lördag 9 juni 2018

Selektivt minne


Bilden är dagsfärsk. Det här trädet på innergården har fått sina första gula blad. Lite tidigt kanske, men så har det varit med ett tag också. För att vara ärlig så tror jag inte att vi asfaltbönder och soldyrkare bryr oss så mycket att gräsmattorna är gulbruna och löven gula. Det är ju en helt normal syn på till exempel Costa Blanca och Costa del Sol i Spanien vid den här årstiden.


En god nyhet till er som inte gillar sol, värme och långa ljusa kvällar. Igår öppnade en ny butik i Täby Centrum - The Candle Shop. Hyllmeter med block- och doftljus väntar på att säljas till alla som vill ha det ljusare under de mörka höst- och vintermånaderna. Senast om fyra månader är det dags igen - för levande ljus alltså;-)

Idag kan vi nollåttor blicka tillbaka på fyra veckor med strålande sommarväder. Visst har jag ett väldigt selektivt minne, men soliga somrar tror jag nog att jag skulle komma ihåg. Men det gör jag faktiskt inte, speciellt inte en så tidig och lång sommarperiod. Ni som har bättre koll än jag, rätta mig gärna!

Konstigt
Det som jag tycker är väldigt konstigt är att många gnäller ändå. Ifjol då hela sommaren regnade bort beklagade vi oss högljudd över vattenmängderna och det konstant gråa vädret. Så vi längtade efter sol och värme. Ja, nu har vi ju fått det vi hoppades på för ett år sedan. Ändå hörs det jämt röster som kräver regn. Ja, jag vet – lagom är bäst. Men ibland undrar jag hur vi vill ha det - egentligen;-)

19 kommentarer:

Ditte sa...

Jag har för länge sen slutat att lägga energi på att klaga på vädret. Det hjälper ju föga. Däremot tycker jag det är trevligt med vackert väder och "lagom" värme. Älskar dessa ljuvliga kvälllar som jag bara nu hunnit med under en vecka. Nåja, en kväll var det väl inte direkt skönt balkonghäng. Men försumbart.
Förra sommaren kom det en del regn, men jag jobbade en del och hitttade då fina dagar runt om där jag var.
Så lika bra att njuta medans tid är. Och jag tror inte många vet hur de vill ha det. "Lagom" kanske är svaret.
Jag minns att sommaren 1959 var riktigt varm, hade just flyttat till Solna då.Men värmen kom i juli och inte så här tidigt. Nu tackar jag och tar emot.

Eva på Seniorvinklat sa...

Jag vet man ska inte klaga. Du har helt rätt. Bara lite regn och lite svalare så ska jag inte säga knäpp.

Geddfish ♥ sa...

Jag njuter så mycket som jag någonsin orkar! Älskar sol och värme, med förstånd. Man behöver inte exponera sig för solstrålning, men bara det att kunna vara ute utan att frysa och att känna de ljumma vindarna, är så himla gott. Idag är en sådan dag.
Men, människan blir aldrig nöjd - i allmänhet. Det är ofta mycket gnäll. Vädret kan vi inte påverka.

Emma, Sol som sol? sa...

För mycket av det mesta här i livet är ju onte bra, sägs det. Förstår de med trädgård eller mark att de vill ha och behöver regn nu ...

Geddfish ♥ sa...

Glömde skriva varma somrar som jag minns. Med bestämdhet 1959 (mycket getingar), 1969 (äldste sonen föddes), 1992 (Sarah blev sjuk) och 1998 (vi åkte till Danmark).

nalta norrland sa...

Sommaren 94 när Vi gräver guld i USA och fotbolls VM var aktuellt så hade vi en kanonsommar med otrolig värme :)

Nu har ju även jag selektivt minne så kanske har jag fel årtal?

Här kom ju "sommaren" typ 1 juni ;-) ja den svenska normalsommaren... kyligt å blåsigt å fruktansvärt med mygg, dock inget regn än så länge vilket folk klagar över... galet!!
Jag behöver värme, jag fryser om mina händer å fötter :(

Vi har ju haft minusgrader under nätterna...

Ama de casa sa...

När jag var liten och bodde i norra Norrland... Då var somrarna superlånga, soliga och hur fina som helst! Vad hände?
Förmodligen slog det selektiva minnet till redan i unga år... ;-)

Ha en riktigt fin fortsättning på helgen - både du och din relativt nyblivne make :-D

Paula sa...

Har du inte fattat att människan aldrig är nöjd?? För regnigt, för soligt, för varmt, för kallt, för blåsigt, när ska det passa? Never! Jag lider jättemycket av våra bruna gräsmattor och slokande växtlighet, jag är nog lite känslig för sånt. Men aldrig har jag klagat mindre än nu under denna vidriga värmechock. Jag har bestämt mig, det hjälper inget att klaga.
Ljusaffär? Okej då, fast om du frågar mig så blir det inte så många levande ljus ens på hösten. Dottern däremot, hon bränner några varje kväll, minst! Jag tänder mina små bordslampor istället...krass som jag är.

Anki sa...

Så är det ... aldrig är alla nöjda samtidigt.

FREEDOMtravel sa...

Haha, kanske mår man bra av att få klaga lite! ;) Vädret är fantastiskt i år, så för egen del har jag inga klagomål. Men jag kan ju förstå att brist på regn kan innebära problem för bönderna ...

Carita Liljendahl sa...

Torkan har väl gjort sitt för att bladen gulnar redan... :-(

Candleshop vore rena rama eldoradot för mig!

Monica sa...

Inte vet jag men du kanske inte klagar
även om vattnet tar slut, varför kan vi
inte få en (normal) sommar.
Jag bor ju lantligt så jag upplever på ett
annat sätt vad torkan gör med djur och växtlighet.
Och för dom som vill ha höst i slutet på Juni GRATTIS.
Ha det bra passa dej bara så du inte får värmeslag :-)
PS du har fel klarar mej utan både blogg och facebook
min repa på Danderyd för två år sedan har fått mej att
se helt annorlunda på livet DS

Klimakteriehäxan sa...

Lustigt nog verkar jag vara ensam om att minnas förra sommaren som varm och fin - jag badade ju oavbrutet! I år har jag verkligen försökt ta vara på solen och struntat i sånt som städning etc, eftersom vädret ju snabbt kan vända. Likväl är det lite trist att det är så stor brandrisk och att gräs och blad gulnar redan. Men det är smällar man får ta! Ser fram emot dagens kommande skyltar!

Steve sa...

Märkligt vald tidpunkt för öppnande av en ljusbutik.

En skön grej med värmeböljan är att det är en extra bonus att vara morgonmänniska. Jag njuter varje morgon när jag vid 5-tiden öppnar fönstret vid min datorplats och smeks av svala vindar. Ytterligare bonus är att äta middag ute i trädgården vid 7-tiden på kvällen. Det finns för- och nackdelar med vilket väder vi än bjuds, men visst är LAGOM bäst.

Åke sa...

Instämmer i Dittes mening: slutat att lägga ned energi... Väder är väder :) Sitta ute, öppna fönster med ljumma vindar instämmer jag med Steve också.

Christian Lehmann Gisler sa...

Klagar aldrig på vädret, förutom när det blåser jämt och ständigt (?), men risken är att sommaren snart tar slut och då har inte ens semestrarna börjat

Susanne sa...

Mitt önskeväder ser ut så här:
Lite regn på nätter och sol och +30 på dagarna.

Eva Trillian sa...

Tur att vi har vädret att klaga på ändå ;)

Annette sa...

För min egen del har jag gillat både förra sommaren och den här :) Men förra sommaren var en extrem sommar som ledde till den där höbristen jag nämnde i en annan kommentar, och nu blir det en extremsommar igen med torka, och samma konsekvens som förra året. Många äldre hästar som fått vara kvar som sällskap till en annan häst skickas till slakt när det inte finns hö, och skadade hästar tar samma väg. Likadant med kor, grisar, får när det inte finns mat till dem. Blir det inte en mer normal sommar med omväxlande regn och sol blir det katastrof för många djur och deras ägare. Sorgligt.