lördag 25 mars 2023

Bokmärke, sommartid och snö



Börjar bakifrån, med tanke på rubriken alltså;-)

Snö
Finns det något positivt med denna lördag? Hittills kan jag lugnt säga NEJ;-) Enligt kalendern är det visst vår, men den började med sin första snösväng idag. Fem centimeter:-( Eller kanske man kan säga att det fortfarande är vinter, och då var det den femtonde snöomgången…

Sommartid
Hatar det där dumma daltandet fram och tillbaka mellan vinter- och sommartid. Men trots att man stjäl en timme av min skönhetssömn i natt välkomnar jag ljusare kvällar, kvällsmänniska och nattuggla som jag är;-)
 

Bokmärke
Till sist vill jag presentera bokmärket ni ser i rubrikbilden. Fick det i posten av bloggkompisen Carita som bor i Lovisa, Finland. Tycker det är det mest originella och udda fejk-bokmärket jag visat - någonsin. Märket är nämligen egentligen ett vykort som Carita fått från en person i Taiwan – postcrossing ni vet. Ett klockrent bokmärke tycker jag - en kamera (beacon = fyr, fyndigt) med en (snille-)blixt. Det är mera bokmärke än vykort om jag får säga så. Tusen tack Carita.

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd, Åsa och Emma bokmärken.

10 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Snyggt bokmärke, jag hatar ”sommartid”, vill inte gå upp en timme tidigare, dagarnas längd förändras inte, vilket några verkar tro 🥺

LillaSyster sa...

Kan bara instämma detta hattande led tiden....
Bokmärket är urläckert♡

Äventyret framtiden sa...

Vykortet/bokmärket är snyggt och passar utmärkt och belysande att lägga i en bok på sidan man lämnar för en stund.
Ja, mars är månaden som bjuder på kalla nätter, varma dagar, snö och regn...och lite solsken någon gång.
Imorgon har vi sommartid. Jag håller med om detta daltande hit och dit. Håll en tid så är det som det ska.

pst. jag sände två bokmärken åt dig via mejl idag!

femfemman sa...

Det spås snö här i morgon! som omväxling från fyra dagar med regn! Men ljusa kvällar får vi nu iallafall. Och omställning av klockan, ja, det behlöver jag inte bry mig så mycket om förrän på tisdag....God kväll!

nalta norrland sa...

Nix inget bokmärke hos mig, jag körde Hoppa på tåget och en Skyltsöndag variant i stället - men det vet ju Du Renan 😃
Morgondagens bilder i min blogg lär Du gilla trots Ditt gnäll över snön ☺️ Du gillar ju Vinter på bild, Vprvinter i Norrland 🤩
Skojjsigt bokmärke verkligen lite eljest 👍
På tal om väder så har vi just nu minus 11 kalla grader.
För min del kan vi köra vintertid året om, ljusa kvällar har vi oavsett vilket, däremot så blir det mörka morgnarna nu igen. Tur Elin flyttat till elevhemmet så jag slipper kliva upp 5.35
🤗

Ditte sa...

Snön idag, som övergick i regn, tillförde ju absolut ingenting. Inte annat än tristess.Här hos oss kon det var någon cm med den var för mycket.
Vad gäller sommartid så är det ju ett trams utan like. Men visst välkomnar jag också ljusare kvällar. Absolut.
Gillar verkligen bokmärket. Läckert! Förstår att du blev glad över att få det. Extra roligt att det är ett vykort från Taiwan. Så häftigt motiv. Tycker verkligen om det. Kanske ramar du in det.
Fint att du visar det.

Anki sa...

Verkligen ett läckert bokmärke!
Jag gillar inte att ändra till sommartid! Jag önskar normaltid året runt!
Ingen snö här ... inte idag i alla fall, men det kommer nog tyvärr ...

Susjos sa...

Ja, jösses vilket väder vi haft idag, skönt att slippa gå ut. Maken var snäll och hämtade lilla familjen med bil idag, och de fick låna bilen med sig hem...dags för dem att titta på hus i morgon..tyvärr söder om stan...

Bästa natten att jobba är ju i natt. lyckan när man får vrida klockan fram en timme på natten är oslagbar! Men tyvärr jobbar jag inte i natt...
Snyggt bokmärke/vykort du fått, verkligen ett annorlunda bokmärke!
Ha det fint!
Kram

Guldkryckan sa...

Är ju heller inte så förtjust i ändringen av tiden två ggr om året, men men , bara att bita ihop som vanligt.
Här kom snön lite på morgonen fast nu är den borta igen, tacksamt minst sagt.

Tillönskar dig en jättefin söndag nu Bp, själv inväntar jag frugans hemkomst, har till och med städat på morgonen. ;)

Carita sa...

Varsågod, tänkte att du får mer användning för kortet än jag skulle ha, som bokmärke alltså. När kortet kom i postcrossingen gillade jag det förstås!