måndag 18 april 2016

Helgbilden

I helgen gjorde jag en ny bekantskap här på min hemmaplan i Täby, eller rättare sagt tre nya bekantskaper. Den första heter Square Dance, de två andra var vänner till en före detta fotbollskompis som jag inte träffat sedan 2008. Totalt var vi fem tjejer och min (stackars) make.

Square Dance
Att Täby hade två Square Dance klubbar visste jag inte. Ärligt talat hade jag ingen aning om vad den dansformen går ut på heller. Å jag kan tala om för er att jag fortfarande inte vet, då jag lämnade den tre timmar långa tillställningen efter fem minuter. Är medveten om att vi alla är olika (som tur är), men att titta på något så töntigt och amatörmässigt stod jag bara inte ut med. Medelåldern av deltagarna var ungefär 75 skulle jag gissa. Mina kompisar sänkte ålderssnittet en aning, då de var 20-25 år yngre… Kunde inte förmå mig ta foton från dansen heller, då jag gärna vill behålla mina trogna läsare…

Mat i stället
Med andra ord får mitt bidrag till Helgbilden bli en tilltalande (hoppas jag) matfest i stället. Maken som var klok nog att avstå den nya bekantskapen Square Dance hängde med ”damerna” på en fika, men tackade sedan för sig. Fem kacklande kvinnor var liksom fyra för mycket för honom, vilket jag har full förståelse för. Tog med tjejerna till Vapiano, där matbilderna är tagna. Maten var helt godkänd, vinet gott och cappuccinon perfekt.


QUATTRO STAGIONI: Prosciutto cotto, färska champinjoner, kronärtskocka och Kalamataoliver på hemgjord tomatsås och mozzarella.


NIÇOISE: Mix av bladiga sallader, lätt stekt tonfiskfilé, kalamonoliver, rödlök, gröna bönor, potatis, kapris, ansjovis och ett kokt ägg som smakar bäst med vår hemgjorda Niçoisedressing.


PASTA COZZE: Musslor i en saffran- & gräddsås med körsbärstomater, zucchini och hackad persilja.


Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.

29 kommentarer:

Stare Ström sa...

Förstår att du har återvänt till livet här! Men god mat i alla fall!

Helen sa...

Maten ser riktigt smarrig ut men squardans har jag inte heller någon erfarenhet och kan inte ge något omdöme om. Kul att hänga med gamla kompisar i alla fall!

Comsi comsa sa...



Square Dance får du vänta lite med, kanske om ett par år, hihi... :D))

Den där "fyra stationerna"såg fruktansvärt god ut...De andra rätterna skulle nog också slinga ner men kanske inte samtidigt. :D))

Kram ♥

Meta sa...

Mums fina bilder, jag tycker det är svårt att ta bra bilder på mat. får träna lite mer.
Den dansen är såå kul tycker jag en utmaning kan man säga.Gäller att lyssna och förstå vad som sjungs. Det var på 90-talet vi dansade det.
Ha det så gott och njut av allt
Kram Meta

Anki sa...

Härliga matbilder! Jag skulle gärna smaka den franska (?) salladen i mitten - ser vääldigt smaskig ut!
Square dance är nog inget för mig heller, men å andra sidan så har jag nog ändå dansat färdigt :)

Geddfish ♥ sa...

Smakfullt upplagda matbilder, där! Mums! Och jag blir mätt på hälften.

Det där med Square Dance har aldrig fascinerat mig. Finns mycket sånt på Öland, bl.a. Folk är lyriska. Jag tror aldrig jag skulle bli det även som 75.
Vi har ju alla olika intressen ;)

Emma, Sol som sol? sa...

Mumsigt! Åt en quattro jag med idag!

Square dance är det där når någon står och ropar ut, va? Säkert kul om mna kommer in i det. Eller inte.
Tycker dock att linedance verker fasligt roligt!

Ditte sa...

Squaredance förstår jag inte vitsen med. men säkert roligt för de som gör det.
Vapiano besöker vi då och då.
Prisvärt och jag tycker att det är bra med de olika matalternativen som erbjuds för det finns något för alla.
Dessutom bra att man kan välja och även få provsmaka vin innen man bestämmer sig.
Förstår att ni hade en trevlig kväll tillsammans och matalternativen såg väldigt goda ut.

Steve sa...

Square dance ja. De som dansar ser alltid ut att trivas, men det är en dansform som heller inte jag fallit för.
Quattro stagioni var min favorit på den tiden när jag var en mera begiven pizzakonsument.

Susjos sa...

Åh vilka matbilder! En av mina favvo pizzor är också "de fyra årstiderna" , mums säger jag!
Square Dance? var tvungen att googla och se på YouTube....jösses, inte min kopp av te om man säger så ...tur att smaken är som baken ;-)

Susanne sa...

Min faster som är 86 dansar Square Dance, så medelåldern är nog rätt hög. ;)

KajsaLisa sa...

Det var länge sen jag var på Vapiano, måste nog dit ock testa den pastan.
Jag har också sett scuaredance, det märks att den är från USA dels på cowboyhattarna, dels på att dom är ett bilåkande folk och inte vill röra på sig i onödan när dom dansar. Det finns linedans också och den är ännu töntigare.

Susanne sa...

Sv: Japp. Imorgon kväll kommer jag vara på Tele2. Kommer bli en mycket spännande match.

cissi sa...

Haha, du är då inget fan av squaredans i varje fall och faktiskt inte jag heller. Pasta däremot gillar jag!

Monica sa...

Inte riktigt samma innehåll i Pizzan som när
jag var ut och härjade, men mycket har ju
ändrats sedan stenåldern;-)
Ser smarrigt ut blir lite sugen
Ha en bra dag.

cat sa...

Wow vilka matbilder! Snålvattnet i munnen kom som en störtflod :-)
Ha ha jag förstår vad du menar om Square Dance. För några år sedan stötte jag på kusinen Line Dance och jag har inte haft något behov av att ha med den familjen att göra sedan dess :-)
Fåglarna var ovanligt samarbetsvilliga och jag var beredd att skita ner mig, det var så mina foton tillkom.

Days by Johanna sa...

Nu gjorde du mig hungrig :)

Haha ja de 19500kr kan vi lägga på något annat roligt haha

Mias Mix sa...

Kul att träffa gamla vänner! Och att äta gott tillsammans är ju ännu bättre. Kan förstå din man.
Susanne och jag hade riktigt trevligt i Kungsan!Eftersom din,min och Anitas dejt blev inställd får vi väl kolla efter nåt nytt datum framöver :)

Anonym sa...

Fantastiska bilder på maten ! Föredrar nog det goda framför Square Dance trots att jag aldrig testat men de som dansar har förhoppningsvis roligt tilsammans vilket är viktigast och som sagt, alla är vi olika.

Svar: På mig går det ingen nöd även om jag har kramper i magen lite då och då och ständigt måste springa på toa. Eftersom jag inte känner mig sjuk tog det så lång tid innan jag insåg att något är fel. Har fått provsvar som jag kan inte tyda men ska strax gå till sjukhuset. Maken reste själv då han blir kallad till årliga kontroller efter sin levertransplantation 2008. Skönt för oss båda att få lite egentid :-) Kram/Anita

Ama de casa sa...

Jag har bara sett sån där dans på TV (i filmer) och då ser den rätt kul ut. Kanske en anings töntig då... ;-)

Maten ser jättegod ut - nu ska jag kila iväg (nåja, linka iväg) och käka frukost :-)

anemonen sa...

Milde skapare åt du allt det???!! Den där pizzan såg så god ut och kronärtskocka Yummie.. Ja det andra gick inte av för hackor de rätterna heller. Jag har precis ätit men nu blev jag så sugen på mer mat, me ense det skall jag inte ha för lite karaktär får jag väl ändå ha. Den där dansen är inget för mig heller däremot gillar jag att dansa, men numera sätter nacken streck i räkningen. En och annan foxtrot blir det ju men inte ofta för gubben min han är stel som ett betongblock så han går inte att dansa med för då får jag skaffa en dumper för att flytta honom för jag kan det inte och inte han själv heller hehe. Ha en trevlig vecka för det skall inte jag ha. Ett tandläkarbesök i morgon med förberedelse till en krona som kostar många kronor. Sitter med droppnäsa och allergi så det blir näsdroppar och allergipiller innan så jag slipper söla ner tandläkaren.

Eva Trillian sa...

God mat är alltid gott :) även för ögat!

Ulla Maria sa...

Aptitretande matbilder. Vad gäller Square Dance är jag kanske väl fyrkantig för att riktigt förstå charmen med det, eller kanske inte tillräckligt. Gamla och nya vänner har jag däremot vett på att uppskatta. När sedan vänskapen kombineras med god mat kan det inte bli annat än helt rätt.

FREEDOMtravel sa...

Pastan på Vapiano brukar vara supergod, men man blir så galet mätt... Pasta är lite som pizza tycker jag, gott i början men när man ätit klart behöver man gå och sova typ ;)

Ulrika Landin sa...

Jag sitter här på mitt nattjobb och har sett så många mumsiga matbilder så skrivbordet är i fara, börjar snart gnaga :D

Marit Johansson sa...

Alltsammans ser så gott ut att jag vill gå och äta lunch omedelbart, lite väl tidigt för det :)

Annette sa...

Hm, square dance ger inte några positiva vibbar hos mig... Jag var tillsammans med en kille vars pappa dansade just square dance med sin nya kvinna. Minns deras klädsel, som jag tyckte var fööör mycket. Och själva dansen var inte riktigt i min smak heller, att gå i olika turer fram och tillbaka och runt och sedan byta danspartner. Litet som menuett kanske? Men på den tiden man dansade menuett var det i alla fall vackra kläder och fin musik.

Unknown sa...

Och jag ska lägga till att Linedance det dansar jag...så här har du en äkta tönt.
Mat gillar jag också...den här uppsättningen skulle funka minus skinkan.
/Kiki

Anni sa...

Kvart över midnatt och du gör mig hungrig. Bäst att jag kryper till kojs.