fredag 31 juli 2009

Turist på hemmaplan


Eftersom vi har varit turister i Polen under två veckor tyckte maken att det var en utmärkt idé att fortsätta med detta liv... fast på hemmaplan. Det förlänger semestern på något sätt. Vi tog till och med en karta med oss: jag menar ska man "leka" turist så gör man det på riktigt, autentiskt liksom.

Sofia eller Katarina
För att vara ärligt behövde vi inte låtsas att vara turister... vi var turister: Under ett "pitstop" på Pontus by the Sea, Tullhus 2, Skeppbron började vi prata om utsikten mot söderhöjderna. Diskussionen gällde vilken av kyrkorna vi såg var Sofia respektive Katarina. Mmmhhh, vi har ju bara bott här i 32 år så...
Räddningen blev bordsgrannen, som bekräftade makens "val", ja, ja!!! Jag kände igen killen som någon kändisadvokat som jag har sett på tv men vet inte namnet på. Kändisspotting på köpet alltså.

Sopot bilder
Jag laddar upp några bilder från Gdansk och Sopot som ni förhoppningsvis gillar.
Bilden överst visar en skulptur gjort i rostfritt stål som hedrar försvaret av den polska posten.
Sedan ser ni några typiska hus i Gdansks gamla stan, den lokala frukt- och grönsaksmarknaden i Sopot, den fina stranden där och sist alla polackers stora passion och stolthet: blomsterprakten i trädgården. Alla flervåningshus i Sopot har ett eget "frimärke" brevid ingången där det inte finns tillstymmelsen av ogräs. Även många balkonger har sin egen trädgård där blommor/buskar vårdas med mycket kärlek. Mycket vackert!






3 kommentarer:

Jess sa...

Bilderna från Polen var jättefina!
Det är faktiskt inte så dumt att leka turist i sin hemstad. Ibland missar man faktiskt saker som man tar för givet!

Olga T sa...

Har varit turist i min hemkommun denna vecka. Otroligt vad mycket man inte vet eller sett eller små vägar man aldrig åkt...så egentligen kan man ju turista alltid, jag menar året runt eller så, men det gör man ju inte.
Kul att se Polenbilder!
Skön helg!

S o F sa...

Hallå där och Välkommen hem till Svedala!

Verkar som ni haft en toppensemester. :)

Tack för vänliga ord om mina foton på min blogg.

Vi "syns!