torsdag 12 december 2013

Julbord på Hörnet



Idag bjöd mitt företag sina anställda på Julbord på anrika och väl renommerade värdshuset Clas på Hörnet. Vet inte hur ni ”attackerar” ett julbord, men själv väljer jag nästan uteslutande rätter som jag aldrig skulle laga själv, läckerheter som jag sällan äter eller för mig udda/exotiska godbitar.

Hur en första tallrik kan se ut
Somliga – till exempel IT-bästisen Radde - hade inte ätit på hela dagen (= till klockan 15:00) och då är man väldigt hungrig. Andra – jag – hade ätit en mini Sushi till lunch och min första tallrik såg aningen annorlunda ut jämfört med bästisens;-)


Julbordets ”fem bästa lista”
Kollegan Malena som är företagets matlagningsexpert och jag brukar alltid göra en ”fem bästa lista” vid julbord. Mina absoluta favon var

1. gubbröran - den bästa jag någonsin ätit. Ja inte att jag äter den så ofta, men ändå...
2. den rökta hjortsteken - en dröm!
3. den rökta ankbrösten - den smälte i munnen (aldrig sett på ett julbord förut)
4. lutfisken som serverades på beställning. Den var enastående "spänstig" med fräcka tillbehör som var läckert upplagd på tallriken:-) Jag gillar äta med ögonen också som ni ser;-)
5. de mandelöverbakade varma äpplena (aldrig sett på ett julbord förut heller)


Den rökta ankbrösten var en delikatess!


Ett julbord utan lutfisk får alltid underkänt av mig. Kommer fisken med hemlagad senap, färskmalen svartpeppar, mini baconbitar och pyttesmå ärtor så är lyckan fullständig:-)


En annorlunda efterrätt - mandelöverbakade varma äpplen. Kollegan Annika tyckte att äpplena var alldeles för nyttiga för att äta vid ett julbord. Det kanske hade hon rätt i, men himla goda var dom:-)

Som ni ser hoppade jag över köttbullar, prinskorvar, revbensspjäll, röd- och brunkål med mera. Ett väldigt klokt val om jag får säga så själv. Julbordet på Hörnan får därmed fem av fem möjliga av mig. En extra stjärna till den snabba och väldigt uppmärksamma personalen. Hur brukar ni "attackera" ett julbord?




24 kommentarer:

Margareta sa...

Jag gör nästan som du och utesluter alltid allt vad varmrätt heter, lutfisken äter jag inte heller.

Ett undantag i år när jag åt alldeles för mycket trots att jag tyckte jag tog lite av allt, men det var för många sorter som lockade. Ser på ditt julbord att det är någon annan rom än löjrommen - den måste finnas hos mig - Kalixrommen alltså. Sedan åt jag något fantastiskt gott konjaksgravad reninnanlår - helt fantastiskt.

Sedan har jag bestämt mig att bara äta ett julbord innan jul därför ratar och tackar jag nej till eventuella andra inbjudningar. Vi har ju som tradition att bjuda några av hyresgästerna, några som brukar ställa upp och hjälpa sambo ibland - och det julbordet ratar jag inte.

Ha en bra kväll.

Susjos sa...

Åh så gott! Jag gillar sillen mest av allt...ja fisken överhuvudtaget..Janssons å lax, mums!
Lutfisk gillar jag också väldigt mycket, men tyvärr inte så många andra i familjen!

KajsaLisa sa...

Ser verkligen gott ut, det där med att ta rätt saker är svårt. Jag har besökt Tyrols motsvarighet, körde dom exklusiva sakerna.
Hade tallriken full med älg, hjort, ren och björnfile. Vad som var vad av det hade jag noll koll på, så jag vet fortfarande inte hur björn smakar.

Unknown sa...

Hoppa köttet satsa på grönsaker och fisk för min del...det vill säga det ända val jag kan göra.
Men dina mandelöverbakade äpplen ser ut som en fröjd för min fisk-veggimage.
/Kiki

Margareta sa...

Först och främst, du har nog rätt angående bildserien. Kul att du gillar det rena. Angående tid så tryckte jag bara på en knapp som hette aktivera :) men vet inte ens om jag ska lägga in något sidhuvud,det tar ju tid att få till rätt storlek. :)

Kerstins foto sa...

Ja jag brukar faktiskt också ta sånt som man inte har annars, men visst vill jag ha lite tradition också så skinkan måste jag ha. Men lutfisk......huääää....nä den går bort. Ovanligt att se svartpeppar till den, det brukar ju vara vitpeppar.
Vi ska på julbord på lördag och det ser jag fram emot. :)
När det gäller snö eller gråväder...jag vill gärna ha anständiga temperaturer men det är inte ett dugg kul med det mörker som blir utan snö. Vi körde bil ut i en by några mil utanför stan i kväll och fy tusan så jobbigt det är med regn och mörker. Då föredrar jag det vita så man kan se bättre.

Monica sa...

När det finns en massa annat godis varför äta julmat;-)
Ser riktigt mumsigt ut, nu blev jag lite småsugen.
Ha en bra dag

Della sa...

Jag blir så mätt när jag ser ett julbord. Nästa vecka ska jag får glädja mig åt två.

Stare Ström sa...

Det ser läckert ut, men jag delar Dellas uppfattning. Blir mätt bara jag ser på mängden dessutom gillar jag inte tanken att alla går runt och petar i "min" mat. Jag äter däremot, hemma, gärna varje rätt för sig. Så mitt julfirande varar länge! Din lutfisk ser riktigt god ut. Till den kommer jag inte förrän i jan!

Rantamor sa...

Kul att du gillade min Ren-Ivar, Rantafar slog vad om att du skulle gilla den...kan inte förstå varför,
kanske för att jag älskade den och inte han, men jag tror allt att han tyckte att den var liiiite kul.

Julbord, ja hur äter jag julbord.
Gillar ju inte sill och gravad lax.
Men ägg och räkor, skinkan och patè.
Och så naturligtvis lutfisken med sin sås och mycket kryddpeppar, mums.
Sen ska jag bara ha kålrotslåda, bakade en igår som vi ska ha på julafton. Mums och ett måste.
Rökt renkött med nån bitsk chatney ska också vara med.

Nu är det ju en himlans massa år sen vi var ute och åt julbord, vi tycker att det är alldeles för dyrt för vår ekonomi.
Men inom familjen har vi alltid knytkalas så alla gör julmat vi delar ut vad en å var ska göra.

Tjingelingen och ha nu en finfin luciakväll med lite glögg och pepparkakor.

Ama de casa sa...

Jösses vad mycket gott!

Själv är jag den barnsliga typen som älskar köttbullar och korv :-D
Men med dom där grejerna att välja på så hade nog korven och köttbullarna fått vara :-)

cat sa...

Måste erkänna att jag väldigt gärna vänder julbordet ryggen. Är inte alls förtjust i julens mat. Dina bilder är trots detta väldigt intressanta att titta på.

Tack för vädret förresten :-) Här har vi sol och +8 grader.

ansepanse sa...

hjortstek, ankbröst och lutfisk, det skulle jag också valt :) det låter supergott :) jag går aldrig på julbord, jag kan ju som du kanske vet inte äta vad som helst så....
Sv: jo, jag föredrar en december med många plusgrader och ingen snö, det gör jag :)
kramar

Eva Trillian sa...

I lördags åt jag julbord tillsammans med sambon och yngste sonen. Systematiskt tillvägagångssätt. Smaka allt :) Nja, inte riktigt allt ... men nästan. Lugnt och fint med paus emellan så hade vi fått en god smakupplevelse :)
Äpplen till efterrätt på julbordet? Tja, varför inte :) de ser goda ut!

ansepanse sa...

Sv: mm, solen lyser också upp här hos mig :) fast jag har bara + 3,3 grader men jag är glad så länge det håller sig på plussidan :)
jo, jag är typ 1-diabetiker och har en svår diabetes så.....
kramar

Per-Anders sa...

Det mesta på julbordet lagar jag sällan själv. Det skulle vara kokta ägg då. Eller potatis.

Freedomtravel sa...

Jag håller med! Många säger att det är så trist med julbord, för köttbullar äter man ju ofta ändå. Men varför äta köttbullar då? Det finns ju alltid mycket annat... Jag vill alltid ha Janssons. Och sen är det ju kul om det finns lite specialiteter och så. Vi äter julbord med jobbet på Fåfängan nästa vecka, får se vad det blir...

Pysselfarmor sa...

Klas på Hörnets julbord - mumzzzz!!
Lutfisk med de tillbehör du räknar upp tillagar vi själva nu söndag 3:e advent. Liksom en tradition. Jag hade gott loss på de rökta ankbrösten!

Anki sa...

Vilket härligt julbord! De rökta ankbrösten ser såå lockande ut :) Och de där äpplena... mums!
Äter bara ett julbord... och det är det vi har tillsammans med barnen på julafton. Då har vi "knytis" och jag brukar fixa "vanlig" Jansson och en "ovanlig" där ansjovisen ersätts med insaltad svamp. Omelett med kantarellstuvning och små krustader med sillkremlestuvning (smakar skaldjur :))
Lutfisk har vi aldrig på julbordet, men däremot någon av mellandagarna... och det ska absolut vara med de tillbehören du visar :)

Anonym sa...

HAHAHA! Ja inga nyttiga äpplen här inte, jag höll mig till chokladbollarna och minimunkarna de var sjukt goda! /Annika

LissenTo sa...

Härligt att bli bjuden på julbord, dessutom med så bra betyg.

Jag börjar med sill, men hoppar också över mycket

Linnéa sa...

Härligt! Själv åker jag dit på sillar o lax, ägghalvor med något gott, en bit omelette, pust! Mätt. Men lite skinka och lutfisk det vill jag ha.
Halvdöd vid desserten. Kul med Claes på Hörnet.

Marit Johansson sa...

Dina bilder får mig att längta till ikväll när vi ska iväg på julbord :)

Anni sa...

Jag koncentrerar mig på fisken och efterrätterna. Men ankbröst hade jag inte sagt nej till ...