tisdag 9 juni 2015

I mål - utan minsta krampkänning


Dessa älsklingsvantar fick jag av underbara kollegan Yvonne idag. De är till och med ”signerade” och är utrustade med tvättråd. Yvonne känner mig väl;-) Tusan tack kompis!

Nu har jag ju hittills förskonat er från mina fotbollsanalyser från tv-soffan, men idag ska ni inte slippa undan;-) Det finns ju faktiskt några av er som tillhörde de 1,1 miljoner svenskar som tittade på Sverige-Nigeria i FIFA Dam-VM igår.

Sverige-Nigeria 3-3
Efter 2-0 till Sverige i paus gick de flesta här hemma och la sig har jag förstått. Ni som inte orkade sitta upp missade i och för sig fyra mål, men ni slapp också titta på alla svenska stjärnspelare som fick kramp – Asllani förresten redan efter 10 (!) minuter i första halvlek. Å allt var såklart konstgräsets fel.

Konstgräs
Ett herr-VM hade aldrig spelats på konstgräs. Fotboll ska spelas på naturgräs. Så är det bara. Att Sverige behövde skylla kollapsen på något är ju logiskt. Då fick det bli konstgräset. Det var hårt, stumt, inte tillräckligt vattnat och orsakade brännskador. Konstigt nog hörde jag inget gnäll från Nigeria som hämtade upp ett 2-0 underläge i andra halvlek och kvitterade sedan till 3-3. Risken för brännskador förklarar att jag knappt minns en glidtackling. Hallå – sätt på er långbyxor eller tights då! Det gjorde jag/vi under 1990-talet när vi spelade på betydligt sämre konstgräsplaner.

Vem ska man skylla på
Kan väl säga som så att Nilla Fischer gjorde den sämsta försvarsinsatsen jag sett henne göra någonsin. Javisst ja, hon fick ju också kramp, likaså Schelin, Seger och ett gäng till i det svenska laget. Men det som jag tycker är väldigt konstigt är att den 38-åriga veteranen Therese Sjögran inte fick kramp, spelade i 90 minuter och var lagets bästa spelare. Foto: Fifa.

Eloge till Nigeria
Dessutom anser jag att det är helt fantastiskt att just Nigeria har ett så duktigt lag (med en manlig tränare). Jag menar med tanke på den politiska situationen som råder samt de 200 kvinnliga eleverna som kidnappades av en terrororganisation och som fortfarande är försvunna är det faktum att landet överhuvudtaget har ett damlag ett mirakel.

Blogg 100
Å med detta inlägg har jag gått i mål på Blogg 100 – utan minsta krampkänning;-)

Det här är mitt 100:e inlägg till Blogg 100. 100 down, 0 to go.

PS. Nu till Frankrike-England och Spanien-Costa Rica:-). DS.

22 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Vilka fina vantar :) De får nästan ligga framme tills det är dags att använda dem? Jag menar, du behöver ju förhoppningsvis inte det på, säg, fyra-fem månader!
... sen såg jag ordet konstgräs ... och nå't mer och nå't annat ... och att du klarat av din Blogg 100 utmaning! Grattis!

Stare Ström sa...

Grattis att du kom i mål!
Hoppas du slipper använda vantarna på läääänge! Heja Nigeria- eller?

Steve sa...

Du, det var en lysande målgång. Starkt jobbat, 100 raka och ingen krampkänning. Grattis!

Susanne sa...

Ååå vilka snygga vantar.

Geddfish ♥ sa...

GRATTIS GRATTIS!
Vilka fina vantar! Jag misstänker att du inte behöver använda dem på lääänge! Jag har något liknande som jag köpte till mig själv för två år sedan, de ligger kvar i lådan med bruksanvisning och prislappen på, så snygga, så.
Slår dövörat till för idrotten. Har fullt sjå att hålla koll på försvunnen tjej.

Life of Johanna sa...

Läckra vantar och grattis till 100 inlägg utan kramp :)

Nej att skylla på kramp är fegt, detta är vältränade människor så det håller inte, de skall vara glada för en poäng. Dock lacka jag ur på programledaren(?) i halvlek när han dividerade om att sverige inte ledde välförtjänt med 2-0.... var har de hittat honom? och gärna en mute knapp till tv:n på kommentatorerna...

ja det var otur för mor min men det kunde gått mycket värre

Anita Malta sa...

Grattis till snygga vantar med tvättråd och allt även om just vantar känns lite avlägset nu i sommarvärmen ;-)
Grattis även till att du kom i mål när det gäller Blogg100 även om det inte var helt oväntat för nu väntar väl hundra inlägg till. Minst !!!
Fotboll och jag går liksom inte riktigt ihop så där ligger jag lågt. Konstgräs, naturgräs, glidtackling.. Delar dock elogen och hurrar för damlaget i Nigeria !! Måtte dessa terrorisgrupper som sprider sig som en löpeld utplånas från vår planet..

Life of Johanna sa...

Jag hann inte lyfta på rumpan så hörde hans dråpliga kommentar...:)
Nästa match då sover jag nog gott, tyvärr, men ser fram emot din rapport!

Ama de casa sa...

Jag tittar lite med ett halvt öga ikväll också på mitt andra hemland. Började bra, men jösses vilken snabb kvittering! :-)

Anonym sa...

Så här är vi tillbaka till fotboll. Sverige-Nigeria var
faktist en ganska bra match. Nigeria hade en del kvicksilver-
kvicka spelare. Såg Frankrike-England för ett par timmar sen.
Frankrike var helt överlägset trots att dom vann med bara ett mål.
I kväll blir det Brazilen - Korea; bör bli bra.

Det finns en station på min TV som tydligen sänder fotboll VM
hela eftermidagarna. Blir inte mycket gjort för den här gamla
fotbollsidioten! :)

Ruth i Virginia

Ama de casa sa...

Glömde! Grattis till dig och dina fullbordade 100 inlägg :-)

Ama de casa sa...

sv: Åh! Du har simultanförmåga ikväll? ;-) I och för sig är det ju paus just nu... :-)

Ruth är ett sportfreak. Handboll och ishockey visste jag om förut, men fotboll var nog en nyhet :-)

Ama de casa sa...

sv: Förbundskaptenen har jag inte sett ännu... Ska kolla! :-)

Ama de casa sa...

sv: Vi tittar på spanska TV-n emellanåt - då förstår vi inte så där jättemycket av fotbollssnacket. Haha!

Jag tror jag kommer att somna nu. Hejar på Spanien i sömnen alldeles strax :-D

Ama de casa sa...

PS: Klart du ska skämta om tjejerna också! Det ska faktiskt vara jämställt åt båda hållen... :-)

Susjos sa...

Grattis till 100 blogginlägg, men det var ju inte så svårt ;-) Och det är bara att bocka och niga inför de duktiga Nigerianska tjejerna!!!
Vantarna hoppas jag du slipper använda än på ett par månader? Men snygga var de!

kajsaLisa sa...

Grattis till målgången, har två inlägg kvar, mycket större prestation än fotbolls VM eller hur :)

Anonym sa...

Läste just Amas blogg och din kommentar
"Ruth har vaknat till liv..." Vamenaru, tjejen?
Här är det alltid liv. Brazilien vann mycket rättvist
över Korea i kväll. Inte alls så livligt som Nigeria
matchen. Ska bli kul att se Sverige-USA. Spelas kl 8
på fredag kväll, vilket betyder kl. 2 mitt i natten hos dej.
Tror du att du kan hålla dej vaken?

Heja Sverige!

Ruth i Virginia

Monica sa...

Vilka härliga vantar, dom får du vara rädd om.
Ja du svensken är ingen viking längre snarare
en tyst mes i dom flesta sammanhang.
Ha en bra dag;-)

Kicki sa...

Vantarna var intressanta och personliga, vilket fint mönster!! Har själv i yngre dagar mönsterstickat vantar så jag vet vilket piller det är!
Fotbollen hoppade jag över...

cat sa...

Ja just spanska ridskolan är nog för mig vad en landslagsmatch i fotboll är för dig :-) I övrigt är jag inte jätteintresserad av att titta på ridsport på tv eller så. Det räcker med en kvart så är jag nöjd.
Verkligen fina vantar som passar dig och ditt intresse väl!

Mias Mix sa...

Grattis på födelsedagen! Grattis till superfina vantar! Och sist men inte minst Grattis till ditt 100:ade inlägg! Stor kram på din dag!