tisdag 24 mars 2015

Upptagen

Idag var jag väldigt upptagen… med att ha semester. För om man är lite konstigt som vi är i vår familj så tar man faktiskt ut en semesterdag för att åka till Kistamässan för att kolla in Butiksleverantör och e-commerce - två mässor i en om man säger så. Där fanns allt från städmaskiner, säkerhetsutrustning, kundvaror, förpackningar, skyltar, kassar till en himla massa freebees och godis, nygräddade kanelbullar och intressanta seminarier. Hade aldrig varit på dessa mässor förut. Med facit i hand njöt jag för fullt och kommer garanterat åka västerut till Kista nästa år också. Här kommer ett axplock av vad jag dreglade över idag. Å nej, jag kräver inte att ni delar min entusiasm, men några färgklickar gillar ni förhoppningsvis;-)


Dom här smileysen ser man mer och mer i butikerna. När man lämnar affären trycker man på någon av knapparna beroende på hur nöjd man var med servicen. Perfekt kundundersökning - prisvärd och rolig. Jag kan liksom aldrig låta bli...


Två skyltdockor från rymden. Försäljaren verkar inte vara helt nöjd med "the message from outer space".


Nu blir det riktigt roligt: alla som passerade Aviseras monter fick en kasse. När en utställare sträckte fram en rosa kasse till mig hörde jag en hög röst från vänster:
- Jamen hallå, ser du inte att rosa är helt fel färg till henne. Hon har en orange tröja, en orange väska, ett halsband med orange i och en limegrön klocka.
Det var inte maken som yttrade den kommentaren utan en väldigt snygg och extremt observant säljare som sedan inte försökte kränga något till mig. Eloge!



Ja där ser man! Synd att Blondinbellas föreläsning går av stapeln först imorgon. Den hade jag gärna velat lyssna på. Jag har aldrig kollat hennes blogg (inte mitt stuk om man säger så), men smart och driftig är hon! Avis - moi - jo, lite;-)

Det här är mitt 24:e inlägg till Blogg 100. 24 down, 76 to go.

20 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Semester med en trevlig dag på mässan låter som en vinnare :) Att sedan få veta att det finns uppmärksamma försäljare som kan sin sak ... toppen! Fick du en brandgul sen då? ;)

Kicki sa...

Bra säljare där!!...han med kassarna! Han med dockorna verkar lagom road och intresserad av att locka till sig besökare!
Kikar in bara in här...har inget nytt inlägg, inte än!

Carita Liljendahl sa...

Färgglada kassar! Save the earth låter ändå lite motstridigt då man delar ut kassar på löpande band - men kanske de var av återvunnet material, eller bryts ned lätt?
Ja, LITE avis är man på Blondinbella men bara lite :-)

Steve sa...

Ja, det var en synnerligen observant säljare. Sånt blir man glad av.
Kundundersökningssmileysarna borde vara ett obligatorium i alla butiker.

Olga T sa...

Spännande saker! Bra att en försäljare hade koll på din färgskala. Annars hade du nog sett till att få rätt färg kan jag tro!

Lissen sa...

Helt rätt att ta en semesterdag, när det är något man ville se och kunna göra det i långsam takt.

Den försäljaren ´kunde verkligne pejla kunden. Suveränt gjort, han får nog säljframgång

Rantamor sa...

Måste då börja med att säga att här har vi inga gubbar att trycka på vad vi gillar vår affär.
Är vi arga blir vi väl lite rödare i ansiktet...kanske !!
Men inte blir jag väl grön när jag är nöjd ??
=) =)
Sen kunde jag gladeligen ha en sån där skyltdocka stående här i hallen som skulle ta emot mina gäster...coolt.

Och Blondinbellas blogg har jag inte heller följt eller läst, men jag gillar tjejen, har hört om henne, och Rantafar läste om henne i Privata Affärer tidningen, och blev verkligen impad.
All kredit åt den tjejen.

Tjingelingen från Rantamor.

Susjos sa...

"Happy or not" finns nu också i säkerhetskontrollen på Arlanda!!!jag kan inte låta bli att trycka på "smilysarna"- det blev grön gubbe förra veckan, för det gick så smidigt att gå igenom den där säkerhetskontrollen,för ovanlighetens skull!

Blondinbella har jag på instagram...vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna unga donna...men driftig är hon!

Anita Malta sa...

Kul att få följa med på mässan och då börjar jag självklart med att trycka på den lilla illgröna smileysen för hos dig blir man ju alltid nöjd ;-)

Mindre nöjd och ganska ensam ser försäljaren på mittenbilden ut. Kanske skulle han satsat på nygräddade kanelbullar eller freesbees istället.

Att du sponant blev erbjuden en rosa kasse var en ren slump och den snygge säljaren en fullträff.

Blondinbella !! Har faktiskt aldrig kikat på hennes blogg. Konstigt nog känner jag ändå att vi inte är inne på sammma linje men önskar nästan att vi vore ;-) Helt klart en framåt och framgångsrik tjej !

KajsaLisa sa...

Ser ut som du varit inne på Elgiganten, själv brukar jag vara snäll när jag trycker, det blir alltid grönt

Ama de casa sa...

Rolig grej med smajlisarna, men jag tycker det är konstigt att den röda gubben var sur... ;-)

Haha! Observant av säljaren där :-)

Ama de casa sa...

sv: Den makalösa manicken heter Asus WL-330N, kostade 289 kronor på Dustin.

Den kan inte göra ett svagt eller obefintligt nät starkare, men den går ju att placera på obekväma ställen ifall mottagningen är bättre där.
Dessutom kan flera använda samma internet ifall man ansluten manicken till nätet så kan alla ansluta till manicken sen. Himla bra när man bara får en nätverksanslutning.
:-)

Geddfish ♥ sa...

Poppis med kassar nu, tydligen! De där var ju snygga, fick du ingen orange, då? En eloge till den uppmärksamme säljaren!!!
Jag har kassar som det står Skincity på, jodå.
Knappar tycker jag också är kul att trycka på ;) kliar lite.
Och Blondinbella, inte för att jag läser hennes blogg, men en smart kvinna med massor av egna företag, oerhört driftig, beundransvärd!

Ama de casa sa...

sv: Det är lättare att vara uppe med tuppen när man har rest västerut och fått typ 11 timmars sovmorgon ;-)

Marit Johansson sa...

Ja hon är verkligen en driftig tjej Blondinbella. Lyssnade faktiskt på Värvet när hon var där, hon har en intressant historia..
PS. Glad att jag missade tandblekningen i stan trots att den var gratis :)

cat sa...

Jösses vad barnen skulle ha kul med en sådan kundundersökargrej om vi installerade en dylik.
Vilken grej att försäljaren fattade att du var anti-rosa. Nästan så att du borde köpt något av honom ;-)

Monica sa...

Detta skulle nog kunna ge mej lite matnyttigt också;-)
Härligt att det var värt en semesterdag;-)
Ha det bra

Marina sa...

Semesterdagar kan man använda till mycket, och varför inte en mässa i Kista!!

Life of Johanna sa...

Lät som du hade en trevlig dag!

Ja nog kan man säga grattis på en månadsdagen, det bestämmer vi :)

Mias Mix sa...

Så skönt med en semesterdag mitt i veckan! Det var du värd! Vilken observant försäljare som la märke till dina favoritfärg :) Har aldrig heller varit inne på Blondinbellas blogg och kommer nog aldrig gå in där heller. Vad ska jag med hennes blogg till när jag har din och massa andra bra bloggar att läsa.

Inte kul med överdraget till madrassen :( Fast det ser ju lite kul ut förstås! Bäddar också rent varannan vecka, men inte överdraget!