tisdag 10 mars 2015

Att ligga steget före



På Dagens Metros löpsedel kunde man läsa följande i morse:

- Transaktivister i aktion för könsneutral wc: De vill kunna välja sin toalett.

Bilden ovan visar delar av artikeln.

Varsågoda! Mitt företag ligger (som vanligt) ett steg före om man säger så. Redan vid flytten till ett nytt kpontor i december 2014 skapades könsneutrala toaletter.


Det skulle vara intressant att få veta hur transaktivisterna ställer sig till den här (vanliga) synen när man besöker en könsneutral toalett;-)


Det här mitt tionde inlägg till Blogg 100. 10 down, 90 to go.

24 kommentarer:

Olga T sa...

Tänkte på dig häromdagen då ngn i ngt annat sammanhang pratade om varför vi delar upp toaletter för män/kvinnor. Tänkte på dina reflektioner tidigare om hur det blir och är på en manlig toalett.
I mitt yrke har jag under 25 års tid aldrig varit med om att ha olika toaletter beroende på vilket kön man tillhör, nu är vi visserligen övervägande antal kvinnor, men det är inte något problem med hygien eller uppfällda toalettsitsar. Vad gäller offentliga toaletter är jag tacksam för att de är uppdelade!!

Eva Trillian sa...

Könsneutrala toaletter - alla toaletter är väl könsneutrala ;) det är bara skyltarna på dörrarna som inte är det! :p
Spelar ju ingen roll om sitsen är uppfälld eller nedfälld - det går ju att åtgärda ;)

Carita Liljendahl sa...

Jag hör till dem som inte har nåt emot ordet "hen" men debatten om ordet, som en del säger kan förväxlas med engelskans höna... har rasat också i Finland :-)
Unisextoa, varför inte? Prydlig och ren är i a f byttan (som vi säger i Svenskfinland) på bilden :-)

Per-Anders sa...

Visst, varför inte, en toa är en toa varje gång.

Rantamor sa...

Gammalt tillbaka, alltså när jag var liten och växte upp, då hade vi ju bara ett utedass med två hål. Aldrig att det var frågan om vem som skulle sitta på hålena, om det var en hon eller han.
Där kunde alla sitta i lugn och ro och göra det man behövde.
Toapapper ...nej vi hade tidningspapper som vi satt å gnidde mellan händerna så att det blev lite mjukare innan det skulle användas.
Tänk att det var så, men så växte jag ju upp på landet i ett sånt där bullerbysamhälle.

Inte tycker jag att man borde ha hon å han på toaletterna, vi går ju dit av samma skäl...
men...
jag vill ha ett nedfällt toalock när jag kommer in,
och sen rent och snyggt.
Jag har fobi för offentliga toaletter och har en stoooor festblåsa.
Alltså besöker jag sällan offentliga toaletter.

Tjingelingen från Rantamor.

Stare Ström sa...

Konsten att skapa ett problem???

svar: vintern 2014/2015 fanns inte i Skåne! Det blev aldrig klassat som vinter. Vi hade bara höst. Och i nov kommer jag att gnälla lika mycket igen- men det är glömt nu! För tillfället. :-)

Susanne sa...

Härligt att vi ligger steget före, men nästa steg borde bli att H*n inte lämnar lock och ring uppfällda.

Geddfish ♥ sa...

Herrarna är ju lite tråkiga med toaringen/locken,, det må jag tycka. Dessutom gillar inte jag öppna locktoaletter, inte ens där locket är öppet.
Min väninna sjuksköterskan är så noga med att det ska va öppet när man spolar och jämt. Men debatten har också sagt, att vid öppen flyger alla bacillusker omkring. Så naf vet.

Ama de casa sa...

Jag kniper så länge jag kan, för att slippa gå på andra toaletter än min egen, eller hemma hos dom jag känner.
Men MÅSTE jag - vilket händer nu och då - så sätter jag mig inte på ringen. Tränar benmusklerna istället :-)

"Hål-i-golvet-toaletter" är alltså inte alls så dumma enligt mig. Utom på skidresor. Att bryta benet på toaletten, iförd slalompjäxor med snö under... Det skulle inte vara så tufft... ;-)

Ama de casa sa...

PS: Jag har sett på flygplatser där man är helt vana med "hål-i-golvet-toaletter" att det finns fotspår på sittringarna på "vanliga" toastolar. Tyvärr hade jag inte börjat blogga då, annars hade det funnits bildbevis :-D

FREEDOMtravel sa...

Jag har aldrig varit på en arbetsplats där toaletterna varit uppdelade,och det har aldrig varit problem. Offentliga toaletter och nattklubbar är en annan femma, där är ju inte alltid så trevligt på herrtoaletterna (inte alltid på damtoaletterna heller, men i alla fall snäppet bättre.) Allra bästa damtoaletten finns på klubben Push i Göteborg där det finns en bar inne på damtoaletten. Men nu har jag kommit ifrån ämnet lite tror ja... ;)

Husbilen-Ellen sa...

Det tar tid att lära gamla hundar/herrar sitta! Elisabeth

KajsaLisa sa...

Ha ha, varit en manlig hen dar :)

Marina sa...

Jag måste säga att för min del får offentliga toaletter gärna vara uppdelade, men det kan bero på dåliga erfarenheter av gemensamma dylika. Däremot har det alltid varit gemensam toa på mina arbetsplatser och det har fungerat ypperligt!

Steve sa...

Som funktionshindrad så slår det mig. Ska handikapptoaletter i fortsättningen benämnas hendikappdito ? Ska det behöva vara så komplicerat att gå på muggen ?

Guldkryckan sa...

Jo..vi hede sådana när jag praktiserade på af...men jag tror de lade ner det.
På kneget har vi vanliga toaletter...pojke-flicka.
Fast lärarna använder samma toaletter oavsett kön.
Det fungerar bra faktiskt.

Sv:
Ingen som vet tror jag..visade några bilder på bloggen för en dock och jag har nämnt att jag har en.
Vem vet...det kanske är nån som vet utan att ge sig till känna?
Men jag tror inte det.

Ha en fin Onsdag. :)

Anki sa...

Det blir upp till hen att lära sig att fälla ner ringen och stänga locket... vilket väl tillhör vanligt folkvett... enligt mig då.

Tack snälla du för snälla ord hos mig... känns bra att kunna glädja dig :)

Monica sa...

Det har ju hänt att man haft bråttom vid ändstationen när man legat efter turlistan och satt sej på en blöt fjöl inte roligt.
Lärde mej snabbt att stå och kissa.
Har man inga större problem än detta får man nog vara tacksam.
Hen tycker jag bara är löjligt jag är en hon hur fan dom än vänder och vrider på det.
Ha en bra dag

cat sa...

Tog ett steg in på en könsneutral toa idag och vände direkt när jag såg piss-stänket på golvet runt toan. Gick sedan in på den sällan använda handikapptoaletten.
Tycker m a o inte om könsneutrala toaletter p g a många mäns bristande hygien.

Mias Mix sa...

Nja lite kluven här... Vill ju ha rena snygga toaletter men det är ju alltid svårt att hitta på offentliga platser i och för sig. Och min dator gjorde din toa snäppet värre för jag hade ett svart karthår på skärmen som visade sig väldigt tydligt mot din vita toa och såg ut som ett annat typ av hår...

Krönikören sa...

Jag gillar inte hen. Bara toan är ren och fräsch (och inte har någon ränna ;)) tycker jag inte att det spelar roll.

I Täby Centrum har vi numera genusfria toaletter som man kan läsa om här: http://lottamodin.se/2015/02/jag-ar-pa-rymmen/

Life of Johanna sa...

Klart du är först :)

Jag ammar inte så Erik kan ju mata Hugo med vilket gör livet enklare om jag behöver duscha, eller kunna åka iväg en liten sväng :)

Haha förstår du gillade bilden när han var i vitt och grönt.... :) Fast hans färg är brandgul ;)

Marit Johansson sa...

Ja vad ska man säga egentligen, är inte insatt i ämnet men är i alla fall glad att det finns moderna toaletter, vore så trist att måsta gå på utedass :)

Andra året i Hjo sa...

Tycker det ska iordningställas särskilda toaletter för hen.