onsdag 25 mars 2015

I-problem

I-problem I – Top Gear

Japp, nu är BBC en profil fattigare. Idag fick nämligen Jeremy Clarkson kicken efter den ”fracas” som jag skrev om här. RIP Top Gear. Tur att man inte sörjer ensam, miljoner människor i hela världen är väldigt ledsna idag… Många av er gillar inte vanliga program om bilar. Det gör inte jag heller. Men Top Gear är så långt ifrån en vanlig, lagom, okonventionell, politiskt korrekt och tråkig show man kan komma. Alla serier går på olika tv-kanaler i Sverige och är utlagda på YouTube. Kolla om ni vill. Jag lovar att ni kommer att skratta ihjäl er!

I-problem II – Victoria Tower



Eftersom det var en riktigt fin och solig dag igår beslöt jag mig att göra något jag tänkt på länge – nämligen att åka upp till Skybaren på Victoria Tower i Kista. Tornet är ett hotell och ligger granne med Kistamässan. Utsikten från 34:e våningen måste ju vara helt underbar tyckte jag. Med kameran i högsta hugg tryckte jag på knappen 33 och var beredd att få lite motion genom att ta trappan högst upp till baren. Jag avskyr trappor! Nu behövde jag inte oroa mig för den extra träningen. Dörren till trappan var nämligen stängd och öppnas inte förrän klockan 16:30 fick jag veta av en snorkig värdinna på 33:e våningen. Hon var ansvarig för konferenslokalerna där. Å om ni tror att min oemotståndliga charm hade minsta inverkan på henne så har ni fel. Fick inte ens komma i möteslokalerna. Suck och grrrrrrr…

PS. Freedomtravel tipsade igår om den här undersökningen för bloggare. Jag gjorde den faktiskt. Tyckte den var intressant liksom hela sajten. Kolla länken om ni känner för det. DS.

Det här är mitt 25:e inlägg till Blogg 100. 25 down, 75 to go.

18 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Jag har gjort en nattlig läsning och en koll av sajten. Nöjer mig med det (skulle velat ha tagit hissen upp, haha) för nu nattar jag mig, ska upp i okristlig tid te môran.
Natti

Susjos sa...

Åh, du var ju nära mina hemtrakter igen! Victoria Tower som jag passerar till och från jobbet, och pinsamt nog inte varit upp i skybaren. Men så galet att de inte öppnar förrän 16.30!!! Trist!
Bloggundersökningen gjorde jag också! Tack för tips!

KajsaLisa sa...

Tyvärr brukar inte utsikten bli så fantastisk när man kommer högt upp, tycker allt blir så smått. Men testa gärna skybaren i gamla Skatteskrapan på Götgatan, fin utsikt överSöder och innergårdarna.

Marina sa...

Jag har förstått nu att det varit ett riktigt hallå kring Mr Clarkson, kanske ska ta och sätta mig in lite mer vad det är som hänt...om jag orkar...;)

Ama de casa sa...

Jag har faktiskt varit uppe i tornet och kollat - jättefin utsikt! Ifall du undrar vad du missade... ;-)

sv: Drinken innehöll Vodka, Rom, Sothern Comfort, Sirap (!), och exotiska juicer (allt enligt facit på restaurangen). Jag tyckte den var god, Anders tyckte att den var för söt. Det innebar att min ranson av drinken för två blev tämligen stor... :-)

Steve sa...

Top Gear ingår inte i min repertoar vilket innebär att jag inte behöver sakna Jeremy Clarkson.
Snorkig värdinna. Blä! Nybliven våningsboss med "ambitioner" av nåt slag. Eller kanske degraderad från 34:e. Fanns det kundundersökningssmileys där på 33:e våningen?

Eva Trillian sa...

Snygga bilder på Victoria Tower! Blanka ytor, blå himmel och sol-ljus! Koncentrerar mig på det :) Här vräker nu snön ner och det ligger redan ca 15 cm på backen - väldigt onödigt!
Önskar dig en bra torsdag!

cissi sa...

Där passerar man ibland, och ska jag stanna ska klockan vara 16.30 för det vore kul med ett besök i baren....:).

cat sa...

Tur att du lyckades fota snyggt från marken i alla fall! Läckert med blå himmel ovanför byggnaden.

Om JC i Top gear säger jag inget, för jag finner programmet skittråkigt.

Anita Malta sa...

Wow !! Vilka läckra bilder !! Ja, då menar jag inte att bilden på Jeremy ingår där. Trist för honnom och alla fans. Jodå, har sett och blivit road av många avsnitt av Top Gear.

Trist att det finns snorkiga värdinnor. De gör knappast skäl för namnet. Kanske kan du ta med maken dit till helgen för att fota efter 16.30 och samtidigt passa på att ta ett glas bubbel i baren. Ja, att vi går över till sommartid måste ju självklart firas på något sätt ;-)

Monica sa...

Som sagt dom största förlorarna är folket och BBC 2.
Va räckte inte din charm vilken satmara;-)
Ha det bra

Anki sa...

Trist, tristare, tristast... ja, tristast blir det väl för BBC... Top Gear utan Clarkson... hm...
Ursnygga bilder på Victoria Tower! Vilken surkärring som inte lät dig kolla utsikten :( Inte för jag vet var det är, men i Stockholm lär det ju vara i alla fall. Får väl försöka ta mig till huvudstaden någon gång...

Anni sa...

Jag trodde länge att det där tornet inte syntes från mitt sovrumsfönster, att det låg i linje med den andra skrapan och därmed gömdes. Nyligen tittade jag lite noggrannare och såg att tornet syntes, i alla fall nu när det inte är grönt på träden.

Men vad hände med första våningen? Fick de ingen hiss?

Per-Anders sa...

Han hade pucklat på sin producent som inte gav honom varm mat. Även om man är populär har man ett ansvar att sköt sig. Coolt hotell. Där måste jag åka upp i hissen nån gång. Efter kl16,30 förståss.

Anni sa...

Nej nej nej BP, nu missuppfattade du mig. Trappan till översta våningen (34) förstod jag, men jag frågade om första våningen = våning 1. Det finns ingen knapp för 1:an! Bottenvåning och sedan våning 2. Internationalisering eller? Med tanke på att skrapan fått en engelskt namn är väl våningarna också på engelska ... och så ska jag inte säga vad jag tycker om sådana dumheter i ett svenskspråkigt land ...

Olga T sa...

När nyheten kom, kände jag igen honom tack vare dig!! Innan hade jag ju ingen aning om vem han var. Där i Skybaren har jag varit och har faktiskt haft bilder på bloggen därifrån. Undrar om det inte var just ifrån hissen faktiskt. Måste kolla detta!

Olga T sa...

Jodå, här är länken:http://litenfagel.blogspot.se/2012/04/testbloggande-fran-i-phonen.html

Marit Johansson sa...

Skit samma säger jag du fick ju ursnygga bilder utifrån på byggnaden!!