fredag 20 mars 2015

Rocka sockorna







Idag rockade Sverige sockorna för att uppmärksamma Downs syndrom. På arbetsplatser runt om i landet observerades aktionen ”Rocka sockorna”, där man tog på sig olikfärgade strumpor för att göra världen mer färgglad. Över 230 000 svenskar tackade ja till evenemanget på Facebook och såg annorlunda ut på fötterna denna fredag. Bakom initiativet stod Nathea Anemyr, 10, som ville hylla sin storasyster Noelle, 13, och alla andra som har Downs syndrom. Äntligen något vettigt på Facebook om ni frågar mig, å det gör ni såklart;-)

Stort urval av roliga strumpor
Nu var jag inte på jobbet idag utan hade semester. Men eftersom jag bara har roliga, färgglada strumpor hade jag inga svårigheter alls att fota några exempel på hur mina fötter ser ut i olika färgkombon. Å japp, två omaka par fick jag gräva fram ur tvättkorgen...

God gärning
Kan även ”skryta med” att alla dessa sockor är resultatet av goda gärningar. Det är nämligen kollegor som har skolbarn som säljer Newbody:s sortiment på mitt jobb (insamling till klassresor med mera). Å jag är storköpare = har gjort många goda gärningar där. Newbody har förresten också himla läckra och färgglada herrkallingar;-) Å deras produkter håller - bara en så'n sak!

Det här är mitt 20:e inlägg till Blogg 100. 20 down, 80 to go.


15 kommentarer:

Rantamor sa...

Rockan sockorna var en bra idè, alla är vi ju lika värda, faktiskt, så är det bara, ingen kan klappa sig på bröstet å vara nå bättre än nån annan.

Jag hade också olika sockar idag, men annars brukar jag nog ha likadana, sån är jag.
Rantafar, som är färgblind, kan ha olika sockar, men inte så ofta för jag sätter ju ihop sockarna när dom är tvättade.

Tjing och ha en trevlig kväll, vi väntar på främmande från Finland.

Carita Liljendahl sa...

Fint initiativ av många och jag hakade på ett av dem, upplagt på Facebook av en svensk tjej.

Ama de casa sa...

Ett himla bra och skojigt initiativ, men här är det strumpor av som gäller just nu. Kan ju låta bli att smörja in ena foten så blir den rödare än den andra ;-)

Geddfish ♥ sa...

Jag ÄLSKAR roliga sockor, så inga problem, jag grävde bara fram några nya par som låg och väntade. Sockor är något man kan slösa på till gagn för sina fötter, för man ska byta ofta!
Roliga sockor du visar upp!

Guldkryckan sa...

Missade ju det där med sockarna trots att jag skrivit upp det i allmanackan' pinsamt ju :(

Bra grej är det hur som helst.

Ska väl vara nåt annat om ett tag på samma sätt men kommer inte ihågg vad det var..får kolla på evenemangen på FB....har för mig det stod nåt där.

Tomt utan lennart du :(

Ha de fint.

cissi sa...

Klart jag rockar sockor!
Och Newbody är jag vansinnigt förtjust i. När jag var fotbollstränare sålde vi det några gånger, systemet är lätt begripligt och det ger rejält med klirr i lagkassan! :)
Ha en bra fortsättning på helgen!

Life of Johanna sa...

Ja här har vi med rockatsockorna, till och med Hugo gjorde det =)

Per-Anders sa...

Tjusiga strumpor. Själv glömde jag ta på mig omaka strumpor idag trots att jag sett fram emot det i en vecka.

KajsaLisa sa...

Du också, själv har jag missat det här. Däremot gjorde jag ett fynd idag, raggsockor hos Alewalds på Kungsgatan, 149 - 70%, det blir väl vinter nästa år med misstänker jag.

Marina sa...

Det har verkligen varit häftigt att se alla olikfärgade strumpor som manglats ut på alla sociala medier - härligt!

Rigmor sa...

Jag håller helt med, äntligen en vettig grej på FB, och vilken klipsk tjej som kom på det hela! Eftersom jag tidvis jobbat med funktionshindrade så vet jag också hur svårt det kan vara, att i andras ögon vara avvikande. Fram för fler sådana bra initiativ!!
Sen är det ju ett ypperligt tillfälle att få användning för alla sina omaka strumpor som man har i sina lådor...
Kram kram

Eva Trillian sa...

Tror minsann att nästan hela Sverige Rockade Sockorna :)
Tråkiga jag som bara har en sorts sockar (jo - det är sant) fick se på bilder hur andra gav sig hän :)

Monica sa...

Mycket fina sockor har du, själv håller jag mej till svarta så smutsen inte syns;-)
Det går trögt just nu men det har ju varit och är lite mycket skit runt en.
Tiden framför datorn har fått stryka på foten men snart ljusnar det nog.
Blir kanske en helgbild i morgon;-)
Ha det bra/Kram

Mias Mix sa...

Kan bara hålla med. Suveränt gjort av den unga tjejen att ta ett sånt initiativ. Självklart rockade jag sockorna och jag tänkte på dig när jag satte på mig mina strumpor. Varför? Jo jag hade en limefärgad och en orange :)
Och Newbodys kläder är riktigt bra! Har bott i deras underställ hela vintern.

Marit Johansson sa...

Helt otroligt vilket genomslag "rocka sockorna" fick, kul!
Känner igen de där sockorna, vi brukar också handla därifrån :)