta om det inte är rosa ... ;-)

Marina sa...

Tack för den - plötsligt var mina förutser inte speciellt skitiga alls ;)

Anita Malta sa...

Minns förra busseländeinlägget och trodde först att du lagt upp samma bilder vilket du inte gjorde men samma kaos. Fy sjutton vilket väder säger jag och är så tacksam över att slippa. Det är inlägg som dessa som får mig att tänka efter vad bra jag egentligen har det, som bara fryser när jag måste gå in :)
Läckert och effektfullt ! Inte kan man gissa att det är insidan av ett fönster på en buss. Har inte photoshop, jo jag har men kan det inte, ska visst vara väldigt komplicerat så heja dig :-D

Anki sa...

Hög igenkänningsfaktor på nya bussbilderna - minns de förra som såg ungefär likadana ut :)
Vi fick ca 10 cm - och det var nog det mesta vi fått på en gång den här vintern. Det enda som är bra med snön är att när det smälter så blir det vatten - och det behövs verkligen för att fylla på grundvattnet.
Häftiga bilder på bussens rutor - ser ut som en stenöken... kul med PS :)

Steve sa...

Uttrycket "jog my memory" är nytt för mig. Jag lär mig ständigt nåt nytt av bloggandet.

Du får ta med dig Tintins isskrapa nästa gång du åker buss.

Eva Trillian sa...

Så ni fick snön som jag skickade ;) Hoppas ni tog väl hand om den - vi saknar den inte!
Vi får hoppas det var sista förtvivlade försöket av vintern - våren är ju redan här (meteorologisk vår redan klockad i mitt område - ja, innan snön då)!

Unknown sa...

Det är nästan synd att vintern tar slut nu när alla lärt sig vad som krävs för att få bussar för små backar.
Till kommande vinter har de med all säkerhet glömt allt igen.
/Kiki

Ama de casa sa...

Fin utsikter där - både över bussen och inifrån densamma. Om det nu var samma... ;-)

cat sa...

Wow det blev ju värsta abstrakta konsten av dina bussrutefoton! Tur att det inte var en sightseeingbuss du satt på.
Vårt snökaos håller på att smälta bort nu, så jag håller tummarna att det var det sista vita från himlen för den här säsongen.

Susjos sa...

Nu har vi fått tillräckligt med vinter, nu kan våren få komma, eller hur?!

Carita Liljendahl sa...

Nä men usch, var det 9 november ni hade det där riktigt hemska snökaoset?
Roligt med bildjämförelser, men inte så kul med all snö, fastän det finns de som älskar den.

Mias Mix sa...

Jag den sista snön var ju väldigt onödig. Tur att bussen kom loss. Undrar vem som ska putsa de där fönstren?