fredag 13 december 2013

Fredagen den 13:e


Vacker juldekoration i Täby Centrum. Längst ner till höger ser ni den revolutionerande Tesla elbilen också.


Av en slump tajmade jag även in Luciatåget i centrum ikväll. Förutom den mediokra bildvaliteten hittar jag bara två fel här - eller vad tycker ni!?


Dagens höjdpunkt - tvättkuddarna som äntligen har gjort entré i Sverige. Släng in en kudde i trumman innan kläderna läggs in. Skippa förtvätten, vilket spar vatten å vips så slipper ni all gegga i tvättmedelfacken. Om ni använder flytande tvättmedel är bollarna och kånkandet av den ett kilo tunga flaskan ett minne blott.

Nu har jag inte direkt några goda erfarenheter av fredagen den 13:e. Om jag bott längs den gröna t-banelinjen i Stockholm hade jag återigen fått mina fördomar bekräftade (läs här om ni orkar), men jag bor ju norr om huvudstaden och klarade mig utmärkt… imorse. Betydligt värre var det ikväll, då busstrafiken var ett enda kaos i innerstan. Men resten av dagen var toppen:-)

Lussebullar
Det är ju inte Lucias fel att den 13:e december infaller just på en fredag i år. Det tyckte inte kollegan Gabriella heller. Hon bjöd nämligen chefen Håkan och mig på lussebullar imorse. Å dessa bullar var nog de godaste jag någonsin ätit – ”fluffiga”, bra saffransmak, lagom med russin – ja mums säger jag bara. Inköpta på surdegsbageriet Linn & Viktor. 1 000 tack Gabriella!

Tvättkapslar
När sedan maken kom hem med en ”present” ikväll – en giveaway av en tvättkapsel som han hade fått vid Danderyds Sjukhus t-banestation var lyckan fullständig;-) Äntligen, äntligen har dom kommit till Sverige – tvättkuddarna som jag redan för ett år sedan upptäckte i Spanien. Då släpade jag hem ett ”ton” i bagaget från Spanien. Fyllde på förrådet i Polen i somras, då hade vi som tur är bilen med oss. Nu slipper jag kånka hem xx kilo till om tre veckor. Bingo! Om man väntar på något gott så får man vänta minst ett år här i Sverige, men det vär det värt i det här fallet:-)

Ha nu en trevlig Lucia kväll!





18 kommentarer:

En plats i solen sa...

Ja, du du kan tro jag shoppade loss på ullared, notan blev mer än jag tänkt, men jag är värd det bigtime! :) Tycker du får åka dit någon dag! :)

Åh nu längtar jag efter sthlm, får försöka ta mig dit till våren och hälsa på vänner jag har där!

jag saknar, stjärngossar, tomtar och pepparkaksgubbar på bilden

Beppan sa...

Ja - vad ska man säga om att återgå till "ursprunget" och inte ha varken tomtar,stjärngossar eller pepperkaksgubbar med i luciatåget...

En så´n där elbil har vi granne med vår bil i garaget i Bodö. Värstingbild vad jag förstår. Tycker bara den tar en massa plats. Men snygg är den och säkert miljövänlig. Dock icke särskilt vänlig mot plånboken....

Tur att ni inte är kvar i semesterlandet just nu. Där har det kommit en hel del snö. Inget att göra vågen för....

Olga T sa...

Två fel? Har funderat.....jo jag tycker väl att hela luciakronan borde varit med istället för repen framför.
Tvättkuddarna måste jag hålla utkik efter! Men de kanske inte har kommit utanför huvudstaden ännu.

Susjos sa...

Tvättkuddar? Låter för bra för att vara sant?!
Och Luciatåget är ju perfekt,ser inga fel?

Monica sa...

Samma dekorationer hänger i taket på lantiscentrumet ganska fina faktiskt;-)
Vill ungarna ha stjärngossar och pepparkaksgubbar tycker jag dom ska få ha det, men kultureliten och journalister bestämmer ju allt snart;-(((
Ha en skön tredje advent;-)

Anki sa...

Hm... två fel? Nix - ser inte något fel :)
De där tvättkuddarna ser bra ut. Tack för tipset!

Stare Ström sa...

Lucia- mångfald? Var är karlarna, och bor det bara "svenskar" där? Men det var vackra ljusdekorationer!

Ama de casa sa...

Jag hittar inga fel på Luciatåget... För tidigt, kanske? :-)

Jag använde Vias tvättpiller för många år sen. Jag har ju en viss förmåga att överdosera tvättmedlet. Sen FÖRSVANN dom ur sortimentet!!! Jag fixade VÄLDIGT många vuxenpoäng genom att ringa till Via Direkt och klaga (till ingen som helst nytta - fick inte ens nåt restlager eller så ;-) )

Freedomtravel sa...

Lucian ska väl inte sjunga, och tärnorna ska väl inte ha röda band... tycker jag. Vi hade Luciatåg på jobbet och alla gästforskare från Iran/Kina/Indien fotade flitigt ;)
Kul att du gillade julbordet på Fåfängan! Jag återkommer med rapport :)

ansepanse sa...

vilka vackra bilder från centrum :) jag såg inga luciatåg alls det här året
jag använder flytande tvättmedel men de där tvättkapslarna låter superbra ju :)
Sv: nej :D druvsocker i kaffet, det är nog inte någon höjdare
jag "fuskar" aldrig när det gäller min diabetes, jag skulle inte kunna göra det, jag är otroligt känslig åt båda hållen så att säga
kramar

Rantamor sa...

Va va d för fel på dessa lucior ???
Jag hittade inget med min fantasi och mitt öga.
Såg inga lucior alls igår förutom dom på tv.
Kyrkan här hade nog nåt luciafirande, men det var där d.

Såg Marimekko på din första bild, och jag läste nyss att dom gör det mesta av sina grejer i Thailand inte Finland som man tror.
Men ändå kostar det som är gjort där samma som det som är gjort i Finland, kan ju tro att dom tjänar en bra slant på det i företaget, och sen var säkerheten i Thailand

Rantamor sa...

under all kritik för dom som jobbade på fabriken.
Bokstäverna bara tog slut i din kommentarsruta, har aldrig hänt förut.

Ha en finfin lördag.

Ama de casa sa...

sv: Nej, nej, nej. Du har fel, fel, fel. Så gick det inte alls till när bilderna togs ;-)

Eva Trillian sa...

Alla har röda band? De står i ett köpcentra? Ingen mångfald? De är inte riktiga? (Nåja, jag är ju inte riktigt riktig heller alla gånger - och det funkar ju för mig) ... men ... jag vet inte hur du tänker :) Det ger si nästa inlägg?

Freja sa...

Åhh, så härligt det glittrar om den första bilden!

Husbilen-Ellen sa...

Jag ser inte felet på Luciatågot. Bara ljushyade förstås.
Tvättkuddar ser vi fram emot.De är bra.
Ha dé! Elisabeth

Linnéa sa...

Tvättkapslar verkar vara ett intressant projekt. Lucia missade jag helt. Var ute o rumlade dagen innan på italiensk krog där vi firade av min manliga kollega o kämpe som också jobbat i projektet.
Sen torpet, en galning höll på att ställa till det riktigt ordentligt på motorvägen, men det blev tur istället för otur.

Anni sa...

Som andra skrivit; tärnorna ska inte ha röda band och så ska de ha glitter i håret. Och lucian ska inte sjunga.

Och tvättmedlet ska vara astma- och allergigodkänt för att få komma hem till mig. Via kan jag inte använda.