fredag 29 juni 2018

F F F – FotbollsFri Fredag

Inför åttondelsfinalerna var det en spelfri dag i pågående fotbolls-VM, vilket betyder att jag kunde vila upp mig en aning från min roll som ”fotbollskommentator från tv-soffan”. Helt befriad från fotboll blev denna fredag dock inte som ni kan se;-)

Manifestation i Kungsträdgården - #backadurmaz

Om ni minns Sveriges match mot Tyskland så var det ju Jimmy Durmaz som förorsakade frisparken som ledde till Tysklands segermål i den 95:e minuten. Efter matchen fick Durmaz inte bara rasistiska påhopp utan även hot mot sig själv och sin familj. Så idag klockan 17:30 hölls det en manifestation för att backa Durmaz i Kungsträdgården. Mycket bra där! Läs mer här och här. För en gångs skull var jag på rätt plats dock vid fel tidpunkt idag;-)

Östermalm
Det måste nog varit minst ett halvår sedan jag besökte Östermalm och innerstaden. Ärligt talat är glad för det. Varken maken eller jag kände igen oss på Östermalm till exempel, då hela Nybrogatan är en enda byggarbetsplats. Alla gamla charmiga butiker och restauranger fick ge vika för ytterligare ett lyxhotell i anslutning till anrika Östermalmshallen. Gatan var för trång för att ta ett bildbevis.

Sergels Torg

Att jag älskar byggkranar vet ni ju, Men när jag såg att hela kvarter vid Sergels Torg, närliggande Regeringsgatan och delar av Kungsträdgården liksom inte fanns mer blev jag lite förvånad. Såg du det igår Ditte? Anrika Vickan är ett minne blott. Sergels Torg har aldrig tilltalat mig, det är Stockholms fulaste och minst charmiga plats om ni frågar mig, men som det sett i flera år nu är det bara kaos. Undantag är Plattan. Lugnt och fint i solstolarna där. Tror att Klimakteriehäxan blir glad att se bilden.




11 kommentarer:

nalta norrland sa...

Jag såg bilder från manifestationen och jag har även hört att regeringen ;-) ska ta sig till Ryssland som de bojkottade från början men nu vill de ledande politikerna se åttondelsfinalmatchen live å då är dem icke längre lika solidariska mot England.
Vet faktiskt inte ifall det heter åttondelsfinalmatch eller om jag döpt om detta evenemang.. men Du lär ju förstå mig :)

Jag läser David Lagercrantz Mannen som sökte sin skugga
Jättebra!! Bästa Lagercrantz boken jag läst!!

Ditte sa...

Bra där med manifestationen. Had eplaner på att vara ädr men annat kom emellan.Ja, dessa kranar, tycker de tagit över stan. Vet att du gilar dem men väl många nu. Noterade tyvärr inte att Vickan var borta, gick på andra sidan Kungsan. Så trist! Har många roliga minnen därifrån. Hela stan är i förändring verkar det som om. Och Sergels torg har heller inte innan i mina ögon varite en hit.Jag är ju inte heller så förtjust i Plattan men lite bättre nu med solstolarna.
Har vilat mig i form inför ommande matcher och hoppas du gjort detsamma så du kan hålla kommentatorsställningarna.

nalta norrland sa...

svar Ha ha 😁 norrlänningar är sega så visst hade vi klarat av +30 helt utan att klaga 😁👌 precis dom vi härdar ut när det är minus 30 å vi ändå vidtas utomhus
Ja Du har så rätt, jag lär gå dubbelt upp om jag fortsätter att curla min mor 😉
Vi får väl hoppas hon tar ditt ansvar... Go natt å sov så gott

KajsaLisa sa...

Tyvärr var jag inte där, men bra jobbat av dom som var det, rasisterna tar ju varje chans dom hittar att kasta skit på folk.

Anki sa...

Såg om manifestationen på tv och hade gärna varit med ... fruktansvärt hur han och hela hans familj blev ansatt av elakheter och olaga hot!
Angående ny- och ombyggnationen så kan jag inget säga - jag har inte varit i Stockholm på måååånga år, så jag kan liksom inte relatera till hur det såg ut innan :)

FREEDOMtravel sa...

Stockholm är en vacker stad. Förutom de mest centrala delarna ... Ser förskräckligt ut där, inte minst nu!

Olga T sa...

Hot - oavsett ursprung - ökar nu och det är förfärligt!!
Ja det var märkligt igår när det inte var ngn fotboll på TV. Abstinensbesvär.
Ännu en solig dag här och jag ska bege mig till golfbanan. Längtar till Stockholm när jag läser ditt inlägg.

Christian Lehmann Gisler sa...

Skamligt att det finns så mycket utrymme för "fotbollsidioter", men bra med stöd!
Att bygga är väl Sveriges nationalsport, här i stan bygger de om/stänger av gator stup i ett, trafikkaos.... :)

Steve sa...

Lovvärd manifestation där i Kungsan.
Tråkigt om alla gamla vackra kvarter får ge vika för nya lyxhotell.
Jag antar att du redan tagit på dig "kommentatorskostymen" igen.

Ama de casa sa...

Visst gjorde han ett misstag, men fy vilka dimensioner det hela tog! Vidrigt. Himla bra att så många har tagit ställning på hans sida.

Jösses vad med kranar i innerstan!

Ikväll blir det fotboll igen - fast inte så roliga matcher, har just ingen att hålla på. Portugal, kanske. Imorgon däremot så håller jag på tre av fyra :-D

Carita Liljendahl sa...

Den där blusen skulle jag gärna bära.
Fint att han får så mycket stöd.