måndag 20 maj 2024

Glad måndag med ”Selfie om konst”




Glad måndag
Har sett hur många humlor och getingar som helst i år. Förstår dock inte att de förirrar sig till min balkong där det endast finns betongblommor. Sedan så blev jag extra glad över årets första trollslända som dessutom poserade så fint.

Selfie
1. Mitt konstintresse på en skala mellan 1 och 5: Helt klart 5, om det gäller tavlor och delvis glas och keramik. Konstformer som scenkonst och musik är däremot inte min grej.

2. Den förste konstnären jag föll för: Det var faktiskt tre impressionister: Paul Gauguin, Henri de Toulouse-Lautrec och Vincent vanGogh.

3. På mina väggar finns: en massa tavlor. Alla är äkta utom ett collage av konstaffischer.

4. Den sortens konst tycker jag får för lite uppmärksamhet: Offentlig konst. Sällan nya utsmyckningar uppmärksammas, trots att kommuner spenderar en procent av sin årsbudget på konstverk.

5. Den senaste konstutställningen jag varit på: Idag faktiskt. Hos Startboxen, som bjuder in en ny konstnär varje månad. Ela Drej är månadens konstnär på ”Boxen”.

6. Hur viktigt är det ekonomiska värdet av konst tycker du? Totalt oviktigt. Skulle aldrig köpa ett konstverk "bara" som investering. Jag vill njuta av det som hänger på väggarna.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Klimakteriehäxan är upphovskvinnan till ”Selfie”. Glöm inte att skriva en kommentar hos henne med länk till ert Selfie-bidrag här.

17 kommentarer:

LillaSyster sa...

Läckra vingar på trollsländan, inte det lättaste att fota dem. Bra jobbat. Visst har vi tavlor på väggarna, men inga kända konstverk, det ska möjligen vara en tavla efter mormor målad av Erik Johansson Sandsjö.....viktigast är att man själv gillar det som finns i hemmet. Betydligt svalare ute idag.....hoppas att värmen kommer tillbaka.

femfemman sa...

Vad är konst? Svårt att dra gränser. Fotboll på tv nu. En vacker passning/mål är oxå en konst.
Jag gillar det mesta vad det gäller konst... utom dans. Och så har jag svårt för abstrakta målningar.
Vad är äkta konst? Räknas mina egenmålade oljemålningar dit månne?
Go kväll

Hanneles bokparadis sa...

i städer finns bikupor på hustak, de hittar tydligen.

Maken och jag var på teater i går, försöker variation är kul.
Våra väggar är fulla av bokhyllor... Göteborgs-Posten skriver om ny utsmyckning. Ekonomiskt värde är oviktigt.

nalta norrland sa...

Trollsländor brukar jag se först i mitten av juli typ sensommar.
Kost ligger Dig varmt om hjärtat.
Ibland kan jag tycka det är konstigare att förstå konst 😅 att det dessutom typ är värdefullt gör viss konst konstigare.

Ditte sa...

Vilken trevlig selfie! Och ett spännande ämne. Tycker Klimakteriehäxan är
helt suverän på att komma med idéer och frågor. Brukar titta in till flera som är med bara för att det är roligt.
Funderar alltid på vad jag skulle svarat.
Vad gäller dina svar så kan jag nog instämma i alla . Mer eller mindre.Musik och en hel del scenkonst gillar jag dock.
Så himla roligt med Startboxen som har olika konstnärer varje månad. Vällovligt.
Bilden på trollsländan är jättefin och jättekul att den valde att posera framför din kamera.

em sa...


Så bra att du tog upp den offentliga konsten — den tänkte jag inte på. Ibland framgår det inte ens vem som är konstnären.
Jag har (hade?) en liten namnlös favorit på Valhallavägen, fast kanske har den fått en skylt nu.
Margaretha

KajsaLisa sa...

Snyggt jobbat med kameran, insektsfotografering är inte lätt.

Stefan sa...

Grattis till trollsländan. Fina bilder. Har själv inte sett några än, inte ens på de platser där de brukar hålla till.

Hanneles bokparadis sa...

du skriver att broderier samlar damm, gör inte riktiga tavlor det? 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Så roligt att läsa dina svar! Fin trio konstnärer du nämner. Håller med dig om offentliga verk! Och det finns ju i grund och botten bara ett enda skäl till att ta hem ett konstverk: man gillar det.

Guldkryckan sa...

Finns ju mer än man tror i konstform på gator och torg.
Stort grattis till din första trollslända för i år, en annan får vänta ett tag till. 😁

Ha nu en fin dag Bp.

Gunnel sa...

Tjusig bild på trollsländan! Va har tydligen samma smak när dte gäller konst. Jag tycker med att man ska gilla konsten man har och inte bara se det som en investering. Då kunde man ju lika bra tapetsera med sedlar.

christian sa...

Inte mycket gemensamt här inte....ja det skulle va sista frågan då. Att du var en sån konstfantast å även har bra koll vad jag förstår var ändå lite överraskande, en hel femma på den......sen kommer jag med min lilla svaga etta....
Kul att vi alla är olika!

Ha det gött!

Annika sa...

Wow, snygga foton på den trollsländan. Riktigt tjusigt fotat!
Inte jag heller skulle aldrig köpa konst bara som investering. Jag måste gilla konstverket i fråga och det ska står framme.
Och ja, den offentliga konsten borde få mer uppmärksamhet. Den är ju så viktig för oss som ser den, både medvetet och omedvetet.
Glad tisdag önskas!!

Susjos sa...

Verkligen en tjusig bild på trollsländan!
Spännande svar på veckans selfie, om konst kan jag inte mycket, men såklart ska jag nu svara på Klimakteriehäxans selfie!
Kram!

Mias Mix sa...

Fin trollslända! Vi har också extremt många getingar. Flyger in så fort vi har dörren öppen...
Vi har blandad konst, allt från Matisse till egna foto-förstoringar och lokala konstnärer. Gillar blandningen.

Carita Liljendahl sa...

Glömde Selfien i början av veckan...
Sländor är vackra, men jag vet inte varför jag tycker att de också är lite obehagliga. Tack ändå för Glad måndag-bidraget 🥰😄