onsdag 29 mars 2017

Onsdagsöverraskningar

En grå onsdag med snöfall från morgon till kväll kan faktiskt bjuda på en och annan överraskning också. Det kunde jag konstatera idag. Överraskningen bestod inte av att snön la sig, för det brukar den inte göra när det ändå är mellan tre och fyra plusgrader. När flingorna nådde marken förvandlades dom snabbt till vatten, vilket kan ha sina fördelar.

Grushög

Imorse när jag tog bussen in till stan för en lunchdejt med favo kollegan Yvonne såg jag att den grusiga snöhögen hade krympt ytterligare. När jag kom hem var den borta helt. Vår gulliga fastighetsskötare hade forslat bort högen samt varit omtänksam nog att även ”avgrusa” parkeringen. Å då det var blött på marken slapp de boende alla dammoln. Smart:-)

Note to Ama: hämta en papperspåse!

Iskall Jägermeister

Nästa överraskning mötte mig vid Odenplan i Stockholm. Att bilar parkerar vid gula trottoarmarkeringar är i sig ganska överraskande åtminstone här i Stockholm, men att man ska dricka Jägermeister iskallt visste jag inte.

Körsbärsträd


På vägen hem via Mörby Centrum var det dags för nästa överraskning. Blommande körsbärsträd vid den nyanlagda cykelparkeringen den 29 mars??? Förklaringen kom några hundra meter bort. Trädgårdsmästarna höll på för fullt med att plantera träden just idag. Helt fel dag kan man tycka, men kul med lite vårkänslor i snöblåsten.

Hängmatta

Den här lilla plastpåsen hittade jag hos den lokala Second hand butiken ikväll. Påsen var överraskande liten för att innehålla en hängmatta måste jag säga;-)

Det här inlägget är mitt 29:e bidrag till Blogg 100. 29 down, 71 to go.

22 kommentarer:

nalta norrland sa...

Ååå så skönt att Ni blivit grusfria, genast mindre smutsigt.

I morse kl 7.30 hade vi minus 7 å jag var tvungen att skrapa framrutan innan jag skjutsade Elin till skolan.
Nu har vi minus 6 och det sägs det ska bli en kyligare natt.

Hängmattan måste ju endera vara väldigt ihoprullad eller i storlek liten ;-)

Körsbärsträden, mmmmm så fina.

Ditte sa...

Tack för dessa uppiggande onsdagsöverraskningar. Behövliga! Hoppas det blev en trevlig lunch i huvudstaden. Iskall Jägermeister har inte provats men däremot i form av u-båt och nersänkt i en kall öl.
Körsbärsträden piggade verkligen upp och blommar de så är det vår. Att de sedan är drivna inomhus får man bortse från.
Och en hänmatta för 25 kr kan du snart få användning för. Balkongen kanske? Eller mellan ett par körsbärsträd. Känns helt ok.

Comsi comsa sa...



Vilket lurendrejeri med körsbärsträdet, men fint ändå....
Idag var det svart vattnig snö som kom ner, jo - den var faktiskt svart!

Kram ♥

MargaretaG sa...

Här har det inte snöat men det finns så det blir över till alla som vill ha, men några plusgrader har vi inte haft på flera dagar och jag fryser.
Du har åtminstone fått se våren och sommarens njutning, en hängmatta.
Härlig fruktcocktail du bjöd på igår, ha nog smakat en del av dem alla är inte goda. Däremot är jag inte säker på att det i första bilden är passionsfrukt, innan den blivit rynkig - men om den är ju helt ljuvlig i smaken.

Apropå min bild "i vått och torrt" så ljuger den, det regnar inte utan vi kommer upp för en trappa innanför en fontän, i alla fall en variant av vattenfall.

Ha en god sömn, nu är det dags för mig i alla fall.

Susjos sa...

Va, blommande körsbärsträd i mars? De förfryser inte nu då? Vackert är det i alla fall! En såndär grushög, men lite snö i, finns vid vår vändplats, och man bara väntar på att den ska bortforslas, för det går inte att smidigt vända där nu när den är i vägen!
Liksom Ditte har jag druckit U-båt : en jäger nedsänkt i en öl, ska jag vara ärlig är det godare att dricka var för sig!

sv: jo, vi får se hur mkt pengar som läggs på våra löner apropå tillskottet till förlossningsvården!

Steve sa...

Fastighetsskötaren gjorde alltså sitt jobb. Gulligt och smart? Ja, kanske det. Helt i sin ordning tycker jag.

Iskall Jägermeister är helt ok.

Anki sa...

Uppiggande inlägg så här en riktigt dimmig torsdag!
Skönt när sand och grus städas bort - ett fint vårtecken trots att vårvädret är som bortblåst.
Vackert med det blommande körsbärsträdet, men lite fuskigt :)
Jägermeister tillhör inte mina favoriter - kanske för att jag aldrig smakat det iskallt!

nalta norrland sa...

😏 Jaa Du BP så hade det naturligtvis kunnat vara 😜 Men de böcker jag läst ut och lagt bort hamnar på denna lista, olästa böcker brukar få eget inlägg så YES boken 21 dagar till lättare och friskare liv är det ett bra tag sedan jag läste 😀

nalta norrland sa...

Minus 10 nu på morgonen å gissa vem som åter igen ska skrapa framrutan ren från is/frost?

Anita Malta sa...

Vad vackert med Körsbärsblommor redan nu, bara hoppas på att de klarar kylan. Fyrtio kronor för en hängmatta är väl lite som att köpa grisen i säcken, men vem behöver en hängmatta. Förmodar att du inte slog till. Skönt med en fastighetsskötare som sköter sig, usch för dammiga moln :)

cat sa...

Hm jag har nog aldrig druckit jäger ens i närheten av iskallt. Det var dessutom väldigt längesedan jag drack det överhuvudtaget.
I förra veckan var de snälla att ta bort gruset hos oss och de blötlade också först. Det dumma var att de körde igång kl 06:00 och det var ett sjuhelsikes oväsen.
Undrar om de där stackars körsbärsträden kommer att ta sig och överleva?

Emma, Sol som sol? sa...

Haha! Perfekt registreringsskylt på den där bilen, tycker jag allt. Nu dricker jag ju inte Jäger men vet ju vad det är.

Körsbärsträden är helt bedårande!

Ama de casa sa...

Åh! Tack, tack, TACK!!! Förvarnad inte bara INNAN den otäcka bilden, utan redan i en kommentar hos mig - BRA service där! Hittade först ingen papperspåse, men sen kilade jag över och hämtade den som Emma ordnat fram.

Men den där mannen med trädet? Får man verkligen plocka körsbärsträd med rötterna? Vad säger allemansrätten? ;-)

Jag tror kanske att en hängmatta i nät kan bli sådär liten. Eller så är det kanske en hängmatta för bäbisar? Du kollade väl i påsen så vi får veta? Eller kommer den bara att hänga där som en klipphängare för evigt? :-D

Guldkryckan sa...

Gott att vara av med allt grus...avis här ju.
Hos oss ligger det kvar ännu, och då mina vardagsskor jag använder för närvarande har små "fickor" under sulan så drar jag in mer grus i hemmet än brukligt.

Men nu ska väl våren snart vara kommen?

Ha de bäst Bp

KaJsaLisa sa...

Gråa snöhögar är fula, men ett tecken i rätt riktning, men det var svinkallt när jag skulle hem från jobbet i går kväll.

cat sa...

Ha ha det är jag bakom mobilkameran inte framför :-)
Det är hästens medryttare som har fått mässlingen.

Annette sa...

Jag fick nästan hjärtat i halsgropen, och tänkte att nu har det hänt, igen! Sedan tänkte jag efter, och scrollade vidare. Då såg jag ju att jag inte lyckats missa körsbärsträdsblomningen än :) Förra året bestämde jag mig för att inte missa den, och var faktiskt i stan när de blommade. Men då hade de ju hägnat in Kungsträdgården med alla de blommande träden, så jag fick inga bra bilder i alla fall... I år borde vara året då jag lyckas få dem på bild. I maj någon gång, eller när blommar de egentligen..?

Biggeros sa...

Du behöver bara fråga Mr U en gång om Jägermeister ska drickas kallt....
Ännu en skogstokig parkering...för många Jägermeister...
Jag förstår känslan att plantera ett körsbärsträd i full blom när snön faller ner...

Anni sa...

Men stackars körsbärsträd! De borde vänta minst två veckor på att plantera det men då är väl blomningen över. Känns som om trädet drivits i blom lite för tidigt. Det ska ju bli minusgrader igen om nätterna (USCH!).

Vilket tufft och oväntat registreringsnummer bilen hade. Är den verkligen parkerad eller väntar den bara på grönt ljus? Jägermeister smakar mest hostmedicin, tycker jag. Kanske att den är godare iskall?

Carita Liljendahl sa...

Körsbärsträd i blom i Stockholm - de bilderna är alltid lika fina att njuta av. Har inte varit där sådana tider att jag skulle ha fått se det i verkligheten, tror inte jag var i Kungsträdgården 1998 då jag bodde i Stockholm heller...
Tuff bil!

Anders W sa...

Kul med färdiga, blommande träd! Finns blommorna som tillbehör nästa år?!

cissi sa...

Ur led är tiden, är nog ett passande uttryck för de där stackars körsbärsträden.