söndag 11 september 2011

Fototriss: ”Skugga”

Skuggor är temat som gäller för Fototriss idag. Med tanke på att det var strålande solsken och 23 grader igår så var skuggor ett perfekt tema… om undertecknad hade fått häcken ur vagnen (= ur solstolen) och fotat. Som ni ser på bilderna så lyckades hon inte med den bedriften;-)
Idag är det fortfarande 20 grader ute, men i stället för sol blåser det och vind är inte så bra på att skapa skuggor;-)
Med andra ord får ni en inblick i min ”skuggiga vardag”: bild ett och två är tagna vid Roslagstull kring klockan 08:00. Fotona kunde ta tagits varje vardag vid samma tid och illustrerar väntan på 73:ans buss.
Även bild tre speglar min väntan… på samma buss – fast då på eftermiddagen.

Fler skuggor hittar ni här.

PS. Vill också passa på att gratulerar IT-bästisen Raddes fru R till födelsedagen! Med tanke på vad som hände för 10 år sedan i New York så lär det vara lätt för honom att inte glömma R:s födelsedag;-) Eller som han själv uttryckte det i fredags:
”På söndag ska vi fira 0911.”
Låt aldrig händelsen i USA överskugga roliga och positiva händelser som sker/skedde i era liv det här datumet!!! DS

38 kommentarer:

Jane sa...

Undrar om man kan fota "skuggan av sitt forna jag"?
Här lyser skuggorna med sin frånvaro idag men det är varmt och skönt.
Känns nästan som man "lockar fram" otrevligheter med allt runt den här dagen ... bättre som du säger att lyfta positiva saker istället.

Beppan sa...

Gillar dina skuggbilder!! Särskilt tvåan med "skogen" av skoggor,,,

4U2 sa...

Är det dina vänner eller hur får du de som står där att ha liknande skuggor? ;)
Hos mig blåser det inte idag, det var för varmt i stället och då hade jag bara tunt långärmat. Men, jag klagar inte, tvärtom! :)

Per-Anders sa...

Bilderna på skuggorna från busskön är häftiga.

SoF sa...

Jag börjar att fundera på den där 73:ans buss...verkar inte vara nåt att lita på.

Vi i mindre städer är "bortskämda" med att bussarna faktiskt kommer i tid - det tar man liksom för givet.

Men ni blir väl härdade och tålmodiga, kan jag tänka. :)

Just nu såg jag några sekunder av solsken - kan du "blåsa på" lite hårdare B?

Glad söndag och en fin vecka önskar jag dig!

Pialotta sa...

Jo men det är ju alldeles förträffligt skuggigt i din triss.. himla käckt att du stod där och fotade deras underkroppar och skuggor ;)

Kicki sa...

Mittenbilden gillar jag med skuggor i en lång rad:)

Susanne sa...

Tycker att det var schysst att du fick så många att ställa upp på din skuggbild ;)

Pumita sa...

Hm, bytte du plats i kön för att få två olika bilder (kan tänka mig att det kan bli snopna miner...) eller har du fotat både på måndag och tisdag? Den där klubban på tredje bilden, var den god? ;)

Monica o Jacob sa...

Snygga skuggbilder, speciellt tvåan där man ser att dom radat upp sej snyggt och fint;-)
Är du så lång eller sitter skylten lågt;-)))
Ha det bra;-)

Cecilia Artista sa...

Det blev ju riktigt snyggt med alla skuggorna på gatan! Gillar nog mittenbilden bäst!

Janne sa...

Vackert skuggade människor.

SigridfraEnget sa...

Snyggt trissat!!

Anonym sa...

Ett helt nytt sätt att se på en samling människor vid en hållplats. Snyggt! Instämmer till fullo med din sista rad.

LEna Norgen sa...

Härliga skuggor i väntans tider.....man brukar ju säja att den som väntar på nåt gott aldrig väntar för länge!

Marie-Louise sa...

Vilken härlig tolkning. och ja så där ser min vardag ut också :) fast väntan på t-bana och sedan en annan buss - linje 172. Ha en fin dag.
p.s. och nej man ska inte glömma allt fint/roligt som skedde den 11/9. d.s.

Anonym sa...

Finfina skuggor! Fast jag ser att du inte riktigt har kunna släppa förra veckans tema helt...

Oj. Här var vi inne på samma linje ser jag. Inte låta det mörka ta över det ljusa...

Lysande ögonblick! sa...

Det skulle kunna vara jag som står där. Men jag väntar ofta på buss 77. :)

Håller verkligen med. Vi får inte låta detta datum förstöras.

Kram till dig!

anemonen sa...

Trevlig och vardagsnära skuggtriss som jag gillar skarpt.

Olga T sa...

Aj, de blir överkörda! Skugghuvudena alltså. Fick en obehaglig känsla av det. Men alla de skuggorna på rad är jätteläckra! Specillet tvåan. Damen i trean får ursäkta ;)

Susanne sa...

Sv: Känns som bloggtipsen är bättre än de sk proffsens ;)

Rantamor sa...

Jag var inte med på trissen idag...
lite fjällbakis och punkabakis ikväll...
men snygga skuggor fick du ju i din väntan på bussen...
och du tack för dina kommentarer alltid så kul att läsa....
men du varför ska du börja hålla på ett göteborgslag undrar Rantafar...
du kan väl inte svika dina söderkisar....väl????

Tjingelingen...

Irrhönan sa...

Att studera skuggor kan vara minst lika roligt som att kolla på människor!

Erik "Semlan" sa...

Jag gillar också bussköskuggorna. Din skugga syns i två av de tre bilderna.
Även om du väntar på bussen även i tredje fotot, så är det klart annorlunda. Där är du själv, med den runda trafikskylten, säkert en stoppförbudsskylt. ;-) Som ett slags självporträtt.
Gillar första bilden, där syns även lite av staden.
Rolig skuggtriss.

Maria C. Dunder sa...

Snyggt! Nr 3 får mig dock att höja lite frågande på ögonbrynen...vad har de gjort med skylten?

Pysselfarmor sa...

vilken discplinerad kö så snyggt på rad! första bilden är läckrast

cat sa...

Snygga skuggbilder! Hoppas att du har en bra måndag :)

Anni sa...

Tänker som Gärdsmygen, nu blir huvudena överkörda ... Brukar ju själv trampa på barnens huvud när de har svårt att hålla farten uppe - jisses vad de plötsligt kan få spring i benen för att trampa på mitt!!!

Rantamor sa...

Men vänta nu lilla du....
den headern jag jag haft hela sommaren ????
Eller såg du något annat så är du synsk....
för jag har tänkt byta....
men inte hunnit....
och förövrigt är jag så dålig på sådant så jag brukar få hjälp av dotra....

Mariane sa...

Flotte flotte billeder

4U2 sa...

sv: det svåra är att rensa, går liksom inte att ligga och göra det ;)

Eva sa...

Jätteläcker triss tycker jag!

Hörni sa...

Fina skuggor! Jag håller med dig, inte kan man låta ett datum styra så, vi firade födelsedag vi, visserligen för tidigt, men ändå.

Margareta sa...

Gillar dina skuggor och framförallt de på mittenbilden. Skönt att se lite positiva skuggor.

Vissa födelsedagar lär man aldrig glömma och just den 11 september är väl en sådan dag, även om jag gärna skulle glömma vissa.

Igår var inte skuggorna lika positiva hos er av vad jag kunde se när jag passerade som hastigast, många vattenpölar var det. =)

Jan Helleberg sa...

Häftiga köskuggor, gillar verkligen detta. Fint fotat. :)

Åke Blomqvist sa...

Bra fångade skuggor, läcker miljö. Fint trissat!

Jah Hollis sa...

Skuggor på parad. Det blev ju en fin variant på temat.

Biggan sa...

Häftiga skuggbilder - speciellt de två översta!