måndag 27 mars 2023

Glad måndag







Alltså om ni bodde i Täby och (av misstag) tittade ut genom fönstret rakt mot skogen skulle ni se snöstorm och vågrätt snöfall. Japp, det är den 27 mars och den spanska grannen berättade om 27 grader i Benidorm. LillaSyster som befinner sig på Gran Canaria slog den temperaturen med tre grader – 30 grader där. Här råder fyra minusgrader. Så nej, det är ingen glad måndag alls. 

Apeldoorn
Men jag har haft tur igen. Bästisen Yvonne, regerande världsmästare i Barbershop med Rönninge Show Chorus lämnade kören under pandemin och ”startade eget”. Fast ingen kör med över hundra kvinnor utan en kvartett som heter ”Syster”. Syster befann sig i holländska Apeldoorn och Orpheus Theatre under helgen där de tävlade för första gången någonsin. Det gick sådär. Vinnarkvartetten finns här.
 

Keukenhof
Efter semifinal och final i fredags valde Yvonne att följa med sin man och en körsysters man till världsberömda Keukenhof i lördags. Säger bara tulpaner, tulpaner, tulpaner. Där tog bästisen några kort som gjorde mig glad, speciellt denna urtrista måndag. Hoppas att ni också njuter av blommorna på bilderna. Enjoy!

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

16 kommentarer:

Ditte sa...

Stort tack! Väldigt vackra! Visst gläds jag och njuter av de vackra blommorna. Har varit i Keukenhof ett par gånger i mars -apri loch det är minnesvärt- Men så länge sen att tag tackar för din fina påfyllnadsdos av vackra blommor.
Aha, har helt missat att bästisen Yvonne inte längre var med i den gamla kören som vunnit så många priser. Har ju lyssnat på dem både live och per "annat". Roligt att hon startat eget. Och kul att vara med att tävla och det ger ju en erfarenhet i sig.
Trist, grått och snöigt inne i stan. Så visst längtar jag också bort. Fick jag flyga skulle jag nog genast tagit en tur till Teneriffa. Men jag hänger med LillaSyster och får en liten dos sol och värme där.

femfemman sa...

Underbara blommor! Gladgörande! Så häftigt med barbershop! Ska lyssna!
Du har helt rätt om kontrasten. Svart m gult näbb. Min Koltrast fanns inte på bild. Hade bara hört Honom. Tror att han deppade i en tät gran igår i snöfallet.
Här har det varit sol... men kallt! God snöväderskväll!

byblixtra sa...

Mmm...så härligt med vårblommor! Det lät inte som något roligt väder i Täby. Här har det varit sol och blå himmel hela dagen.
Men det rosa bordet med de rosa benen! Wow, säger jag bara! Så häftigt!

nalta norrland sa...

Minus 17 grader nu och det ska bli omkring minus 30 under natten, det har varit minus 8 som varmast idag.
Fryskallt 🥶
Men vi har haft sol och blå himmel 🤩
Så fina bilder Du fick av Din kompis 🤩🤩🤩
Härligt härligt härligt ❤️
🤗

Susjos sa...

OJOJOJ, ljuvliga bilder fick jag nu se innan jag strax tar bilen till jobbet i detta skitväder! Tack för dem, de lyste upp denna vårdag!
Kram

Geddfish ♥ sa...

KANONbilder!
Man blir glad.
Jag lyssnade på Barbershop. Det är tjusigt i fyra stämmor. Jag har också varit med om att sjunga a Capella.
Glad måndag och nu är det kvällen.

LillaSyster sa...

Fattade först ingenting.....ett du är ju inte överförtjust i tulpaner och hur sjutton har du hittat den där rabatten med tanke på väderbilderna jag fått hemifrån? Men allt fick ju sin förklaring ♡
Tack för länken. Ps är det redan måndag.....jag är lätt dagvill. Kram

Klimakteriehäxan sa...

Jag har i åratal för att inte säga decennier drömt om att komma till Keukenhof, men det händer liksom inte.
Tack för ljuvliga blombilder som man så mycket hellre tittar på än det vita eländet utanför fönstret.

Anki sa...

Tack för den blomsterexplosionen! Måste säga att det var lite oväntat ... trodde först jag kommit fel :)

Åke sa...

Men du, en snöstorm och med vågrätt snöfall det måste vara en illusion, det är global uppvärmning numera. Dina blommor kunde däremot förstå känslan av lukt då man klickade in. Vackert :)

Guldkryckan sa...

Hörde om er snöstorm i huvudstaden, hujeda mej men snart är det över, håll ut, håll ut.

Lillasyster gjorde helt rätt som lämnade oss för GC, bara att gratulera till ett bra val.

Tulpaner är ju granna att se på, frugan älskar dem.

Ha nu en fin tisdagskväll Bp.

Äventyret framtiden sa...

Så vackert inlägg, så glad måndag du bjuder på BP, även om jag är senkommen och kommer in först på tisdag!
Snön glömmer vi bort eller hur?
Här har vi lite kallare än vad LillaSyster har, bara 27 grader varmt just nu. Ingen snö...
Jag har ett bokmärke till på väg via din mejl!
Ha det gott!

christian sa...

Å jag som trodde att våren brutit ut hos dig..... ;) så vackert att man sannerl1gen blir glad!

Paula sa...

Lyssnade på vinnarna och nog är barbershop speciellt, helt okej att lyssna på några låtar men någon längre konsert skulle jag inte orka höra. Jag tror faktiskt att det är roligare att själv sjunga barbershop än att lyssna! Din vän gjorde helt rätt i att följa med på tulpanfrossa, vet att det ordnas gruppresor ner till Holland så här års. För mig räcker det gott med fina bilder, väldigt maffigt är det!Du låter allt lite bitter där du sitter i dina minusgrader, jag är inte så glad jag heller, kalla nätter och varmare dagar gör att gator och hundar är superblöta och skitiga...

KajsaLisa sa...

Visst gör det ont när koppar brister. Karin Boye hade behövt smärtstillande. :) Fina blommor snart är det våååååår !!!!!!!!!!!!

Carita Liljendahl sa...

Här blev det en riktig glad-chock med härliga blommor!
Tack för det fina bidraget och länken!