fredag 23 juli 2021

Fem en fredag: Vecka 29 – ”Tröttsamt”

Andra gången den här sommaren som just den här ballongen flyger över mitt bostadsområde.


1. När tröttnade du senast på något?
Ja, det var nog de så kallade experterna som kommenterade EM i herrfotboll. Har en känsla av att jag även kommer att tröttna ganska fort på ”OS-studiosnackarna" Jessica Almenäs och Patrick Ekvall”. 

2. Vad håller dig vaken om nätterna?
Just nu ingenting. Lägger mig sent och går upp sent. Så jag sover gott. 

3. Hur bryter du en ovana?
Det gäller ju först och främst att definiera en ovana. Något jag njuter av kanske är en ovana för andra. Rent allmänt tycker jag att en ovana måste brytas pang boom. Inga förberedelser eller löften alltså. 

4. Vad har du gjort för mycket av i veckan?
Latat mig i det härliga vädret. En ovana för många, en njutning för mig:-) 

5. Vad har du inte fått göra hittills i sommar?
Fått och fått. Hade nog kunnat fått göra allt jag velat i sommar, till exempel bada i havet eller i bassäng. Men grejen är att jag avstått alldeles frivilligt;-) 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

17 kommentarer:

LillaSyster sa...

En stor härlig gul luftballong!
Helt rätt att njuta av sommaren, ingen som vet hur länge det varar. Men vi håller tummarna för länge! Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

vi lyssnar idrott i radio, har inte så många kanaler...

Bokdamen sa...

Vilken stor luftballong, fin! Ja ovana kan absolut vara olika för olika individer. Skönt att du sover bra. Min sömn är sisådär men det är som det är, det känns ändå lättare nu på sommaren som det mesta.Trevlig helg!

nalta norrland sa...

Jag väljer oxå bort bad… det är för kallt 😊 ja alltså nu tänkte jag främst på vattentemperaturen 😅 för då när vi hade sommar och omkring +27 så var det helt underbart 🥰
Idag har vi haft hyfsad temperatur, även om det gott fått vara 10 grader varmare utan jag hade klagat 😜
Tröttsamt är det med folk som gnällde över värmen och nu gnäller över att det är kyligt, tröttsamt är det med folk som frågar hur jag mår utan att vara ett dugg intresserad av vad jag svarar.
Jag har varit till min kompis Inger idag, andra gången sedan mars förra året vi träffas och första gången hemma hos… jag kollade in hennes nya hönor 🐓 🐔
Idag kl 17 gick J på semester 😅
Om en halvtimme ska jag hämta hem Elin.
🤗

Geddfish ♥ sa...

Jag njuter också alldeles förfärligt mycket, men det bestämmer jag själv och mår gott!

Nej, inge direkta tröttsamheter här, inte.
Lite kul på sikt.

Ditte sa...

Visst är det roligt nu med alla ballonger som är i gång. Har sett fyra i kväll. I övrigt har de varit ganska få i sommar. Ett par i veckan bara som vi sett.
Läser dina svar och funderar över mina och där skulle svaren har blivit "det beror på". Utom på fråga 1 och 4.
Vad gäller att få göra/inte fått göra saker bestämmer jag ju själv vad jag vill göra och inte vill. Finns liksom inget som hindar mig. Jo, min rygg i viss mån. Men jag gör en hel del och trivs med det.

Paula Merio sa...

Haha, jag konstaterade idag under OS-invigningen att jag inte alls njuter av Carolina Klufts som programledare. Hon och nån snubbe skulle referera hela inmarschen o allt därtill och hon mumlade och var allmänt tråkig. Pratade mest om hur bra det var med jämlikheten så kvinnor också fick bära fanan och blabla. Mannen var kunnigare men dom matchade inte alls varandra utan pratade nästan i mun på varandra. Det är många som inte simmar fast de har chansen, jag har också chansen men gillar inte överfulla badplatser...

Susjos sa...

Just ja, fem en fredag idag, den missade jag helt. Har med mig Ipaden på vår roadtrip, den är tuff nog att försöka blogga med.
Skönt att du njuter av sommaren, precis som man ska! Dagens bil på luftballongen är så fin!
Ha det fortsatt fint!
Kram från Tällberg!

Klimakteriehäxan sa...

Vi fortsätter väl odla våra (o)vanor, eller hur? :-D

Anki sa...

Bra när man kan välja själv ... och vanor eller ovanor får man ha!
Kul med luftballongsbesök!

femfemman sa...

Tjusig bild! En så blå himmel! Kommer nog här idag också, då dimmorna lättat.
Badvattnet är inbjudande i år. Har tackat ja till den inbjudan ett antal gånger. Små ovanor har vi nog alla. Stör dom ingen annan, så kan man väl fortsätta med dem...Ha det gott I sommarvärmen. Snart ska det bli mera ostadigt väder, iaf i våra mera västsvenska trakter. Ska bli rätt gott!

Ama de casa sa...

Vilken härlig bild på ballongen! "Heja Sverige", typ. Det passar ju bra i dessa tider :-)

Ja hur definierar man en ovana? När övergår en vana till att tolkas som en ovana? Svår fråga det där som jag aldrig riktigt tänkt på, så nu har jag nåt att fundera över idag dårå ;-)

Eva sa...

Håller verkligen med om expertkommentatorerna.

Robert W sa...

Det är skönt att få lata sig ibland.

Hör du, du skrev i en kommentar hos mig att du är pensionär! Jag har hela tiden föreställt mig att du är i 30-årsåldern!

Mrs Calloway sa...

kommentatorer kan irritera fruktansvärt. en har faktiskt lov att lata sig. och det är tillåtet att inte bada, fortsätt att göra som du vill. och fortsätt framför allt att sova gott

Carita Liljendahl sa...

Känner igen mig i svaret på frågan nummer 2 😂
Håller med om att "lata sig" inte är en ovana, det är en dygd, en konst att kunna göra det utan dåligt samvete.

Lena sa...

Hahaha ääälskar dina svar här. jag tror att du är lika befriad som jag i frågan om vanor och att göra det man njuter av och strunta i resten :-)