fredag 20 december 2013

Dagens bästa


Ni ville ju se presenten vi anställda fick av mitt företag. Varsågoda!


Mums! Present av gulliga kollegan Gabriella till chefen Håkan och mig.


Lunchen - ankbröst med svampsås. Otroligt gott!

1. Idag har jag sett ett stort stycke blå himmel och om solen en dag före vintersolståndet hade orkat upp över Vasastans takåsar hade jag nog sett den också – solen alltså.

2. Suverän lunch på ”fin-kinesen” Xian Köket i mycket trevligt sällskap av kollegorna Eva och X. Kan väl säga som så: den ankan dog inte förgäves. Den var superb!

3. Lunchen måste ju sköljas ner. Tvärs över gatan från Xian på Frejgatan ligger Stina’s Bageri, där man då verkligen är kreativ. Personliga pepparkaksmobiler. Perfekt – de ringer och piper inte och ger inga andra (o-) ljud ifrån sig heller.


4. Ytterligare en fika på jobbet. Chefen Håkan bjöd på en Tosca kaka, även den inköpt hos Stina’s. Tur att jag bara tagit en kopp kaffe tidigare.

5. Fredag och två veckors ”semester” som jag egentligen har arbetat in. Älskar klämdagar:-) Det är bara den 2 och 3 januari som räknas som semesterdagar. Ja, jag jobbar på ett väldigt schysst företag, men det har ni ju redan fattat.

6. Asgarv - bilder som irriterar på sociala medier.
49% Mat-/måltidsbilder
47% Selfies
30% Träningsbilder
23% Barnbilder
19% Mys- och kärleksbilder
16% Fest-/partybilder

Källa: Tidningen Metro och kollegan Susannes blogg.

Kolla själva. Många av er och jag kan då lika gärna stänga ner våra bloggar. Ja skulle säga att 90% av bloggvärlden skulle dö över en natt och Facebook vill jag inte ens tänka på. Men jag lärde mig i alla fall ett nytt ord - ”Selfie” som betyder självporträtt.


23 kommentarer:

Susanne sa...

Jag missade solen helt och hållet när jag kutade mellan arbete och privata grejer idag.
Sv: Trot eller ej men jag hade en 5:a i syslöjd och kan sy, virka, brodera och sticka. Det finna en sak som saknas på handarbetslistan och det är knyppling som jag måste lära mig.

Beppan sa...

Inga dåliga klappar det där! Och mobilerna var verkligen perfekta.

Selfies - det sista jag skulle lägga ut på bloggen eller på FB. Jag håller mig bakom kameran.

Och så drar du till solen igen. Åh vad jag är avis! Trånar efter sol och värme. Men min tid kommer snart...

Barnbarnet är 4½ och datorn är en fuskvariant, men rätt pedagogisk. Man kan lära sig räkna och skriva och en del annat. Den blev en höjdare!! Om ett par år lär den behöva bytas ut mot en "riktig". Barn lär ju så fort....

Freedomtravel sa...

Ankan ser sjukt god ut, och jag blir faktiskt inte det minsta irriterad :)

Hörni sa...

Hahaha, folk irriterar sig så mycket i onödan. Det är deras problem. ;)

Fina julklappar och god mat, det kan ju inte bli bättre. :)

Geddfish ♥ sa...

Den jobbjulklappen gick inte av för hackor, den hade jag mumsat i mig!

Selfie, kul ord, jag fattade direkt, är ju uppväxt med Expressenbloggen och all anonymitet. En skuggbild kunde vara väldigt upphetsande!!!

En nattakram♥

Kerstins foto sa...

Hahahaha, när jag ser din planka tänker jag på när vi tapetserade om i sovrummet. Elementet skulle målas och maken, noggrann som han är, kopplade loss elementet lite så man skulle komma åt bättre. Men för att det inte skulle rasa ner i golvet pallade han upp det...med våra plankor till plankstek! Hahaha, snopen blev han när min släkting som gett dom till oss stod i sovrummet för att se hur renoveringen gick. :D Kan tillägga att de var inplastade, fortfarande oanvända alltså. ;)
Du de där pepparkakorna måste väl sälja bra? Moderna så det förslår.
Men förvånad blir jag när jag ser att du nyss lärt dig vad Selfie är, du som bor i storstan och allt, trodde ni visste allt före oss lantisar. ;)
Ha en finfin lördag.

Eva Trillian sa...

Fejan skulle gå på halvfart om alla "selfies" slutade rulla in ;) det är ett som är säkert.
Fin present - ska säkert invigas med något gott!
Förutom jobb på söndag så ska jag sälla mig till din långa semesteridé - 2 veckor! Ska det bli underbart eller bara underbart?

Marina sa...

Vilken härlig julklapp! Jag sitter här och försöker komma ihåg om vi någonsin fick något mer än en almanacka, men jag kan inte komma på något, och de sista åren fick vi nog inget alls. Fast å andra sidan så hade vi ju förmånen att få jobba...;)
Det där med vad vi irriterar oss mest på i sociala medier är lite spännande, för vissa av de där sakerna kan även jag reta mig på ibland, fast å andra sidan är jag ju där och bidrar själv också. Och alla matbilder, det måste ju vara vår tids stilleben, eller?

Ama de casa sa...

Haha! Ja, då är det väl bara att jag lägger ner min irriterande blogg på en gång då :-)

Jösses vad god den där ankan såg ut!

Fina presenter :-)

llh sa...

Hej där "lilla tunna tjejen" ;)
Ser den där ankan med sorg i blick. Inte så att jag inte gillar ankbröst - älskar kinesisk anka. Men den får mig att tänka på att enda kinahaket i småstaden är omvandlad till en sportbar. Hua! En sportbar där de dessutom skjuter folk.
Tack för din fina uppskattande kommentar! Den gjorde min dag leende :)

ansepanse sa...

här har vi inte någon sol :( avis på dig
de där pepparkaksmobilerna gillar jag :)
kramar

En plats i solen sa...

Vilken fin julklapp ni fick! :) Och maten såg verkligen sjukt god ut och då är jag inte direkt förtjust i svamp! :) bra ankan inte dog förgäves :P

Haha, jag stör mig på alla mysbilder just nu, men det är väl så som singel..... :P Va bra du lärde dig något nytt! :)

Ja, julkonserten var toppen! Kommer upp ett inlägg senare om den :) Så det var synd mina föräldrar missade den :)

Rantamor sa...

Jamen ska jag börja uppifrån dådå så har du fått otroligt fina julklappar men ska dom öppnas före jul ???
Fick inte jag när jag var liten, men gick allt å klämde och knaprade...och ibland gick pappret lite sönder och jag såg vad det kunde vara....lite skamsen flicka då.

Ankan ser ju urgod ut såsen är svart och ser välkokt ut.
Slurp...

Pepparkaksmobiler...ja ni har ju allt i Stockholm...men 18 kronor för en pepparkaka menar du det ??

Sen till bloggandet...
tja kanske bäst att lägga ned den nu då.
matbilder är jag ju rätt bra på att fota...
Sefies visste jag inte ens vad det var, och jag vill inte gärna vara med på foton, men det blir ju ibland med barnbarnen...
ja barnbilder ska ju inte heller finnas på bloggen...
mys finns på min blogg, mys i skogen och mys med barnbarn, mys på någon ö ute i skärgården....
vad finns kvar då ???
Får väl börja med en träningsblogg för det fattas i min blogg,
men vänta det skall ju inte heller finnas.
va tusan ska jag då blogga om ???

Tack för din röst tänk om jag fick ett presentkort på Ving då kanske Rantamor och Rantafar får vingar och åker någonstans.
Men jag är mest lycklig just nu av att ha kommit till final....

Ha en finfin helg. Ska fortsätta fundera vad jag ska börja blogga om ???????????????????
Politik är jag inte heller bra på,
mina grannar är inte mycket att blogga om ?????????

Guldkryckan sa...

Den 2 och tredje räknar de iskallt med att jag ska arbeta..för en och en halv månad sen var den nån som sa vad jag skulle kunna göra de dagarna..men sen har inget sagts..så jag går dit den 2 och kollar läget...skriver väl på anställningspapper då varvid jag i förbigående nämner all planering inför stundande termin som jag måste klara av innan uppstart...ojar mig lite och ser hur reaktionen blir..blir den som jag tror knäpper jag bara med fingrarna så är jag hemma på en tiondels sekund ;)

Presenter fick jag inga på jobbet...är ju en fattig kommun jag arbetar för...och ärligt talat så bryr jag mig inte om det...för vem vill ha ett förkläde i ylle eller en grillvante i polyester? ;)

Nåja..nu får du ha en fin kväll..det ska jag...nom.nom.nom.nom..over and out.

Monica sa...

Blir avundsjuk på dina fina klappar;-)
Härligt att ingen retar sej på vovvebilder HAHA
Ha en riktigt skön semester och en GOD JUL;-)

En plats i solen sa...

Ja illa valt! :( Hoppas med det minskar till julafton, känns inte så, men hoppas slippa feber iaf :)

Glömde innan och skriva att jag gillar pepparkaksmobilerna! :)

Monica sa...

Glömde:
Ska träffa Sture i morgon han blir fem veckor då, får se om det blir några bilder.
Ha en bra kväll

Stare Ström sa...

Inga dåliga grejor ni får! Och långledigt på köpet.

En plats i solen sa...

Ja, det var riktigt kul att de gjorde det.... :)

Ja han tror att han är gay, jag skall nog vända om honom, det tar bara lite tid haha..... :P

Pumita sa...

Jag har tidigare erbjudit mig att byta jobb med dig och nu börjar jag bli desperat när jag ser alla finfina bilder! Bara tillfälligt för såå desperat är jag inte. ;) Finns braiga saker hos mig med, som Delicard Gourmet till julklapp t.ex. Men jag besparar dig matbilderna, haha! Läs: har inte beställt nåt ännu.

Pumita sa...

P.S. Selfie?! Över min döda kropp, det vet du! ;)

Margareta sa...

Underbara julklappar, Sedan ler jag åt vad som irriterar men tror att matbilderna handlar mer om facebook och twitter och självporträtten de som fotar sig själv i olika utstyrslar dygnet runt ...
Vad vet jag som är från landet och precis har börjat med mina självporträtt - ska ta minst tio till den 12:e januari. =)

Susjos sa...

Åh så fina julklappar!
Ja, de där irriterande bilderna på sociala medier tror jag också att de menar Instagram,facebook å twitter!