onsdag 6 juni 2018

Nationaldagens olika sysselsättningar





Nationaldagen. Märkte att man kan sysselsätta sig på olika sätt om man inte firar dagen vill säga, vilket de flesta nog inte gör. Dagen är ju aningen konstgjort utan riktiga ”anor” som till exempel i Norge, Frankrike och USA. Men som sagt det finns andra sätt att hålla igång;-)

- Fönsterbytarna jobbade på för fullt, men hade den goda smaken att inte börja borra vid klockan 07:00 utan först 1 ½ timme senare. Tack grabbar!

- De flesta grannar tog sina dammsugare på en promenad på balkongen. Förstår det, då det blåst rejält under natten. Borde kanske också motionerat snabeldraken, men jag hade bättre saker för mig (se nedan).

- Under de otroligt soliga och varma veckorna i maj var det stundtals väldigt dött i Täby Centrum. 14 grader och blåst idag ledde till att hela Norrorts befolkning passade på att shoppa. Butikerna och caféerna skrattar nog hela vägen till banken. Bra det!

- Själv hade jag tur att få tag på Aftonbladets fotbollsbibel, som faktiskt var slutsåld hos den lokala ICA. Efter två timmars knåpande inomhus hade jag sammanställt två fotbollstips (mitt eget och makens), mejlat in dom till Carola som administrerar tävlingen och överfört pengarna för deltagandet. Ett väl förrättat dagsverke om ni frågar mig:-)

PS. Susjos och hennes man vill också vara med på tipset. Hur kul som helst! Mejlade all nödvändig information. Stort tack Steve för tipset om Expressen. Testade och det gick bra så länge lagen hade olika poäng. Men vid samma poäng är det ju antalet mål som avgör placeringen. Då fick det bli manuell räkning. DS.

10 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Ja, man kan ju syssla med olika saker på nationaldagen :-D
Heja och grattis Sverige!

Mias Mix sa...

Kul med fotbollstips. Är det alltså via Expressen? Vet att ni körde på jobbet förut. Vi funderar på att göra ett eget litet tips inom familjen bara. Alla är ju tokiga i fotboll:)
Ja hörde att det varit lite svalare hemma ett par dagar. Imorgon skulle det bli varmare igen tror jag. Här på Zakynthos är det 32 i skuggan. Tur att vi har ac på rummet.
Förresten glömde jag nog svara dig vad lillebror ska heta, det blev en liten Oliver.

Ditte sa...

Ja, en del roligt och givande pyssel förstår jag att du har med det förestående VM. Kul att se hur det hela kommer att gå. Men som jag sagt tidigare att man ju inte liksom komma till ett VM (i vilken sport det vara månde) och vara glad för att man kommit med. Vinst måste ju Sverige satsa på. I alla fall ha de tankarna.

Skönt att du fick tag på bibeln. Jag får leta vidare i morgon. Utsålt här på ett par ställen.

Firat har jag inte, jag satsar, eftersom jag är halvnorska, på Norges dag. Den vet man varför den firas.

Geddfish ♥ sa...

God morgon!
Här läste jag igår kväll, men glömde kommentera, tröttheten tog överhand.
Jag firade inte direkt Sveriges nationaldag, jag är mera uppväxt med Svenska flaggans dag. Men jag gick fram till torget och stadsparken. Lyssnade en stund på musikkåren och Åsa Jinder, som sjöng och spelade nyckelharpa på scenen. Sen gick jag hem.
Ha det fint!

Steve sa...

Tacka vet jag syttende mai, då fyller jag år.

En vecka kvar och lite lätt uppvärmning i kväll med damerna mot Kroatien.

Ama de casa sa...

Ja, nu drar det snart igång. Fast jag tror inte att det blir så mycket hysteri över det hela här i Spanien där intresset för fotboll är tämligen svalt... Haha! Nejdå, det lär bil en himla massa liv på stan och det finns ju väldigt många nationaliteter här också. :-)

Här firades det ingenting alls igår. Norrmännen är bättre på det där... Själv tycker jag att man skulle ha utsett midsommarafton till nationaldag - då vet vi svenskar hur man firar :-D

Anki sa...

Haha ... ja det finns en del olika sätt att fira Nationaldagen på - jag firade med att åka med sonen en sväng i nya lastbilen :)

Anni sa...

En lite påtvingad nationaldag kan man onekligen fira på olika sätt. Jag gillar ditt.

Eva Trillian sa...

Skönt med en nationaldags om inte kräver annat än att vi gör vad vi vill :)
Lycka till nu då - du har väl en riktig chans med ditt tips - du är ju insatt så det förslår :)

Christian Lehmann Gisler sa...

Sveriges nationaldag.....gäääääsp......håller med dig där, tacka vet jag Finland eller Tyskland där finns det saker att fira!
Jag är tveksam om Sverige klarar sig vidare om de inte höjer sig rejält efter de senaste insatserna hur och vem ska göra mål?!?

Snabeldraken :) := :) LOL hahahahaha