onsdag 22 oktober 2014

Man lär sig så länge man lever


Skulle gissa att Täby Centrums parkeringsgarage har fått sin beskärda del av grå avjämningsmassa.


Och dessa bedrövliga trappsteg vid Östra Station skulle nog behöva en total makeover med överbetong.

Att jobba på ett förlag är himla roligt kan jag tala om för er. Man snubblar bland annat över en himla massa fackuttryck som man inte visste att de fanns. Idag formligen bombaderas jag av ord jag inte kände men läste i texterna jag höll på att layouta i en av ”mina facktidningar: Självklart delar jag gärna med mig. Ni kanske också vill lära er något nytt;-)

Brandstav
Nej, det är inte en eldig massagestav eller en dildo, min tidning är nämligen inte en sådan;-) Brandstavar används som brand-, värme- och ljudisolering och/eller som utvändig isolering i profilbottnar på trapetsprofilerad plåt. Å nej, jag vet inte vad en trapetsprofilerad plåt är;-)

Överbetong
Uppenbarligen finns det både en under- och en överbetong. Nu behövde jag en bild på den senare versionen. När jag frågade kollegan som såklart är civilingenjör vad överbetong är för något så tyckte han att jag skulle googla på ”avjämningsmassa”. Och nej, den massan har ingenting med fina tårtor att göra, men skulle visst kunna ha det. Jag menar om man vill jämna av toppen på en gräddtårta använder man ju en spackel (tror jag). Det gör man med betong också, fast den är grå och spackeln större än vid bakverk.

Coopetition
Smaka på det ordet, det gjorde jag. Trodde först att det var felstavat – competition (konkurrens, tävling). Sedan undrade jag om det kanske hade något med en petition (framställning) att göra, eller med cooperation (samarbete). Jo då, där var jag faktiskt väldigt nära sanningen. Civilingenjören Bosse förklarade nämligen att coopetition betyder "balans mellan samarbete och konkurrens".

Så nu har ni lärt er nå’t nytt idag, precis som jag.


P: Hälsningar från blogger/blogspot: Vi har aktiverat automatisk skräppostidentifiering för kommentarer. Kontrollera kommentarerna i skräppostmappen med jämna mellanrum. Läs mer om skräppostidentifieringen i Blogger eller anmäl problem. DS.

21 kommentarer:

Eva Trillian sa...

En liten lektion så här på kvällen för att inte låta hjärncellerna koppla av helt är verkligen uppskattat. Tänk så mycket man inte visste att man inte hade en aning om ;)
Skräppostidentifiering - ja, det har ju varit många skräpkommentarer det sista, men de har ju (oftast) hamnat i på rätt ställ; i skräpkorgen! Men det är väl bra att de månar om oss. Jag tycker bara att de kunde informera oss om förändringar innan de genomförs ... men de kanske tycker om överraskningar ;)

Anitas Malta sa...

Ja, nu fick jag allt lära mig något nytt(-igt ?)

Bild två skulle kunna vara tagen på Malta. Här behövs en riktig makeover kan jag lova när det gäller vägar, trappor... Ja, egentligen hela förbaskade ÖN behöver ett inte så litet ansiktslyft !

Skönt att du visar en riktigt färgstark bild också ;-)

Vadå automatisk skräppostidentifiering ?! Kan man inte välja längre. Kanske du ska prova wordpress. Där är det du som bestämmer. Iallafall det mesta... ;-)

Hörni sa...

Hahaha brandstav var annars ett fint namn på en eldig dildo. :D

Tack för lektionen, och tack för roliga bilder, som alltid. :)

FREEDOMtravel sa...

Tack! Nu har jag definitivt lärt mig nåt nytt! :)

Geddfish ♥ sa...

Intressant inlägg, lärorikt, som brukligt från dig.
Jag är väldigt intresserad av ord och betydelser, fast ibland är det värdelöst vetande också.
På tal om brandstav och syftningen, så glömmer jag inte när ett av mina barn blev högröd i ansiktet, då jag sa att jag skulle köra lite med snabeldraken. Hihi.

Susjos sa...

Oj så många nya ord! Brandstav var helt klart den mest eldiga! Hihi!

Aha, då har jag väl också skräppostidentifiering nu då...på blogger...

Per-Anders sa...

Familjeparkering..? Noterar att barnet på parkeringssymbolen håller i mamman och inte i pappan. De traditionella könsrollerna består.

KajsaLisa sa...

Självklart måste det finnas överbetong hur tunt med betong det än är, annars finns ju inte betongen.
Det sista betyder nog "Alla tjänar på det utom kunden" på vanlig svenska. Men det kan man ju inte säga.

Steve sa...

Bloggandet är en ständig källa till vidgad kunskap och visdom.

Steve sa...

Bloggandet är en ständig källa till vidgad kunskap och visdom.

Herr Nilssons Fru sa...

Oj ja de finns många konstiga ord. Lära nytt är alltid bra MEN ang betongen så kunde jag de, jag har ju varit med och renoverat och byggt hus på vår fd gård i flera år. Jag skulle lätt få jobb inom byggbranschen..eller..:)
Fin färg de var på markering "familjeplats" i garaget.
Kramiz

Marina sa...

Idag blev det alltså en bildande frukostläsnong - tack så mycket!

Ama de casa sa...

Tack för dom nya orden! Vilka dom nu var igen... ;-)

Hmmm... Från början var det små lätta siffror, nu börjar det bli svårlästa ord igen för att verifiera.

Men som sagt. Jag ger inte upp så lätt!
:-)

cat sa...

Ja det där var helt nya ord och uttryck även för mig.
Den där trappan ser verkligen för hemsk ut! Helt klart i behov av sådan där överbetong.

Rigmor sa...

Jaha ja...brandstav...ja där gick ju fantasin igång direkt, det ska villigt erkännas. Verkligheten var ju mindre upphetsande...Överbetong ska jag förhöra mannen i huset på, snickare som han är, lite borde ju ingå i hans allmänvetande...och coopetition (var tvungen att kolla två gånger att jag stavat rätt eftersom det vart rödmarkerat...),herre gud...det jobbar jag ju med varje dag...*gapskratt*...Kul med "nya" ord, som jag förmodligen aldrig kommer att få chansen att svänga mej med!!
Och...i mitt nästa inlägg...lite färg, bara så du vet...*blink,blink*...
Kram kram

B i r g i t t a sa...

BP - du är härmed nominerad - Grattis! Kolla i min blogg: http://foto.rudenius.se

Carita Liljendahl sa...

Ja men Östra Station... det vimlar av namn, vyer, bilder som ger mig nostalgiska vibbar - på ÖS var jag ofta 1998 då jag tog mig från jobbet i city ut till Täby.
Så kul att jag har hittat dig här och får se vyer från de här platserna!

Life of Johanna sa...

Tack för lektionen. Dessvärre lär min gravidhjärna glömt bort allt imorgon igen :P

Javisst var overallen söt :)

Life of Johanna sa...

Jag har inte heller varit vikarie, så jag tyckte med det var intressant och läsa

Unknown sa...

Oj det här var tung fakta. Jag som redan fastnade på första bilden...varför en symbol på en kvinna och man med ett barn som är en flicka, som ska parkera?
/Kiki

Stare Ström sa...

Så mycket man får lära sig hos dig! :-)