torsdag 7 juni 2018

Bloggfoder!?


Varning för känsliga bilder!

Nu heter ju min blogg inte Konstellerkonstigt utan en anledning eller hur!? Om ni orkar titta på de två följande bilderna så förstår ni varför.

Makrill
Det är på torsdagar som den lokala ICA får in leveranser av färsk fisk och skaldjur. Då är det många kunder som passar på och köper önskad firre. Damen före mig valde två färska makrillar. Att hon ville ha dom rensade säger sig ju självt. Ja, själv svalde jag kväljningarna och fotade ”blodbadet”. Min kompis Andreas från köttdisken såg det hela och ropade till sina kollegor:

- De här bilderna kommer ni att få se på hennes blogg sedan. Å jag är då glad att jag inte jobbar i fiskdisken.



Kunde inte instämma mera.

Bakelse
Nu kan jag ju inte avsluta det här inlägget med två så äckliga bilder. Så jag bjuder även på den här lilla estetiskt väldigt tilltalande bakelsen hos vårt nya stamställe. Äntligen fick den svengelska maken smaka på ”custard” igen. Och om ni inte vet vad ”custard” är så är det den gula geggan mellan botten och jordgubbarna. Så nu vet ni det också;-)


17 kommentarer:

nalta norrland sa...

Tror jag avstår både makrill i blodbad och bakelse med gul gegga ;-)

Olga T sa...

Häftiga bilder på fiskrensingen!
Jag tror den bakelsen var godare än vad min tårta blev på nationaldagen.

Geddfish ♥ sa...

Jag tar hellre ett fiskrens än en bakelse, så konstig är jag!
Häftiga bilder. Bra gjort.

Paula sa...

Custard = mormors hosta? samma? det som ligger i en del wienerbröd...
Det gillade jag på den tiden jag åt sött.
Nu är det jag själv som står för sötheten, hehe
Har inga problem med bilder på blod eller fisk, men, jag har stora problem med intag av fisk med ben, jäääk va äckligt. Är inte makrillen en väldigt benrik fisk? När man köper rökt makrill så får man en hel nåldyna i munnen., jäk jäk
Trevlig helg!

Susjos sa...

Tack för Mail och länken i ditt förra inlägg!
Spännande med fotbollstips... tror dock att det blir maken som får tippa!
Vi får kolla in dokumenten bättre på datorn när vi kommer hem!
Mums för färsk fisk, fast nog ser bakelsen godare ut!
På midsomrarna brukar väninnan baka en god marängtårta med lemon curd... och jordgubbar, den tårtan gillar t.o.m jag!

Ditte sa...

Vad gäller makrillen så avstår jag den till förmån fär de som uppskattar den. Generöst va? Och att ha mig i en fiskdisk vore inte bra för en butiks inkomster. Helt klart! Men jag har en gång fått rensa abborre som jag sjlv fick upp. Inte med framgång direkt och den har för många ben i sig för att ätas av mig. Och säkert fuskade jag också med rensningen när ingen såg på.
Jordgubbarna så roligare ut och fint att maken fick smaka på "custard". Hoppas han gillade det han fick.

FREEDOMtravel sa...

Ser lite blodigt ut faktiskt ;) Vi köper ofta fisk hel, men jag överlåter med glädje den där rensa-aktiviteten åt Peter ;)

Steve sa...

Kul att ICAnerna har koll på din blogg som verkligen gör skäl för namnet.

Jag trodde för ett ögonblick att bakelsen var en macka med ostekta sockrade köttbullar och mustard. Nu vet jag vad custard är oxå.

Anki sa...

Haha ... du är rolig du :) Makrill är gott och jag är inte ett dugg äcklad av blod eller annat som blir vid rensning ...
Custard - aha nu vet jag vad det betyder - "mormors hosta" säger en del :)
Ser gott ut och fint dekorerad.
Andreas har koll på dig och bloggen!

Jodå, jag vet vad de gillar, men hade inte tillgång till några utvalda godsaker till dem just då :)

Anni sa...

Känsliga bilder? Nja, känsliga läsare kanske mår dåligt däremot. :-)

Det där med custard är intressant, jag har något minne av att mina Yorkshirevänner berättade en speciell historia om bakgrunden till den och att man inte ska jämföra custard med vaniljkräm. Minns dok inte mer, jag får fråga dem. Annars tänker jag alltid på Beatles I Am The Walrus, när jag hör custard - den texten är äckligare än mormors hosta :-D :-D

Emma, Sol som sol? sa...

Ja, det gäller ju att leva upp till sitt namn, särskilt om man valt det själv!

Bakelsen såg smarrig ut! Och jag tänker mig att det är egentligen skillnad på vaniljsås (som vi - eller i alla fall mannen min - låter pajen bada i) och vaniljkräm (mormors hosta, sa jag och fick mannen min att nästan avstå att äta sitt älskade wienerbröd med vaniljkräm på) som man brer ut som ett lager i tårtan. Konsistensmässigt är det ju skillnad på sås och kräm. En sås kan i och för sig vara krämig men en kräm ska inte vara såsig.

Ama de casa sa...

Fisk är ju gott (när dom inte är för beniga) men det varken luktar eller ser aptitligt ut i en fiskdisk. Eller ännu värre en fiskmarknad i ett varmt land...

Jag föredrar att titta på den gula geggan i det här fallet :-D

Eva Trillian sa...

Fisk är gott och jag är glad för alla riktiga fiskhandlare som finns kvar så att man kan få sin fisk rensad #tummenupp :)

Monica sa...

Usch gillar inte blodbad och inte heller
fisk för den delen.
Tanterna däremot gillas skarpt påminner
mej om Povel Ramels Kafferepet HIHI som
var poppis i min barndom.
Fotboll är inget för mej, spelade handboll
en gång i tiden men det intresset har ebbat ut.
Däremot gillar jag att titta på gymnastik, fattar
inte hur dom fixar vissa moment och lite fina
grabbar att dregla över är ju inte helt fel.
Ha en skön helg :-)

Monica sa...

Fel av mej Kvartetten Synkopen ska det vara inte Povel:-)

Carita Liljendahl sa...

Ja, men då vet man ju att det är färskt - om dom rensar på plats :-)

Christian Lehmann Gisler sa...

Kommentar till fiskbilderna lämnar vi därhän, men bakelsen: Full Pott! :)