tisdag 5 april 2016

Nytta och nöje på hemmaplan



Efter två dagar på hemmaplan kan jag med ett stort leende på läpparna konstatera att vi lämnade Costa Blanca precis vid rätt tidpunkt. Där har nämligen himlen gråtit över vår avfärd sedan i söndags och temperaturen har legat på 14 grader. Samtidigt känner jag att jag gjort nytta också. Jag menar jag har ju faktiskt tagit med mig solen till Sverige, åtminstone till er som bor i stor-Stockholm. Det är jag väldigt nöjd med:-)

Hårt arbete i huvudstaden



Efter en efterlängtad asiatisk lunch på Söder idag var det dags att observera några hårt arbetande killar vid Östra Station. När jag såg dessa tre män och följde deras ansträngningar att få en ny kyldisk uppför trappan till Östra Stations Järnvägsrestaurang tänkte jag osökt på bilden jag tog på kökschefen på Hotel Villa del Mar. Killen med den vita ”kavajen” har nämligen samma jobb på Järnvägsrestaurangen som J. Tomás på hotellet. Ja, lite skillnad är det ju måste jag säga…

På tal om mat och restauranger

Efter att ha sett hundratals duvor, gråtrutar och fiskmåsar (samma sak fast tvärtom, eller vad tycker du AMA;-) ) var det faktiskt roligt att kolla den här saken (artbestämningen överlämnar jag till AMA) som inte blev matad av någon. Den fick minsann leta föda själv på gräsmattan. Fågeln stirrade ett tag på det bruna lövet utan att kunna bestämma sig om det var en ätbar vinge som satt på en fjäril eller ett oätligt objekt av något slag.

21 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Oj, tänk om vitskjortan kommer in hit och ser ditt inlägg, då är jag säker på att han kommer att vilja göra en kommentar, he he.....

Kram ♥

Ama de casa sa...

Haha! En typisk svartmås skulle jag säga :-D
Ser inte så bra här på mobilen när jag sitter och toksurfar innan jag blir av med internet på obestämd tid...
Välkommen hem till solen !

Geddfish ♥ sa...

Asså, här har du ju fördel zoom!!!
Wow.
Vilka ansiktsuttryck på gubbarna!
Jodå, här har varit 14 grader också men en mildare sol, om man får säga så, en som legat och dinglat på molnen.
Nu är det snart läge att invänta en ny dag med nya naglar.

llh sa...

Du tycks ha tagit med dig solen ända till Östergötland - det är jag väldigt nöjd med.
Skumt! Precis ett sånt där brunnslock tittade jag ner på idag på väg mot lunchen och frågande mannen om han visst var Ulefos finns. Det visste vi inte och jag hann inte fota det.(Den här mannen tillhör inte den tålmodig sorten, särskilt inte vid lunchtid :)
Glad att du fick asiatiskt käk idag, jag hade lite dåligt samvete efter rameninlägget ;-)

Mias Mix sa...

Stort tack till dig för att du tig hem sol och värme. Idag har det varit helt underbart! Känner mig som fågeln på sista bilden, jag får minsann också fixa mitt eget käk :)

FREEDOMtravel sa...

Välkommen till Stockholm! Du kom nog lagom till våren här :) Fortfarande kallt visserligen, men nu har de lagt ner massor av småbåtar i Pampas marina = vårtecken ;)

Meta sa...

Ser ut som du har acklimatiserat dig hemma igen. Såna där brunnslock gillar jag att fota set finns många fina och annorlunda.
Ha nu en go mitt i veckan
Kram Meta

Marina sa...

Jaha ja, det skulle inte göra något om du ville dela med dig lite av solen till oss som bor lite längre västerut...

Ditte sa...

Visst har dte varit en fin dag här i Stockholm och asiatisk lunch på Söder kan ju bara vara lyckad. Ja, det beror ju på valet av restaurang förstås.Men i princip och vet man var man ska inta den så är det säkra kort.
Bilden på killarna på Östra är så läcker, deras miner också. Och en ny kyldisk där var nog behövlig. Restaurangen där är ju lite kult och kan absolut vara värt ett lunchbesök emellanåt. Miljön lockar.
Och stor skillnad är det vad gäller bilderna på kökschefen på Hotel Villa del Mar och här. Mne dte kanske här bara är arbetsklädsel. Alltså "bärklädsel".
Och kråkan satt inte i tallegren heller....Fint foto!

Susjos sa...

Tackar för solen som dök upp efter morgonens regn!
Fågeln ser ut som en kaja, googlade och ser att det nog kan stämma!
Haft en underbar dag i stan idag, så många människor på uteserveringarna och i solen..våren är verkligen på gång med stormsteg!!

KajsaLisa sa...

Han i vita skjortan verkar skapt för att fotograferas, vilket minspel :)

Eva Trillian sa...

Väntar nu på att solen ska tröttna på storstan och ge sig ut i landet! Gött att du fick med dig den upp till de här breddgraderna i alla fall ;)

Steve sa...

Du har inte tappat stinget ser jag. En sånt där härligt inlägg där det ena inte nödvändigtvis har något med det andra att göra.

Även en kökschef på Östra Stations Järnvägsrestaurang ska väl slippa bära omkring på kyldiskar så jag förstår att han inte ser så glad ut. Han kanske oxå upptäckt att han blev fotad under utövandet av denna förhatliga syssla.

Somliga får böja sig med ett nedfallet löv. Det är väl bara "förrätten" så det kommer säkert mera.

Ulla Maria sa...

Tjusiga brunnslock ni har i Täby. Rolig bildsvit med den bärande kökschefen och parallellen till hans spanske kollega. Kan tyda på att vi har en plattare hierarki här hemma då även de i ledande ställning kan hugga i och göra grovjobbet.

Anki sa...

Härlig bildkavalkad! killen i vitt ser lite ansträngd ut - slit och släp...

cat sa...

Det är skönt att se när andra sliter i sitt anletes svett ;-) Bra fångat.
Snart är du en fullfjädrad naturfotograf (pun intended)
Det är en liten kaja du har fångat i middagsbestyren :-)

Husbilen-Ellen sa...

Vi har haft 16 gr idag men nu kommer solen igen, så det blir nog några med. Du fick fatt i kul ansiktsuttryck. Kajan fångade du bra!

Unknown sa...

Första och sista bilden i detta inlägg är som om de var extra till mig, så jag tar det så och tackar. Ursnygg Täbybrunn och den gråa intelligenta småfula Kajan har jag fått önskemål om att ta mig an.
Välmommen hem
/Kiki

Carita Liljendahl sa...

Nostalgiskt värre på något sätt - Östra Station! Där har jag stigit på och av otaliga tåg på väg från Täby till jobbet i stan...
Men jag hade inte känt igen miljön om du inte skrivit att det var ÖS.
SÅ härligt att se bilder från alla de där platserna jag ofta besökte 1998.

Marit Johansson sa...

Det är alltid kul att se andra arbeta, speciellt när de gör så där roliga miner, tänker på killen i vitt :)

Ama de casa sa...

Nu ser jag att det är en kaja där på bilden. Fått tag i både gratiswiffi och "stordatorn" (min lilla laptop, alltså ;-) )