måndag 9 december 2013

Ani ohevet et Yisrael. אני אוהבת את ישראל = I love Israel


Även en regnig dag blir man glad över väggmålningen på flervåningshuset. Och konstmuséet ska vi inte ens prata om. Byggnaden ser ut som en gigantisk ubåt tycker jag. Så himla coolt!


I anslutningen till muséet fanns en stor park med det här trädet. Ni som kan sådant - någon!?


I Tel Aviv finns något för alla. Här hittar man nya och udda saker hela tiden.


Den här saken är jag inte riktigt säkert på om den föreställer ett konstverk eller bara är ett roligt skämt.


Är det lördag (alltså svår söndag) så smäller man upp ett par högtalare och spontandansar någon slags formationsdans till ganska så rolig instrumental musik faktiskt. Texten bidrar dansarna med. Riktigt skojigt att titta på.

Har aldrig gillat namnet Sven. Nu vet jag varför. Han kunde ju ha härjat åtminstone liiiiiite i stockholmsområdet så att vi kunnat stanna kvar några dagar till i Israel, men det gjorde han inte;-) Alltså landade vi – 25 minuter efter utsatt tid – på Arlanda igår kväll, vilket betyder att jag inte kan leverera fler resereportage - tyvärr. Alltså får ni nöja er med saker och ting som sker på hemmaplan – å det händer lite den här veckan, så ni lär förhoppningsvis inte bli uttråkade;-)

Några minnen som helgbilder
Men några bilder till får ni stå ut med och dessa får bli bidraget till Marits Helgbilder. Som ni ser på fotona så var de israeliska vädergudarna rejält ledsna över vår hemfärd, men efter drygt två veckor med strålande solsken är det väl synd att klaga över fem muliga dagar med regn och 18 grader;-)

Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

PS. Ett till inlägg kommer att handla om Tel Aviv sedan, men då tänker jag diskutera krav på hotell med er. Jag tog förresten 949 bilder under dessa tre veckor. Jag vet att ni fotoproffs tar det antalet under en dag, men för mig var det faktiskt ”mängdrekord:-) Okay!!? DS.



20 kommentarer:

Olga T sa...

Blir en spännande diskussion att följa!
You´ve got mail :)

Peranders sa...

Coola bilder från ett spännande land. Jag har missat dina tidigare inlägg från resan, men jag undrar: säkerhetsläget? I nyhetsrapporteringen får man känslan att det smäller bomber lite då och då i Israel. Tänker man på sådant när man är där?

Eva Trillian sa...

Spännande saker du hittat att fota :) Över 900 foton? Bra jobbat :) Det tar sig!
ser fram emot diskussioner och inlägg från gamla hederliga Svedala. Vi gillar ju dina inlägg varifrån du än gör dem!

Susjos sa...

Oj så många foton du tagit!
Va häftigt med dansarna, israelerna verkar vara ett spontant folk!
Välkommen hem till kylan, och tack snälla du för alla härliga kommentarer i min blogg!

Unknown sa...

Välkommen tillbaka. Ni är väl laddade med solenergi och vitamin D nu så det räcker över den mörkaste tiden?
Ser fram emot hotell-kravs-diskussionen.
/Kiki

Monica sa...

Ser gärna hur många inlägg som helst från Israel, om jag nu får reslust ligger det i topp.
Vilket läckert träd något för min trädgård men det skulle nog tyvärr inte överleva vintern.
Ha en bra dag i snöfallet;-)

Della sa...

Kul att ha fått se en del av de där 949 (applåd!:)) bilderna. Jag klarar faktiskt att se fler om du känner för att visa. :)

Mias Mix sa...

Har inte haft så mycket tid för bloggandet på sista tiden och då inte heller läst så mycket hos andra. Men här fastnade jag ju helt och har nu kollat 22 inlägg om Israel! Vilken underbar och intressant bröllopsresa ni haft. Vilken arkitektur, vilken konst. Härligt med de dansande människorna, det var precis likadant i Kina. Nu kan du titta tillbaka på dina bilder och njuta av denna resa riktigt länge!

Susanne sa...

Spontandansade du? ;)

Anki sa...

Vet att du helst stannat en vecka till... men välkommen hem :)
Tack för alla trevliga inlägg från resan och all ny kunskap om Israel. Bra jobbat med över 900 bilder!

Ama de casa sa...

Tack för alla UNDERBARA reportage! Härliga vinklingar :-)

PS: Man kan dra ut på resor i bloggen lääänge även sen man kommit hem. Har jag hört. Brukar inte göra det själv... ;-)

cat sa...

All good things must come to end, heter det ju. Fast du kan säkert leva länge på alla fina minnen :-)

Hörni sa...

Vilka härliga bilder du visar! Och du kan alltid göra som Ama och fortsätta ditt resereportage här i bloggen tills alla 900 bilderna är visade. ;)

Anita - Malta sa...

Vilka bilder!! Mäkta imponerad av spontandansen. Det är väl kanske inget man skulle se här eller därhemma eller tja, varför inte ;-)

949 bilder är mycket och av mina ibland 200 på en dag blir få kvar. Det är bara ett mindre dilemma men så är jag ju heller inget fotoproffs. Det är ju först nu jag ska försöka börja lära hur den förbaskade kameran egentligen funkar. Funderar starkt på att gå över till att fota med mobilen men då måste den uppgraderas rejält ;-) Telefonen alltså, den är urgammal.

Har lite att ta igen nu då jag inte följt dig alla veckans dagar. Skäms lite... Så flitig som du varit är väl få. Men så är du ju en mästare i ord, formuleringar och ett proffs när det gäller bloggandet.

Nu ska jag fortsätta jobba lite. Tycker mig ana att maken kastade några vakande blickar på mig där han sitter på andra sidan skrivbordet och är flitig ;-) Bye bye !

Stare Ström sa...

Välkommen tillbaka! Så bra att veta att du har bilder att visa länge till!

cat sa...

befann mig på rätt sida av köksfönstret :-)

Freja sa...

Det ser ut att ha varit en fantastisk semester, och med det vädret ni haft den senaste veckan kanske till och med jag kunnat varit där!

Freedomtravel sa...

Kul med dansen! :) Och välkomna hem till ett snöslaskigt Sverige! ;)

Beppan sa...

Den där dansen gillar jag! Antar att ni hakade på?!

Marit Johansson sa...

Nä vädret får du inte klaga på :) jag skulle gärna tillbringa några dagar i 18 plus...