onsdag 11 december 2013

Recappa, innovera med mera

Lärde mig några ”inne-ord” idag som jag genast måste dela med mig till er. Tycker de duger utmärkt för ett litet julinlägg.

Recappa
Recappa (ordet finns överhuvudtaget inte varken det stavas med c eller k) betyder rekapitulera - alltså repetera, sammanfatta med mera. Å julen har ju firats i 2013 år (tror jag). Efter tre veckor i Israel har jag inte utsatts alls för juldekorationer, stress och krav. Men åter på hemmaplan har jag hittat ett juligt exempel i den lokala ICA affären.

Varje jul recappar Brämhults sin gudomligt goda juice gjord av nyskördade clementiner. Den juicen är det bästa med julen för mig.

Innovera
Ordet innovera finns inte heller i det svenska språket (rätta mig om jag har fel!), men jag gissar att det betyder uppfinna något, vilket låter rimligt tycker jag;-) Även här har jag hittat några riktiga innovationer i samma butik.

I år har ICAs hönor till synes lagt speciella julägg. Imponerande uppfinning tycker jag!


Inte kan Arla vara sämre. Kossorna innoverade julig vispgrädde med en fetthalt på 36 procent. En inte lika imponerande bedrift som äggen, men ändå värd att nämna.


Den bästa och med bred marginal mest innovativa uppfinningen står dock Wurstmaster för. Företaget har lyckats med att producera en 62-procentig korv som består av 43 procent kött och 19 procent fett. Innovera mera säger jag bara;-)


PS. Orden ”recappa” och ”innovera” användes inte helt otippat av en konsult, vilket absolut inte försvagar min förutfattade mening om den yrkesgruppen. DS

25 kommentarer:

Rantamor sa...

Julhönor kanske finns i verkligheten, jag måste fråga min ägguppfödare, nej hönuppfödare, vi köper ju ägg direkt från en hönsgård och dom är stora och fina, men visst måste han ha julhönor ???

Du frågade om mina muminfigurer och hur jag visste så mycket om dom, läste verkligen alla muminböcker jag kom åt när jag var i skolåldern.
Älskade dessa muminvarelser och deras sagor.
Men jag kan ju långt ifrån allt och då googlar jag och hittar beskrivningar om dom figurerna jag inget kan om.

Kunde ju inte låta bli kalendern iår heller eftersom det var så många nya varelser som jag inte har.
Tänkte köpa ett muminhus till alla figurer i Finland men hittade inget. Fanns bara med tillhörande figurer och det vill jag ju inte ha eftersom jag har dom redan.

Nu är det bara att hålla i sig igen för snart kommer en storm till...suck.

Tjingelingen från Rantamor.

Freja sa...

Hahaha, konsulter verkar ha samma ordföråd överallt... Undrar hur de överför alla sina nyskapande ord till varandra? Och Brämhults, mums!

Susanne sa...

Jag småler när jag ser ordet Recappa, ett sådant fånigt ord.

En plats i solen sa...

Intressant inlägg! :)

Ja, skall strax krypa ner i sängen och jag tror en och annan tår kommer släppas fram där i mörkret.

Freedomtravel sa...

Underbart! Nu har jag lärt mig två helt nya ord! :) Juläggen såg vi i butik för nån dag sen också. Jag tyckte att det var ganska kul och funderade över vad det kunde vara... Om man gett hönorna kanel i dieten så att äggen får en annan smak... eller vad? ;)

Husbilen-Ellen sa...

Jag bara älskar din sista mening!! Kul inlägg och lärorikt inlägg, som så ofta! Kram Elisabeth

Susjos sa...

Välkommen hem än en gång!
Och usch ja, trist med denna julstress i Sverige. Blir lätt för hysteriskt!Brrr....

Recappa...låter nästan som italienska grappa..men det är ju något heeeelt annat!

Julägg? Ja jag säger då det!!!

KajsaLisa sa...

Jag har länge funderat på det där med julkorv. Julkorven är ju en fläskkorv som man kryddat så den faktiskt är rätt god, medan fläskkorven inte smakar ett dugg. Varför lägger man inte ned fläskkorven och döper om julkorven, då kan man ju sälja den året runt.
Eller är det så att julkorvsentusiaster späker sig med fläskkorv resten av året för att julkorven skall smaka godare ?
Sen när det gäller konsulter så är ofta förutfattade meningar sanningar.

Eva Trillian sa...

Tänk så juligt allt blir bara för att etiketterna blir juligare - nästan så att smaken också blir juligare ... och värd fem kronor mer paketet blir väl varan också! Underbart! Det är precis det julen handlar om ;)

Monica sa...

Reagerade på julägg jag med, vet hönorna om att det är jul snart tro? eller smakar äggen
pepparkaka.
Julkorv är gott och har alltid funnits på julbordet hos oss.

Blev en dag för tidig, torsdagstema ska ju komma före fredag eller hur, får skylla på julstress;-)
Ha det;-)

Della sa...

Vid lite googling verkar det som om ordet innovera användes redan på 1600-talet. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
:-)

Unknown sa...

Du är sträng mot konsulter du.
Men bjuder på ett fantastiskt inlägg om dessa nya ord i samklang med julen. Full pott för detta inlägg.
/Kiki

Kicki sa...

Vill inte använda ordet men det mal i huvudet och kommer säkert komma ut ur min mun en dag...och det är ditt fel!
Vilken julstämning du bjuder på!:)

Ama de casa sa...

Brämhults clementinjuice... Nu fick jag faktiskt lite hemlängtan...
:-)

Julhöns? Dom måste vara röda, va?
Här i Spanien målar dom ju duvorna emellanåt. Det måste ju gå bra att måla höns också :-)

cat sa...

Oj så mycket jul på en och samma gång ;-)
Måste erkänna att jag inte lyckats hitta någon julstämning ännu. Kanske att juläggen här hjälpte mig lite på vägen.

ansepanse sa...

men ordet innovation finns :) och det betyder ju: teknisk nyhet, uppfinning; nyhet, nyskapelse, nybildning, ny idé
så varför inte innovera också :)
Sv: här har all snön också försvunnit, idag har vi en liten svag sol som sipprar igenom dimman
kramar

Stare Ström sa...

Med lite vispgrädde till julkorven så är helgens fettbehov räddat! De där juläggen har jag också förundrats över. Begåvade höns uppenbarligen. Har de tomteluva tro?

Anki sa...

Så har jag lärt mig något nytt i dag också - Recappa... :)
Hm... har inte sett några julägg här... inte än i alla fall. Julen är en klart överreklamerad helg om jag får säga vad jag anser...

Lennart sa...

Tack för brevet Beate! Jag gillade verkligen innehållet och A log stort när jag räckte över kuvertet till henne och bad henne plocka fram det som låg där. Du är en härlig kvinna! Kram från oss båda här i väst.

Marit Johansson sa...

Brämhults juicer är ju grymt goda allihopa, min favorit är jordgubb/lime!
Mia ska inte ens gå i något luciatåg, men hemma kan man ju i alla fall vara lucia hur mycket man vill :)

Hörni sa...

Hahaha, jag säger då det, börjar nog bli gammal eller nåt, jag ogillar de där nya orden lite grann. Men ditt inlägg gillar jag, och dina bilder. :)

Freja sa...

Sv: Dansa och dansa... Jag gillar att headbanga och dansa disco, har svårare för "styrdans", men har en man som är fantastiskt duktig på att dansa. Och den där klänningen kräver några danssteg, jag kände det...

Margareta sa...

Mycket jul är det och jag som inte ens visste att det är jul snart. =)

Bara en liten rättelse, du skriver Arlas vispgrädde men det verkar vara ICAs egna märke och jag har som princip att aldrig handla ICAs eller Coops egna märken då jag inte gillar deras sätt att försöka ta över marknaden. Bara en liten åsikt som slank ur mig då jag alltid blir irriterad när jag ser hur deras eget varumärke tar större och större plats i butikerna.

Men juligt är det och hoppas att Norrmejerier (och Arla) också har lite juligt.

Ha det gott.

fotobrus.se sa...

Brämhults juice tillverkas ett "stenkast" från mig.

Anni sa...

Tänkte just skriva som Margareta ovan att det inte är Arla som gör Icas grädde. Den är inte ens svensk.
Å andra sidan är inte heller Arlas 36%-iga grädde svensk, utan bara de produkter som har den röda kossan på sig ...

Clementinjuicen ska jag leta efter! Och gömma för tvåbenta råttor, när jag får hem den!