onsdag 18 december 2013

Några onsdagstips



Minns ni den läckra rostiga utsmyckningen under en gångbro som jag visade upp i somras!? Så här ser den ut när det är mörkt. Passerar den varje morgon och den gör mig glad.


Kollegan Helenas söta huvudbonad imorse.

Godis
Om ni kommer till jobbet på morgonen så här före jul och upptäcker att ytterligare en stor korg med godis har ställts fram i fikarummet kolla då innehållet och beundra den fina förpackningen med cellofanpapper och rosett. Om ni sedan upptäcker ett enda stycke godis som ni vill ha ta genast fram en kniv eller sax, alternativt använd tänderna för att ta bort pappret och norpa godiset. Om ni inte gör det så är det någon annan som äter er favo och ni kommer att tycker synd om er själv hela dagen. Eller som kloka chefen Håkan uttryckte det: - att vara snäll ha man ingenting för…

Hårda paket
Om ni kliver på bussen/tåget och kan välja bland lediga sittplatser, välj då ingen plats vid gången – åtminstone inte i juletider. Det är nämligen förvånansvärt många människor som köper hårda klappar som de antingen har i stora kassar eller bär i ryggsäckar. När dessa personer då själva letar efter en sittplats får ni antingen blåmärken på frambenen eller i ansiktet.


Blå tejp
Om ni äger en schweizisk armékniv – minivarianten duger gott och väl – och vill vika upp nagelfilen kan jag först rekommendera att ni verkligen har koll på att det är filen ni har i handen. Om ni inte checkar är det nämligen den sylvassa kniven som ni skär er med – djupt, i tummen, den vänstra. Ni blöder som en gris och låter maken/makan – om ni har en sådan, annars får ni göra det själv – leta efter kirurgtejp, vilket ni så klart inte har hemma. Här kan jag tipsa om den där blåa tejpen som man använder om man vill klistra fast någonting på en målad yta, men inte vill att färgen lossnar. Kan även berätta att el- eller gaffatejp inte har rätt ”flexibilitet” för att hålla ihop ett cirka 15 mm långt och 2 mm djupt jack. Men som sagt blå tejp är lika bra som kirurgtejp. Dessutom kommer ni det närmaste 24 timmarna att upptäcka en vänstra tummes alla användningsområden. Om ni är vänsterhänta är upptäckten densamma fast på er högra hand;-)

PS. Tre av bilderna jag lägger upp är röda, vilket jag tycker passar ypperligt till det här inlägget. DS

22 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Rött är sött och sötast var tomteluvan mini! Och det röda håret var vackert!
Säger Gerd och smyger vidare.....

Rantamor sa...

Kommer ihåg när jag såg den där utsmyckningen första gången så tyckte jag att (ettan ) ser ut som när dom röstar i riksdagen...

Ajajaj nu kommer du att ha jätteont i tummen ett par dagar.
Kanske skulle maken sytt ett par styng också...
fast han kanske inte hade syslöjd i England ???
Gjorde säkert smörknivar istället.

Snart börjar den engelska läskiga kriminalserien,
du ser väl den ???

Tjingelingen fårn...från Rantamor.

Susanne sa...

Blev inspirerad av H3 och köpte 3 stycken. En ska jag behålla och 2 ska jag ge bort.

Husbilen-Ellen sa...

Den gången skulle jag också bli glad att passera igenom. Ha dé gott! Elisabeth

Eva Trillian sa...

Håller med Rantamor om riksdagsassociationen! Faktiskt! Tänkte på det sist den visade den också ...
Man tager vad man haver - även när det gäller skärsår! Blå tejp är ju dessutom mycket snyggare än vanliga plåster!

Hörni sa...

Tack för alla smarta tips, ska försöka följa dem.
Men lovar inget angående skador på fingrarna.. jag är expert på sånt, har fått sy tre gånger. ;)

Rantamor sa...

Svar: jag fick ju hattifnattarna i lucka 11, och det stod att detta var ett spöke, så jag tror att det någonstans i någon bok måste finnas något om ett spöke. Eller så är det en hattifnatt som helt enkelt har fått fnatt.
När sagorna översattes till japanska så gjordes lite nya figurer som inte fanns när Tove Jansson skrev böckerna. Dom gjorde ju animerad film om Mumintrollen och då blev det lite nytt annorlunda och lite modernt.

Jag minns då inte något om spöke ävenom det finns mycket konstiga figurer och hemska väsen i sagorna.

Synd att du missade den engelska serien, det är ju tredje å sista avsnittet imorron.
Den är så där läskigt laddad...
får ta till kudden ibland.

Tjingen från Rantamor.

Kerstins foto sa...

Man tackar för de goda råden och skrattar (förlåt) åt det om gaffatejp och sår. Det finns en facebookgrupp som heter "Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt", faller fingret in därunder tro?
Det där med godiset skulle jag gärna ta fasta på men är ju så förbaskat väluppfostrad så jag väntar till nån annan öppnat förpackningen och jo....då brukar det vara för sent. ;)
Ha det!

KajsaLisa sa...

Man hör ofta folk gnälla när skattemedel går till offentlig utsmyckning, men visst betyder den mycket. Friskvård för själen kan man väl kalla det för.
Krya på dig med tummen och du gjorde väl rent ordentligt. Fingrar är infektionskänsliga så låt gubben pyssla med julmaten.

Monica o Jacob sa...

Tomteluvan skulle passa jättebra på ett schäferhuvud.
Vilken tur att jag inte vet var armèkniven är, hoppas du inte blir alltför handikappad.
Ha det;-)

Monica sa...

Glömde;-)
Ja det är Argos till vänster.
Ingen Gösta namnet las på is när det sket sej, Sture är nästa som är på G men vi vet inte än om vi får honom.

Beppan sa...

Läckert konstverk där i tunneln! Ser ut som ett gigantiskt kretskort.

Inte bra att arbeta på egen hand! Min mans favorituttryck: Är huv´et dumt får kroppen lida....

Ama de casa sa...

Aj, aj, aj... Stackars dig, men tur att du hade lösningen också. Jag skulle troligen ha valt en röd tejp som sannolikt inte fungerat alls. ;-)

Vaddå "kan välja bland lediga sittplatser"? Kan? Förstår inte alls hur du menar... ;-)

Himla söt huvudbonad :-)

cat sa...

Aj aj aj! Jag fick en cyberfeeling av en kniv i tummen! Fy fanken så gräsligt ont det måste göra.

Klart att man ska sno till sig sitt favoritgodis när man har chansen. Där har din chef helt rätt.

ansepanse sa...

hahaha - tack för tipsen, fast vet du, silvertejp är också bra :) det sitter som berget :) jag har testat
jag gillar den där söta huvudbonaden
kramar

En plats i solen sa...

Ja, det är så skönt när man vinner! Jag hoppas på ett guld iår, tredje gången gilt. Oj vilken fest det skulle bli då! Haha nej det går ganska trögt för dem i fotbollen, handbollen går väl också rätt okej, fast vi piskade dem hemma ;)

ajda otur med fingret, hoppas du inte har rent för ont. Och nje snäll kan man inte vara i juletid när det gäller godis, gäller och norpa åt sig, annars missar man det :)

Marit Johansson sa...

:) tack för tipset, tack och lov äger jag dock ingen sådan grej annars skulle jag garanterat göra samma misstag!

ansepanse sa...

Sv: visst är den väl söt :)
kramar

Stare Ström sa...

Passar alldeles utmärkt med röda bilder, även på en torsdag, för det var först nu jag såg dem.

Susjos sa...

Ajajaj....det där såg inte kul ut, med din tumme! Hade det varit jag hade jag fått lite svårt att jobba...

Tomteluvan och utsmyckningen var fint. På E4:an där de breddat vid Kista länken så lyser det upp med en härlig turkosblå nyans varje kväll när jag åker till jobbet! Så vackert,svårt att fota bara eftersom jag kör!

Peranders sa...

Cool och kreativ utsmyckning i gångtunneln. Gillar!

Della sa...

Tack för dessa utmärkta tips.