söndag 1 december 2013

Tel Aviv calling – Del 15: Grön skit och mulet


Azrieli Center består av tre byggnader. Den runda är 187 meter hög, till höger en trekantig variant och den kvadratiska byggnaden skymtar ni mellan dom två.


Utsiktsplatformen var (tyvärr) inglasdad. Alltså får ni stå ut med ledstången mitt i bilden som förresten möter trafiken mitt i korsningen... Kolla köerna och bussarna som allihopa är märkta på taket.


Den här läckra skulpturen står utanför entrén till centrum. Undrar om han har varit med om trapp-racet i fredags;-)

Grön skit
Vet ni vad som kan hända om man inte tittar upp, vilket jag alltid gör i Stockholm, men uppenbarligen inte här? Ja, det ska ni få veta nu. Elledningar i och kring Carmel marknaden hänger inte speciellt högt mellan stolparna. Det är kanske därför duvorna samlas där i klungor och smälter maten de mumsat i sig på marken. Nu hade en duva fått för sig att h*n skulle göra en nummer 2. Kan väl säga som så att jag nu vet att duvskit är grön och inte alls vit som jag alltid trott. Jag älskar Bajen och färgen grön, dock inte i mitt hår, över t-shirten, handväskan (som är orange och grönt och orange skär sig rejält) jeansen och skorna. Den duvan hade nog diarré, men skiten luktade åtminstone ingenting;-)

Mulet
Idag var det visserligen 26 grader, men mulet. Helt okej. Mindre smart var det dock att just denna söndag åka upp 49 våningar – 187 meter – till Mellanösterns högsta utsiktsplattform Azrieli Center. Därifrån kan man vid klart väder se över hela Israel, men idag var det ”bara” Tel Aviv man kunde kolla. Maken var lite besviken, men jag tyckte att "myrorna" där nere på gatan var nog så intressanta att titta ner på eller vad tycker ni;-) Observera att alla tak på bussarna har nummer…

Kuriosa
Om ni tycker om Tel Aviv och Azrieli Center så har ni varje fredag chansen att delta i ett trapp-race uppför (!!!) och nerför i den runda byggnaden. Är ni extra hurtiga och har som mål att bli ironman eller ironwoman så kan ni avverka alla tre byggnader – den runda, den fyrkantiga och den triangelformade. De två sistnämnda är liiiite ”kortare”…







20 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Spännande titel på det här inlägget! Synd att det var en bokstavlig erfarenhet :/ Yuk!
Sv: Jodå, jag "lever som jag lär" och är positivt överraskad över att många fler än jag trodde verkar känna igen sig i det :) *nickar glatt medan jag skriver*

Susanne sa...

Fyyy vilken äcklig duva.
Sv: Jag höll Rasmus sällskap när han var där för att kolla en skadad axel.

Susjos sa...

Grön skit? Undrar om duvorna i Tel Aviv äter något speciellt????

Freja sa...

Vilka läckra hus! Jag skulle gärna bo i en rund byggnad, men den triangelformade verkar lite trång i hörnen...

I Amsterdam, på Artis zoo fick båda barnen grön fågelskit på sig... Men mamman klarade sig. Fast ändå var det hon som fick sanera bort fågelskiten, hur det nu kan komma sig...

En plats i solen sa...

wow vilka byggnader och högt upp. Gillar verkligen den bilden på plattformen.... :)

Ja, jag gillar snö, men det får inte bli blask då kan det lika bra vara så.... och inte för kallt heller, 2-3minus räcker gott och väl :)

Pysselfarmor sa...

Huvvaligen för
höga höjder
grön skit
trapprace ;-)

:-)))

Beppan sa...

Så läckra byggnader! Förvånas över hur man kan få dem att stå upprätt - 187 meter - imponerande!
Avstår gärna trappracen. Har inte ambitionen att bli någon ironwoman...
Fy för att hamna i duvornas skottlinjer!

Husbilen-Ellen sa...

Vilka läckra byggnader! Här kan fönsterputsare göra sig en hacka! Myrstaden är spännande men det hade säkert varit läckert och varmt en solig dag. Statyn är kul. Ha en bra advent! Elisabeth

KajsaLisa sa...

Tycker du skall ta om första bilden ifall du har chansen med blå himmel kommer att bli helgrymt.
Sen trapprejset, ta hissen så vinner du :)

Marina sa...

Just den typen av trapprace finns här med, men nej, jag tänker inte vara med!!

Monica sa...

Oj vad det skulle krypa i mej om jag var så högt upp.
Tur du inte fick tag på duvan.
Det är makrill
Ha en bra dag

Anki sa...

Oj vilken utsikt - men som sagt, synd att det var mulet. Riktigt häftiga hus!
Grön duvskit... inget kul - hoppas färgen går bort i tvätten :)

Ama de casa sa...

Glääää vad läbbigt! DUM duva!!!

(Det vita (normalt är det vitt, inte grönt) är inte bajs utan kiss. Det brukar finnas en liten svart klutt i, det är bajset. Tänkte att du ville veta ;-) )

Trapp-race? Nej tack. Finns det faciliteter som "hiss" så ska man använda dom, tycker jag :-)

Linnéa sa...

Vilka häftiga höghus eller det är ju högre än högt.
Hur fick du bort skiten? Det låter inte kul. Men det gäller att gilla läget. Ska sippa neråt nu, tänker vara hemma idag och ha lite blogg o bild tid.

Ha det bara fortsatt härligt!

cat sa...

Det betyder tur att få fågelskit i huvudet, så nu är din lycka gjord :)

Intressanta skyskrapor måste jag säga. Brukar inte gilla modern arkitektur som jag upplever som strikt och fantasilös. Men det där var som sagt intressant.

På tal om att åka upp till höga höjder och fota när det är dålig sikt. Det hör nog till. Hade samma otur när jag var uppe i Empire state.

Stare Ström sa...

Det där trappracet lämnar jag därhän! Tar hellre hissen. Snygg utsikt.

Anni sa...

Nu har jag frossat i Tel Aviv och har alldeles glömt bort allt jag ville kommentera.
Nöjer mig med att se fram emot ännu mer - hur länge är ni borta?
Och berätta att det anordnas trapprace i Kista Science Tower också, dock inte varje fredag. Och jag deltar inte.

Jah Hollis sa...

Fönsterputsarna måste ha en storhetstid när man satsar på sådan arkitektur. Noterar dessutom att vårt eget Turning Torso är högre än det runda tornet. :-)
Och på tal om det är jag nog rätt påläst när det gäller Malmö efter många år som journalist mitt i smeten. Men lite faktauppgifter måste jag ju förstås kolla då och då.

Marit Johansson sa...

Jag är helt sjukt höjdrädd, får ångest bara av tanken att åka upp i ett höghus. Har mardrömmar på natten om det och skulle aldrig aldrig åka upp där. Tycker till och med att det är obehagligt att stå på marken och titta upp på sådana byggnader...
Beklagar att du blev nerbajsad, äckligt...

Della sa...

Kul med all info om Tel Aviv. Som varande lite typ infonörd gällande andra ställen är detta mumma. :)