torsdag 16 mars 2023

Tråktorsdag




Det är många gånger jag funderat över definitionen av ordet ”tråkigt”. Jag menar vad är tråkigt egentligen. Har kommit fram till att det är väldigt individuellt vad man anser är trist.

Kvinna med skottkärra
När jag tittar ner på innergården och se kvinnan med skottkärran marschera runt rabatterna och göra någonting med innehållet i en stor säck är jag uttråkad efter bara några minuter.

Boulebanan
Detsamma gäller när jag observerar den äldre herren som tålmodigt hamrar och mejslar bort is från boulebanan med en kratta. Ett väldigt otacksamt jobb, speciellt när man inte har rätt verktyg. Men vem har en spade i sin lägenhet…

Balkonghäng
Å jag är helt säker på att såväl kvinnan som mannen skulle tycka att det är jag själv som har tråkigast av de tre. Vem ägnar sig åt balkonghäng med en bok en hel dag när det är 2 plusgrader i skuggan men hela 24 grader på balkongen;-)

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

10 kommentarer:

nalta norrland sa...

Jo yes allt är relativt 😅 precis som Du tycker det vore aptråkigt att gå ut med the dogs och jag inte skulle orka dittaxen fel dag på balkongen- det kryper i mig när jag sitter still för länge (om jag inte sover 😴 💤)
🤗

femfemman sa...

Men så gott du har det på balkongen.

Ja du, vad som är tråkigt, det är individuellt. Jag gillar ju trädgårdsjobb. Samt att det ska "hända" något. Ett timme på balkongen, det hade varit gott...men sen hade jag nog också gått ut med skottkärran.

Tråkigt, det är att snön ligger kvar på skogsstigar...men å andra sidan så gillar jag att få lite extra träning. Vilket jag fick på min promenad, då jag pulsade i snön. Så det kanske inte var så tråkigt!

Som gammal lärare är man "allergisk" mot barn som säger "så tråkigt", innan de vet vad som ska göras. Har man inställning "tråkigt" så är det stor risk att det blir det.
God kväll!

Ditte sa...

Så skönt att vara på balkongen och njuta av värmen och en god bok. Så har jag också haft det idag.
Sen vad som är tråkigt tror jag är tämligen personligt

Tänker lite här som Femfemman i skolans värld; elever säjer att något är tråkigt.Men ofta är det just de eleverna som är i gång med det "tråkiga" snabbast. Just det som de ögonblicket innan sa sig vara tråkigt. Ler gott.
För min del tycker jag det är tråkigt att trampa runt i samma fotspår. Jodå, en del annat också.
Men jag satsar att varje dag göra en eller ett par saker jag tycker är extra roligt.
Vad gäller att plocka bär, trädgårdsjobb eller att stå i kö så tycker jag det är trist.Ja, en del annat också.

LillaSyster sa...

Ja, vad som är tråkigt är olika från person till person. Skönt att du har det bra på balkongen ♡

Äventyret framtiden sa...

Naturligtvis är allting relativt, även vad man tycker är tråkigt eller inte. Jag ser på dina foton på ett lite annorlunda sätt än du t.ex. Jag tycker att man ser våren som är på kommande, pysslandet osv. Inte alls tråkigt för min del.
Att sitta på din balkong och läsa en bok är förstås inte det minsta lilla tråkigt. Lyckost !

Susjos sa...

Underbart att kunna sitta på balkongen och läsa, och de tär varmt och soligt! Tror både kvinnan och mannen hade gillat det, men visst alla är vi olika!
Skönt med sol idag i alla fall!
Ha det fint!
Kram

Anki sa...

Allt är relativt ... men jag gläds för din skull att du nu åter kan njuta av balkonghäng och en bra bok!

Eva sa...

Lyckliga du som har det så varmt på balkongen. Det är bra att ha det lite tråkigt ibland tycker jag. Det ger tid till tankar och till ro. Ska bli spännande att se när boulegänget börjar spela igen.

Carita Liljendahl sa...

24 grader i solen på balkongen! Ja, det blir det om man har rätt läge.
Här får jag nog vänta ännu en månad innan kvällssolen når min balkong, men efter påsk kanske jag kan sitta där en timme eller två?

christian sa...

Fina bilder, tanten med "dramaten" ser ut att njuta av lite vårsol?