torsdag 19 december 2013

När mörkret faller på





Julklappsutdelning
Julklappsutdelning på mitt jobb idag klockan 14:00. VDn Erik hade ingen tomtemössa på sig utan bara en tomteslips. Med sig hade han cirka 50 julklappar till alla anställda på stockholmskontoret. Klockan 14:09 skulle den första julklappen delas ut. Tjoff – då gick strömmen. Mörkt och mysigt med levande ljus och ficklampor. Nej, det var inte med avsikt att det stora fikarummet blev mörklagt utan Fortum konstaterade på sin hemsida att ”121 enheter i Vasastan” var strömlösa. Dessa enheter (vad det nu betyder) fanns uppenbarligen i två byggnader – det angränsade hotellet och fastigheten jag jobbar i. Bra timing Fortum;-)

Cappuccino
Drygt en timme senare blev det inte ljusare i korridorerna – tvärtom. Det blev mörkare i takt med att dagsljuset ute sinade. Då gäller det att vara snabbtänkt, vilket min avdelning är. Vi lämnade våning 9, gick nerför en spiraltrappa (med nödbelysning), styrde fotstegen mot favo stället l’Incontro, tog en cappuccino och åkte sedan hem. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen. Det gjorde vi:-)

PS. Bilderna jag lägger upp är väl "juliga", eller hur!!? Pepparkakshuskartongen innehöll tryckerimutor i form av – ja gissa;-) Å den där gulliga söta halmgrisen hittade jag hos bästis kollegan Yvonne. Från och med idag har jag förresten ytterligare en nygammal favorit på jobbet. Jag menar att bli kallad ”liten tunn tjej” i samband med en "hjälpaktion" väger ju tungt;-) DS.

22 kommentarer:

Della sa...

Stor initiativförmåga där i ert nödläge. Gillar! :)

Susanne sa...

Strömavbrottet var illa planerat tycker jag, har en himla massa att göra innan ledigheten med borde bli klar imorgon innan det blir kolsvart igen ;)

Freedomtravel sa...

Elanders? Jag håller på att försöka få lite saker tryckta hos dem just nu... Har iofs bara en dag kvar på jobbet, så jag vet inte om jag hinner riktigt, men en av morgondagens uppgifter är att prata med dem ;)

En plats i solen sa...

Fick ni julklapparna ändå fast strömmen gick? :)

Ja, jag skulle åkt imorgon, men mor min ligger i kräksjukan så avvaktar nog tills hon är smittfri, vill inte ha den skiten i år igen! :(

Ja eller hur det är viktigt med bra kollegor, jobbar man 100% som jag och är där 40timmar i veckan så är kollegorna viktiga. Trivdes inte på min förra arbetsplats.

Ama de casa sa...

Jag har också Fortum att tacka för mycket - dom betalade mina KONSULT-arvoden i många år :-D

sv: Dom där öppettiderna på Mercadona är dom som gäller i Torrevieja. I och för sig brukar dom ha lika överallt, men jag skulle ändå råda dig att googla.

Ama de casa sa...

Forts: Julafton är egentligen ingen stor högtid för spanjorerna. Dom firar på trettonhelgen, då dom vise männen (eller Kungarna, som dom säger här) kom med presenterna till Jesusbarnet.

Fast nuförtiden får dom spanska barnen säkert presenter även på julafton, och kanske på juldagen med (som engelsmännen och amerikanarna)
;-)

Hörni sa...

Jättefina juliga bilder, och bra initiativ med en fika under strömavbrottet.
Men vad fick ni i julklapp då? :)

KajsaLisa sa...

Enheter är nog något dom tar väldigt mycket betalt av.

Eva Trillian sa...

Julmys där i el-lösa huset :) En gratis stämningshöjare ;)
Och, som Hörni skrev; vad fick ni då?

Anki sa...

Lite mysigt med julklappsutdelning i skenet av levande ljus... men, sen var det nog en perfekt lösning att ta en cappuccino på lämpligt ställe :)

Marina sa...

Jag måste säga att jag tycker att ni löste nödsituationen på ett alldeles utmärkt vis! Kan man ändå inte göra något vettigt innanför jobbets väggar, får man ju se till att göra det någon annanstans.

Geddfish ♥ sa...

Julmys på jobbet (som blev som det blev) minner mig om svunna tider, senaste myset var 2006, sen avgick jag i förtid med flaggan i topp.
Och, vad fick ni för spännande? I dessa kärva tider...
En go fredag♥

Monica sa...

Älskar halmgrisarna har 3 en STOR en mellan o en liten som står framme året runt;-)
Ja elbolagen är ett stort skämt, vi hade ett litet mysigt som hette Graninge men helt plötsligt var dom uppköpta och jag var kund hos E.on hur gick det till undrar man?
Ha det bra;-)

Kerstins foto sa...

Mycket kreativ lösning av er, må jag säga. Varför sitta i mörker på ett kontor när man kan sitta på café och ha mysigt. :)
Vet du, vi har en sån där julgris vi med, rätt stor sak faktiskt. Den brukar få stå under granen och det gillar katten Tarzan. I skydd av granen går han till attack mot grisen och sliter halmen ur baken på den stackar´n. Jag klandrar honom inte, alla gillar väl julskinka? ;)

ansepanse sa...

glögg :) jag tror att paketet innehåller glögg :)
kramar

cat sa...

Mycket juliga bilder! Fast namnet på tryckeriet får mig att minnas mindre glada dagar då jag i ungdomen slet i deras maskiner. Vilken tur att ni kunde göra det bästa av den strömlösa situationen. God jul!

Stare Ström sa...

Ingen tid gick förlorad förstår jag! Snyggt fixat!

Ama de casa sa...

sv: Ditt ord är min lag - nu är solen tillbaka här ;-)

(Fast å andra sidan är det väl bättre att det regnar av sig INNAN ni kommer hit ned? ;-) )

Piedra sa...

Vilken timing med strömavbrottet. Kram! ♥

Rantamor sa...

Jösses jag kom till final med min triss, är helt chockad har aldrig hänt förut...

Rantafar tog en wiskey !!!

LissenTo sa...

Perfekt med fika vid strömavbrott, du har ett bra jobb, du tunna tjej.

Njut du också av adventslugn.

Härligt va med lite jul

Freja sa...

Vilket drama! Fast jag är nyfiken på vad ni fick i julklapp... Eller senaerlades utdelningen till måndag?