torsdag 8 juli 2021

Tråktorsdag




Så nu är det bara en match kvar – finalen i detta  EM i fotboll. Visst var det rätt lag som vann semifinal #2 igår kväll - England alltså. Men straffen som beseglade Danmarks öde var helt feldömd. Det är jag absolut inte ensam om att tycka. VAR är okej, men den här gången slog det helt fel. Domaren tittade inte ens på inspelningen. Grymt dåligt och tråkigt förstås:-( 

Sympatiskt Danmark
Så himla tråkigt för det sympatiska och heroiskt kämpande Danmark. Kasper Schmeichel gjorde sitt livs bästa insats i målet och höll långa stunder laget kvar i matchen. Han räddade till och med Kanes straff, men returen sköt Kane i mål. Så himla tråkigt och snopet. 

Höjdarmatch
Italien-England kommer bli en höjdarmatch – hoppas jag i alla fall. Jag menar England har ju inte vunnit nåt sedan 1966 och har aldrig varit i en EM-final. Så kanske går laget hela vägen den här gången. Jag och min (snygga) husläkare trodde ju på England från början så... 

Ingen bronsmatch i EM
Ama ställde en fullt berättigad fråga i en kommentar igår. Varför spelas det ingen bronsmatch i EM. Sedan 1984 spelar man inte längre någon match om tredjeplats i Europamästerskapet i fotboll. Istället får de två lagen som förlorar semifinalerna dela på bronset. Man tog bort matchen om tredje plats 1984.

"Lufta" B-laget
Man ansåg att matchen inte hade något värde då förbundskaptenerna ställde upp med B-laget. De "luftade" spelarna som inte fått någon speltid innan. I VM däremot spelas fortfarande en bronsmatch.

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

PS. Bilderna har inte direkt någonting med inlägget att göra, förutom att den himlen och regnbågen dök upp under matchen igår. Kvällen innan var det ju varmluftsballonger jag såg i ögonvrån. Här är det aldrig tråkigt;-) DS.

11 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Inga direkt tråkiga bilder och fotbollssnacket betackar jag mig för, då jag inte följer ett dugg.
Idag en ganska OK dag, tycker jag.
Ha det gott!

LillaSyster sa...

Om jag fattat rätt så ska den danska målvakten belyst med laser mot ögonen....då tycker jag att andra laget ska diskas. Och att Danmark tilldelas segern.

femfemman sa...

Vackra bilder ! Blev också besviken på en enkelt tilldömd straff. Undrar om England klarar Italien! Tveksam! Men visst håller jag på England ! Både Sverige och Danmark har bra målvakter. Danskar båda två. ..Ha det gott!

Paula sa...

Ser att både du och Ditte fångat den fina regnbågen. I mina trakter fångar man regnbåge i sjön! Haha, nu va jag rolig va?
No comments till fotbollen men jag har hittat något kul, ungdoms-em i fri-idrott startade idag med många duktiga svenska och finska deltagare. Tävlingarna visas flera timmar varje dag på svtplay. Det sitter jag inte o glor på, men, det gick utmärkt att se i efterhand och snabbspola när inget intressant hände! så nu har jag kvällarna räddade hela helgen!

Ditte sa...

Visst ser jag regnbågen på dina bilder. Men den verkade ha avtagit lite i styrka.
Har också undrat lite över detta med bronsmatch man hade ett svagt minne av att det var som du skriver. Men nu vet jag.
En spännande match var det och riktigt trist för Danmark med den här straffen-
Ska givetvis se matchen England -Italien och utgången känns oviss.
Alltid kul att läsa dina analyser.

KajsaLisa sa...

Ärligt talat så tycker jag att det är tråkigt med all fotboll så för min del passar det ju in. Häftig regnbåge.
Tack för länken.

Susjos sa...

Verkligen kul med dina analyser, vi pratade just om bronsmatch eller inte igår ,och min man trodde inte att man spelade nån bronsmatch, nu fick vi svaret av dej! Tack för det!
England vann väl rättvist, men straffen var fel, det tyckte jag också!
Spännande final blir det, och vem vinner?
Tack för fina ord i min blogg, det är lite tufft nu, men jag ska kämpa på!
Kram!

Ama de casa sa...

Stort tack för din förklaring om EM-bronsmatchens borttagande! Har inte tänkt på det förrän nu under detta EM. Haha! Där ser man hur "bra" jag hänger med i fotbollen :-D
Utöver ditt stora fobollskunnande är jag väldigt impad att du hinner kolla matchen noggrant samtidigt som du hinner upptäcka och fota regnbågen på himlen :-)

Ska bli kul att se vem som vinner hela alltet. Jag hejar på... Nej. Det säger jag inte - då förlorar dom ju bara :-D

PS: Jag tycker det var konstigt att Danmark bytte ut den där Dam... nånting. Den unge, superduktiga spelaren som var en klippa i anfallet. Men han kanske skadade sig? Jag hänger inte med i närheten lika bra som du, trots att jag inte ens kollade in nån regnbåge på himlen :-D

christian sa...

Fina foton.....inte alls tråkiga....synd att det inte finns match om 3. pris....så då blir det bara en match kvar där jag (please forgive me) håller på Italien, de sprider en sån glädje på plan!

nalta norrland sa...

Aldrig tråkigt låter toppen 😃
Händer mycket utanför Dina fönster 😄
Idag fredag och jag fick uppleva en tillbakagång när det gäller handling ☺️ Då de där kunniga IT-datakunniga kom för att fixa kassan på Coop så blev bara en av två kassor åtgärdade, så i eftermiddag blev det kö —-> även få kunder bildar kö när bara en kassa funkar.
Hörde då att de där IT-data gjort så påfört mindre ställen, typ mindre kunder fick bara en kassa fixad.

Klimakteriehäxan sa...

Jag är förvisso ingen fotbollsdomare, så jag nöjer mig med att säga att det var synd att inte Danmark vann.