söndag 10 juni 2018

Skyltsöndag #161

Jo då, även den här veckan blev det en helt okej skyltskörd hos mig tycker jag. Upptäckte nämligen ett antal skyltar på ”saker” som jag inte ens visste att de fanns. Bara en sådan sak. Nästan en röd tråd ju;-) Enjoy!



Ägg vet jag vad det är. Använder dom ofta till omelett, äggröra, i hård- och löskokt form. Jag menar ”riktiga” ägg alltså. Sådana som man knäcker om ni förstår vad jag menar. Men av en ren slump såg jag dessa varianter hos den lokal ICA. Flytande ägg eller är det flytande äggula. Å flytande äggvita på det. Den sistnämnda påminner om något helt annat;-) Älskar ägg, men då höll jag nästan på att spy. Så känslig är jag då;-)



Ja, ja. Antar att ni någon gång kommer att tröttna på mina skyltar från Täby Centrum. Men igår studsade jag till – igen. Först en skateboardare – helt okej. Sedan infon om att en ny ”restaurang” kommer att öppna i centrumet – YOI. Aldrig hört talas om den heller. En asiatisk variant av McDonalds. Suck eller dubbel suck. Kan inte bestämma mig riktigt där.


Åsså till veckans höjdare (enligt mig alltså). Har sett många trafikskyltar i mitt liv, men den här med varning för grodor hade jag aldrig uppmärksammat förut. Den stod i Danderyds kommun. Kollade runt lite, men upptäckte inte en enda groda. Körde inte över någon heller;-)

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

22 kommentarer:

Christian Lehmann Gisler sa...

Härliga skyltar som vanligt....
Det där med äggen...alltså...nä....usch
De andra två trodde jag hängde ihop, fast food serverad via skateboard
Sista bilden/skylten har jag sett i Berlin, fast där med tilläggsskylten "varning för halt väglag" OCH där var det faktiskt gott om grodor i det skogsavsnittet :)

Geddfish ♥ sa...

Härlig skyltning *ler*
Jag skulle ALDRIG köpa vare sig flytande ägg eller flytande vita i någon plastdunk! Näe! Jag har sett detta, men vad naf.
Ägg, som är känsligt och naturligt, ska knäckas som det sig bör!

Grodskylten kom mig osökt att tänka på Midsommar. "Små grodorna, små grodorna..." och inte ville jag köra på en groda. De hoppar i stället ut ur munnen ibland, haha!

Johanna sa...

Flytande ägg? Tja vad säger man.... :)
Jag blev nästan lite nyfiken på den nya restaurangen, du får uppdatera oss sen när den väl öppnat.

Kul med grodskylt, det har vi en här i skåne med... för lövgrodor tror jag.. bra du inte körde över någon.

Oh ja jag tänker fortsätta må bra, det lovar jag. Nu har jag mer vetskap om vad jag gjort mot mig själv, men har en bit kvar och kämpa.

Jag har fått ett liknande jobb här på orten jag bor, så därför jag flyttar. Dels för Erik med bytt jobb och jobbar 45min utanför stan nu. Så kände att någon av oss skulle jobba nära för Hugos skull, han blev jätte dålig på fsk en dag och det var riktigt jobbigt och köra så långt för komma till honom. Nu kan jag vara där på 10min ( inte för jag hoppas han blir så dålig igen).

Åke sa...

Jag blir aldrig less på dina skyltar från Täby :) Men flytande ägg... nej där backar jag dock. Ägg ska kläckas manuellt serru!!!

Grodor ja... har sett tusentals grodyngel i havet, så rätt var det är startar den stora vandringen... det känns inte kul att kliva på dem... så man undrar hur många som tar sig över vägar och så...

En fortsatt trevlig söndag till dig!

Ama de casa sa...

Den där typen av flytande ägg har jag sett i USA. Har inte tilltalat mig ett endaste dugg. Däremot har jag lyckats köpta kokta, skalade ägg. Mycket praktiskt till frukost på motell :-D

Grodan var ju bara för söt! Synd att du inte hittade nån riktig, men å andra sidan har du ju redan din prins :-)

Härlig skyltning!

Klimakteriehäxan sa...

Som vanligt skyltade jag långt tidigare än du ... och som vanligt har jag bara en skylt, medan du alltid får ihop en hel drös!!! De där flytande äggen har jag aldrig sett. Känner viss tveksamhet ...

Olga T sa...

Oj oj oj, här var det mycket nytt. Heller aldrig hört talas om flytande ägg!!
Grodskylten blir min favvo :)) Tycker de är ganska kul varelser.

Anki sa...

Häftig skyltning som alltid ... men alltså ägg på plastdunk! Bläääh ... aldrig!
Grodskyltar ser man här och där - de första jag såg var på Öland för många, många år sedan.
Högst upp på det gula på grodskylten sitter dessutom en liten förskrämd figur med öppen mun!

Ditte sa...

Jag läser, tittar och ler. Flytande ägg? Vem har behov av dessa och undrar vilka tillsatser som finns här. Nåja, lika bar att inte ens undra. Skulle inte köpa någon av dem. Nu är det juni och inte första april, men man kunde ju tro det. Skratttade gott år skateboardåkaren. Kanske ska de testa att ta ett varv uppåt väggarna.
Kanske hänger skyltarna ihop. Långsam mat som är snabbast. Kanske levereras den per skateboard. Humor!
Grodskylten har jag inte heller sett men jag tror de är frislysta.Men inget kors på den så kanske många klarar sig just genom att bilisterna ser upp. Snarere framåt -utåt.
Tack för en toppenskyltning med extra humor.

Paula sa...

Jag var krögare i mitt förra liv på 90-talet och redan då kunde man köpa flytande ägg.. I storkök är det mycket praktiskt. Eller om man nu mot förmodan bara vill ha äggvitor o vispa maränger av...
Grodan var fin, jag har inte sett någon grodskylt, dom kanske bara bor lokalt i Danderyd, du vet, grodorna blir rika prinsar när man pussar på dom!

Mias Mix sa...

Skulle aldrig någonsin köpa flytande ägg, men precis som Paula skriver har det funnits i restaurang-världen länge. Och när man blandar vissa drinkar behöver man äggvita och det hade vi i såna där spray-burkar, typ som det finns grädde i nu.
Grod-skylten är jättesöt! Påminner mig om skyltarna med leguaner på Galapagos. Det var ju en himla tur att du inte körde på nån groda :) Ha det så bra! Kram

KajsaLisa sa...

Att man skall köpa en flaska av varje, förstår jag, men jag saknar en påse skal och sen det värsta, hur fan sätter man ihop det?
Nej vi tröttnar inte på dina Täbyskyltar, faktiskt väldigt varierande, det dyker hela tiden upp nya.
Grodorna har helt enkelt blivit för många och orsakar trafikolyckor, man får jobba hårdare under grodjakten i höst.

Susjos sa...

Va, ägg på flaska? Jösses, det har jag aldrig sett, och vet inte om jag skulle köpa heller? Jag säger då det!
Spännande med en asiatisk snabbrestaurang...eller inte?
Söt varningsskylt för grodor, såg en varningsskylt för vildsvin när vi åkte upp till Rörvik, hann inte fota skylten dock!
Visst är det våra USA-resevänner vi var hos i helgen, Tobbe är också intresserad av fotbollstipset, han är redan med i ett på hans jobb, men kunde tänka sig även detta, jag mailade länken till honom, få se om han hinner fylla i dokumentet ...
Ha de gott!

nalta norrland sa...

Grodd-skylten får Du extra + för :D

Ägghistorien däremot... OMG jag är oxå känslig ;-)

Steve sa...

Flytande ägg??? Nej, tacka vet jag nyvärpta ägg från grannens hönor.

Grodor månas det om på många sätt. Det finns ju oxå särskilda övergångsställen / undergångsställen för grodor.

Emma, Sol som sol? sa...

Äggvita i flaska på ICA har funnits länge, det fanns flera år innan jag flyttade så säg att det säkert funnits i närmare 10 år. Har jag köpt? Nej. Men däremot smart idé att ta tillvara något som blivit över från all äggula som väl används i andra produkter där äggvitan inte behövs.

Om jag visste att jag skulle göra flera marängbottnar eller liknande där jag skulle behöva mängder med äggvita skulle jag fundera på att köpa en sådan där flaska för annars skulle jag ju sedan stå där med en massa äggula jag inte skulle veta vad jag skulle använda till.

Så nej, tvärtemot de flesta så dissar jag det inte. Finns värre saker att köpa/finna i butikerna. I Spanien kan man till exempel köpa kokt ägg som är strimlade ...

Grodskylten har jag sett, den är så söt! Fick mig att tänka på en gång för kanske 15 år sedan när jag sent på kvällen körde bil med mannen min i passagerarsätet och vi jagade ett åskoväder, han ville fota. Det var hundratals grodor på vägen och jag hade fullt sjå med att mosa så få av dem som bara var möjligt. Det var INTE kul.

Johanna sa...

Ja jag har mycket och jobba med, men jag är på god väg tack vare kbt:n, har haft tur som hitta rätt direkt, en som verkligen pressar mig och säga som det är. Hennes sanningar om mig gör ont, men det hjälper mig gå vidare :)

Blev inte mycket regn idag, idag är det mulet och bara väntar på lite regn, kommer väl lagom till jag hämtar Hugo på förskolan.

Susanne sa...

Jag har sett denna märkliga form av ägg och funderat på vem som vill ha ägg i dunkform ;)

Stare Ström sa...

Varning för grodor har jag inte sett förr! Varning för igelkottar har jag. Jättesöt!
svar: Lite tråkigt när alla växter vissnar i förtid, men ska absolut inte klaga på vädret. Fast det är skönt denna dag då det är mulet...

Eva Trillian sa...

Flytande ägg? Verkar både onödigt och äckligt!
Tummen upp för grodskylten :)

FREEDOMtravel sa...

Flytande ägg? Nej, man blir inte jättesugen ... Jag minns att jag som barn fick följa med till en kompis pappas jobb. Han var kock på en stor restaurang i Lund som heter Sparta. Han visade oss hur de tryckte ihop äggen i en maskin så att det inte skulle bli några "ändbitar". Det ville de nämligen inte ha på landgångarna ... ;)

Annette sa...

Pastöriserade ägg och vitor, nej usch! Många som tränar mycket och äter enligt något program med mycket protein köper sådana dunkar med vitor eftersom de då får i sig proteinet som finns i vitan, men inte fettet som finns i gulan. Själv äter jag alltihop från våra egna höns, och det skulle inte falla mig in att äta det där från en dunk. Efter att jag fått höra att äggrörorna på hotell också kommer från dunkar äter jag inte det heller, utan bara hela ägg. Vart tog naturligt ätande vägen undrar jag?