torsdag 2 maj 2024

Tråktorsdag

Idag behövde jag inte ens jobba för att hitta något tråkigt med denna veckodag. Konstigt nog kom motiven till mig bara så där, utan minsta ansträngning från min sida. Alla bilder är dagsfärska. Enjoy!

Visst känner ni igen det här motivet? En lika tråkig syn sedan 2022. På söndag är det ”Parkdagen” i området, det vill säga trädgårdsentusiasterna samlas kl. 10 på innergården för att plantera något i blomsterlådorna. Ska bli intressant att se om dessa eländiga tårtbitar får något annat i sig än ogräs. Kryddor till exempel.

Ja, den här ytterst tråkiga synen är inte ny heller. Döda Torget vid Täby Centrum är och förblir folktomt och ytterst (lång-)tråkigt.

Försökte fånga kocken som höll på att ”dissekera” en lax hos Asian BBQ Bistro. Han var oerhört skicklig, vilket man inte kan säga om fotografen. Tråkigt;-)

Det var Paula som uppmanade läsarna igår att följa trädens ”utveckling” under våren. Klart jag hänger på. Viljan fanns där, tyvärr inte kunskapen. Sällan jag misslyckas så grovt två gånger på samma dag… Men det är ju tanken som räknas…

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

14 kommentarer:

femfemman sa...

Håller med dej helt. Det är tanken som räknas. Och du förklarar dessutom tanken. Klockrent !
Synd att jag inte bor närmre, för då skulle jag komma och plantera något i tårtbitarna. Skulle bli olika dorters perenner i varje tårtbit...

Hanneles bokparadis sa...

allting är tråkigt i maj

LillaSyster sa...

Jag blir ju helt knäckt......varför är det ingen som tar hand om tårtbitarna!

Susjos sa...

Nu måste det väl bli nånting i dessa tårtbitar, vi väntar med spänning!
Jag ser laxen och handen på kocken i alla fall ;-)
Och visst är sista bilden en bra början på att följa det trädet!
Ha en fin kväll, jag drar till jobbet...
Kram

nalta norrland sa...

Med tanke på att det till och med odlas kryddor i pallkragar på vissa campingar som campinggäster får nyttja borde väl Din innergård kunna få till något blickfång och även kryddor i tårtbitarna.
Så långt kommen Ditt träd är med gröna blad…
Jag såg på tv4 nyheterna när nån satte potatis och lök i Eskilstuna, typ en månad före oss skulle jag tippa.

Ditte sa...

Men du! Vi hade i alla fall himla tur med vädret. Inte ett dugg trist.
Vad gäller er innergård och de bedrövliga tårtbitarna skulle kanske ansvariga göra en del studiebesök. Vi har en vackert grönskande innergård och nu fylld av skir grönska men gräsmattor, buskar olika magnolior, och ett antal blommande körsbärsträd. Så visst går det att få till en vacker innergård.
Kul uppmaning av Paula att följa trädens framfart. Och visst ser en hel del på din bild. Absolut.

KajsaLisa sa...

Ha ha varför inte sätta jordgubbar, sen kan ju hela föreningen dricka champagnie till
Döda torget är nog det tråkigaste du visat av det hittills inget skräp det är ju färdigt så det finns inga ursäkter.
Tack för länken.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Hoppas att det blir lite grönska i där då. Men det där med kala vyer och ensamma centrum verkar tyvärr bli vanligare och vanligare. Jag ska faktiskt ner till Barkarby nästa vecka. Fast där brukar det vara rörelse.

christian sa...

Döda torget är verkligen dött, inget snack om den saken....å planteringar utan blommor är ju inte mycket att titta på.
Fin bild på ditt område, kul att se det så där nerifrån för en gångs skull.

Ha en skön fredag!

Guldkryckan sa...

Ett torg behöver ju något som lockar människor, där får de jobba lite mer tycker jag.
Nu får vi hoppas de får fyllt tårtbitarna med något vettigt, absolut.

Ha nu en fin inledning på helgen.

Annika sa...

Asså, fattar inte, de där tårtbitarna har världens potential att fyllas med de skönaste plantor och blomster. Varför gör man inte det? Fattar till 100 att du tycker att synen på jordbitarna är astrista.
Rätt trist torsdag indeed att döma av dina foton, ja. Men jag vet att vädret levererade.
BP, önskar dig en god helg på ballen ;-) med en god bok och ngt gott att dricka!

Hannas krypin sa...

Hoppas på bättre lycka med tårtbitarna. Vore ju trevligt att se något färgglatt och vackert i lådorna. Kryddor vore ju inte helt fel i och för sig. Ibland blir inte bilder som man tänkt sig. Bättre lycka nästa gång!

Carita Liljendahl sa...

Visst är det trist med Täby centrums torg... där kunde finnas så mycket fint!
Men bilden av kvistarna, grenarna - träden - den är fin fastän fokus ligger lite bakom den du har dig närmast.

Paula sa...

Du kan väl inte hjälpa att det blåser ute och det inte gått att få skärpa i bilden, nog ser jag ändå! Mina foton var också suddiga, av tjugotalet foton var väl fem godkända! Kul att du hänger på, idag tycker jag att våren exploderat i värmen, o då går det för fort, haha. Människan är då aldrig nöjd. Men jag ska ta vara på dagarna, vi ska tydligen få snö i mitten av veckan,trot om du vill