söndag 1 september 2024

Skyltsöndag #486

Idag bjuder jag er på en ”japansk triss” från min lokala favo restaurang Gima samt en himla rolig felstavning som jag har hittat vid dagens-lunch-disken hos min lokala ICA. Enjoy!

Jag gillar dessa flaskor med färgglatt innehåll – att titta på, inte att dricka alltså. De innehåller kolsyrad läsk. Den enda jag kan urskilja är litchi-läsk.Här ser ni menyn samt en skylt med restaurangens öppettider. Det är helt enkelt för mycket för Geishan som måste vila en stund.

Den vinkande gyllene katten Maneki Neko har ni säkert sett på asiatiska restauranger. Den har sitt ursprung i Japan och är en känd, lyckobringande figur. Den kallar till sig något/någon för att bringa tur respektive pengar! En sådan katt finns även hos Gima. Men senaste tillskottet är en rörlig ”sushi chef” som drivs med solceller och som gör just sushi – hahaha:-)

Veckans höjdare: Avslutningsvis tänker jag bjuda er på en annan matspecialitet  - en koja i vitvinssås. Den fanns hos min lokala ICA i veckan. Gissar att min ICA var ensam om den rätten:-)

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

16 kommentarer:

Åke sa...

Färgglatt skyltat helt klart! Ugnsbakad lax, jo jag tackar :) En fortsatt trevlig söndag :)

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härliga flaskor med många färger =)
Ja man kan undras vad detta är för sorts mat med Koja? Gissar på det skulle stå Kolja.. =)

Önskar dig en fin söndagskväll! =)
Kram

Guldkryckan sa...

Dricker ju knappt nån läsk längre men fina flaskor var det ju där, unikt på den svenska marknaden kan jag tro.
Felstavning av biblisk proportion där ju, men det får väl gå för denna gången. ;)

SV: Vet inte hur de gör i de yngre åldrarna, 1-3 till exempel, men det är väl på högstadiet de värsta kombattanterna utmärker sig.

Ha nu en fin kväll Bp.

LillaSyster sa...

Du bad inte att få köpa en koja =)
Så söt sushichefen är.

Hannas krypin sa...

Härliga skyltar du bjuder på! Har velat vara med varje söndag men jag har inte hittat några roliga (eller tråkiga) skyltar att bjuda på.

nalta norrland sa...

En koja i go sås vore kanske inte så dumt 😜 beroende på vad kojan är gjord av 🤔💭❓
Fina flaskor 🤩 Jag hade kunnat skylta med flaskor eller rättare sagt burkar om jag kommit på det 😅 Elin har en samling lite eljest FANTAburkar.
Du lyckades bra med skyltningen 👍

byblixtra sa...

Läskedrycksflaskorna var nya för mig men så har jag inte varit på en japansk restaurang men vinkande katten känner jag till. :-)
Koja i vitvinssås kan nog vara något träig i smaken. :-D

Anki sa...

Flaskorna är fina att titta på, men troligen för söta att dricka ...
Snyggt skyltat!

Äventyret framtiden sa...

Uppriktigt sagt så skulle jag nog inte ha förstått att det var läskflaskor vid en första blick. Jag gillar dem, de är glada flaskor...
Koja i vitvinssås...kan nog behövas lite vitvinssås till en koja som jag gissar att skulle bli lite väl träig annars. Kolja är ju annars rätt ås gott. Bra skyltat BP!

Ditte sa...

Väldigt snyggt skyltat! Och just de asiatiska restaurangerna brukar ju bjuda på en en hel del av det "lilla extra". Katten är ju vanlig i många asiatiska länder och har lite olika namn. Kul med den rörliga "sushi chefen".
Ja, undrar just hur "kojan med vitvinssås smakar". Kanske bad du om ett smakprov. /Ditte

Klimakteriehäxan sa...

Fastnar för erbjudandet om koja i vitvinssås. Om kojan är gjord av ris lär det gå åt mycket sås ...
Detta är första söndagen på evigheter som jag inte hade minsta lilla skylt att bjuda på.

Anonym sa...

Tycker läsken ser rätt sötsliskig ut. Nej hon kan ju inte stoppa i sig allt på en gång. Katten har jag missat. Koja i vitvins sås låter lite träigt. Hoppas dom lagar godare mat än dom kan stava.
Länkar upp dig nu, kajsalisasblogg.wordpress.com

Stefan sa...

Efter Uniteds förlust mot Liverpool hade jag gärna satt upp en skylt med texten "STÖR EJ". Både för min egen och andras skull.

Hanneles bokparadis sa...

köpt japanskt öl på Systemet

PROFESSORDEUTSCH sa...

Hahahahaha....vilken höjdare, du sa väl inte till hoppas jag....det måste ju alla få läsa "koja i vitvinssås"...underbart! Kocken var också skoj å flaskorna färgglada å uppseendeväckande men inte vill jag dricka det....
Ha det gott!

Susjos sa...

Färgglatt i din blogg idag, jösses vilka färgglada flaskor, skulle inte våga mej på att smaka en enda...
Koja i vitvinssås, jo jag tackar ja ;-)
Kram