torsdag 30 mars 2017

Ett lärorikt besök

Rubriken låter väldigt ambitiöst – för att komma från mig alltså. Innehållet i inlägget däremot är betydligt mera ”basic”, men jag kan inte låta bli att medge att jag lärt mig en massa hos Lidl(!) idag.

Kvarg är inne



Även märket "isk" var nytt för mig. Lovar att rISKen att jag köper denna kombo är obefintlig.

Kvarg har funnits i länder som Tyskland och Österrike sedan urminnes tider. Det är inte så många år sedan att den även erövrade Sverige. Idag upptäckte jag att det finns hur många olika märken, sorter och sammansättningar (kvarg-yoghurt) som helst. Har ätit kvarg en gång i mitt liv. Ett minne som etsat sig fast. Geggan ger mig kväljningar.

Anka

Barbarie anka – aldrig hört talas om. Jo då, en snabb googling visade att ankan också går under namnet Muscovy anka. Ett aningen mera tilltalande namn tycker jag, då jag tänkte på en barbarisk anka när jag läste förpackningen.

Chumlax

Chummy” vet jag vad det är, men även chumlax hade jag aldrig sett förut. Lika bra det visade sig, då denna lax faktiskt inte är en lax. Många tillverkare döper om firren till Stillahavslax och lurar alltså konsumenterna. Eloge till Lidl för att låta bli och kalla chumlaxen för vad den är. Kommer nog inte bli "chummy" med den laxen som inte är en lax (heller);-)

Nu undrar jag – har ni lärt er nå’t efter att ha läst det här inlägget? Hoppas det;-)

Det här inlägget är mitt 30:e bidrag till Blogg 100. 30 down, 70 to go.

PS. Om ni är intresserade att få veta vad vi köpte hos Lidl idag så kan jag berätta att det var toa- och hushållspapper, som vi faktiskt brukar handla där. DS.

20 kommentarer:

cissi sa...

Har lärt mej en del, men det mesta viste jag redan. Nämligen att företagen gör vad de kan för att lura på oss stackars konsumenter både det ena och dt andra. Jag vet också att kvarg är riktigt otäckt efter att ha provat en gång.

Comsi comsa sa...


Lovar att jag inte skulle köpt något av dessa. Var också på Lidl idag, vad köpte jag?
Godis, nybakade ostfrallor. Blomkrukor, fästen. Glömde blommorna. :D)

Kram ❤

nalta norrland sa...

Jag har ju aldrig handlat på Lidl än så jag har ingen egen erfarenhet av denna butikskedja ;-) affären verkar inte alltid så poppis har jag tyckt mig märka...

Kvarg nää det äter jag inte, har aldrig smakat å inte tänker jag göra det heller så länge jag bestämmer själv vad som jag väljer att äta.

Lax som inte är en lax... är det en fisk då eller är det en uppfinning ;-) tycker det finns så mycket konstigt i vissa affärer.

Toa/hushållspapper & servetter köper jag på Dollar Store.

nalta norrland sa...

svar Ville ju avsluta med något positivt å inte bara gnälla ;-)

Ditte sa...

På Lidl här i Stocholm, Folkungagatanm, handlar vi det ni gör och dessutom deras värmeljus som är väldigt bra samt tonic. Vad gäller kvarg så köps det inte men jag kan använda det i bak ibland.
I Torre köper vi gott bröd på Lidl och de har även ett bar vinutbud, men det kan jag inte påstå att de har här i stan.
Fick mig ett gott skratt när jag läste ditt inlägg. Klart igenkännnande dessutom.

Emma, Sol som sol? sa...

Va! Har ni redan gjort av med balarna?! :)

Kvarg använder jag en del men då liksom mer inne i maten, inte som det är. Gott och bra i pajer, gibanica och annat med ost och yoghurt i. Det finns ju dessutom här i Spanien med så det är bra.

Chumlax? Mysko namn. Och var är en Barbie-anka, tänkte jag! Japp, älskade mina Barbie när jag var liten. Det roliga var ju att sy kläder och fixa saker till dem, frisera osv.

Lidl har faktiskt en hel del bra saker.

Steve sa...

Inlägget bekräftar att livsmedelshandeln inte är att lita på.
Det bästa är att alltid planera sina inköp och ha inköpslistan klar innan man träder in i butiken. Då minskar risken att nappa på till synes spännande och nyttiga nyheter.

Susjos sa...

Där är vi verkligen lika du och jag, har smakat kvarg en gång, och nej..aldrig mer!
Lidl har dock god fetaost i storpack om jag inte minns fel, det låg en butik i närheten av oss när vi bodde i Rotebro...men här i Solna vet jag inte?

llh sa...

Ja dina spaningar lär mig alltid en massa nytt, uppskattas. Idag var det för mig totalt okänt stuff. Undrar om det finns ett Lidl i Linköping och i så fall var? Och så undrar jag varför kvark är så himla populärt - träningskost med mycket protein inget fett tro?
Svar: Tack för bästa peppkommentarer! Tunnelbanestationen ligger mitt i stan (ibland är det sent och jag blir lat :) heter Rådmansgatan.

KaJsaLisa sa...

Isk. Kanske till tre fjärdedelar består av fisk :)

Anki sa...

"isk" ... låter inte som något man bör äta tycker jag. Kvarg har jag smakat och det är inte gott, men bra i degen till lussekatter - vilket var evigheter sen jag bakade... :)
Jag handlar ibland på Lidl i Finspång och jag tycker de har många bra varor numer. Svenskt kött, svensk ekologisk mjölk, fräscha ekologiska frukter och grönsaker ... och jättegoda ostfrallor :)
Chumlax är ju ingen lax, men god ändå... men det är att luras att kalla den lax!
Intressant inlägg - nu vet jag att myskanka har flera namn :)

Ama de casa sa...

Kvarg har jag testat fast bara I maten. Inte för sig självt liksom. Var väl ok då, tyckte jag. Men hur själva kvargen i sig smakar, det visste jag inte. Nu har jag lärt mig att jag inte ska kolla upp det heller - så tack för det :-D

Jag kan tycka att det är lite rätt åt den där ankan att den ligger där i disken om den nu var så barbarisk. Bra information där också på märklappen att den är djupfryst. Det kanske man inte förstod annars... ;-)

Vi åker oftast till Lidl när vi behöver fylla på vinförrådet. Dom har braiga viner där till fina priser. Då brukar det slinka ned ett och annat mer också. Som deras goda, djupfrysta kycklingvingar. Men man måste vara noga så man tar dom som är "picante". Perfekta att ha som småtugg på kvällen :-)

Ama de casa sa...

Det var förresten en himla tur att jag varit ute och kollat ned på gatan idag - annars hade jag trott att det var söndag... ;-)

Anita Malta sa...

Tror att jag smakat kvarg någon gång eftersom jag vet att jag inte tycker om det. Yoghurt däremot är något jag inte kan vara utan och hittar jag det här köper jag hela lagret för rätt som det är finns det ingenstans.
Isk och Barbarie anka plus Chumlaxfilé, jo, visst var det här ett lärorikt inlägg, intressant också att veta vad ni slutligen köpte ;)

cat sa...

Jag har lärt mig att, Lidl is not the place for me to do my grocery shopping!
Tanken på att äta kvarg får mig att ulka, så där är vi på samma våglängd.
Ha en härlig helg!

FREEDOMtravel sa...

Ja, nog lärde jag mig lite nytt alltid! Trist när företagen försöker lura kunderna med produktnamnen. När jag jobbade på café serverade vi entrecote, trodde vi. En dag kom en styckningskunnig kund och klagade. Han hade rätt, men vi hade inte lurats avsiktligt. Köttet hette typ "prinsentrecote" eller nåt annat fjantigt, men var inte alls entrecote...

Anni sa...

"Inte så många år sedan" - nog tycker jag att 1985 är ganska länge sedan, det var då Arla lanserade kesella. Och ja, jag äter kvarg. Tar gärna en klick i min yoghurt och fullkomligt älskar finsk kvargkaka! Men rakt av är den ju inte så kul. Ibland blandar jag ut hovmästarsås med kvarg för att mer få en kräm än en kladdig sås.

Kollade du priset på ankan? Vi köpte en i julas, tror att hela fågeln kostade typ 129:-. Inte kilot utan styck! Ser att den kan hålla i två år i frysen - snacka om att man kan ha framförhållning då :-P

Lidl har många bra ekologiska frukter och grönsaker, men med tanke på ditt utbud på din ICA förstår jag att du handlar där. Lite annorlunda hos mig där Lidl är klart fräschat just på grönsaksavdelningen.

Carita Liljendahl sa...

Och så fanns det finsk text på produkten på första bilden! :-)

Anders W sa...

Tack för att du för kunskapen vidare!!! Det blir en hel del handlat på Lidl här också!

Eva Trillian sa...

Undviker Lidl - men Chumlax kanske man springer på på fler ställen, så tack för informationen!